Arbetsmiljölagen
I Arbetsmiljölagen (AML) står att arbetsförhållandena ska vara anpassade till människans förutsättningar i fysiskt och psykiskt hänseende. Lagen är en garanti för att man inte utsätts för fara på jobbet som kan leda till skador eller ohälsa.
I lagen står att arbetsgivaren ansvarar för att arbetsmiljön är god. Alla anställda är skyldiga att hjälpa till, följa de säkerhetsföreskrifter som finns och slå larm om de upptäcker något som är fel.
Hos varje arbetsgivare med mer än femtio anställda ska det finnas en skyddskommitté som i samverkan med arbetsgivare och anställda värnar om arbetsmiljön på varje arbetsplats inom företaget. Skyddskommittén ska se till att arbetsgivaren åtgärdar dåliga förhållanden. Som facklig företrädare har du enligt lagen rätt att delta i arbetet med alla de förändringar och omorganisationer som berör arbetsplatsen.
Mer detaljerade arbetsmiljöregler i föreskrifterna
Det statliga verket Arbetsmiljöverket övervakar arbetsmiljön på våra arbetsplatser. Utöver Arbetsmiljölagen finns mer detaljerade regler i arbetsmiljöförordningen, som regeringen utfärdar. Detaljerade föreskrifter om till exempel farliga ämnen, ensamarbete och arbetsplatsens utformning regleras i särskilda föreskrifter från Arbetsmiljöverket. En mycket viktig föreskrift tar upp systematiskt arbetsmiljöarbete, det vill säga hur det ska gå till att arbeta förebyggande och systematiskt för en god arbetsmiljö.
Arbetsmiljölagen (riksdagen.se)
Arbetsmiljöverkets föreskrifter (av.se)