Arbetsmiljölagen
Arbetsmiljölagen (AML) säger att arbetsförhållandena ska vara anpassade till människans fysiska och psykiska förutsättningar. Lagen är en garanti för att du inte ska utsättas för fara på jobbet som kan leda till skador eller ohälsa.
Vad är arbetsmiljölagen (AML)?
Arbetsmiljölagen är den lag som reglerar hur dina arbetsförhållanden ska se ut. Enligt 1§ är syftet med lagen att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet och att uppnå en god arbetsmiljö även i övrigt.
Arbetsgivaren har huvudansvaret för arbetsmiljön
Arbetsmiljölagen tar upp att arbetsgivaren ansvarar för att arbetsmiljön är god. Alla anställda är skyldiga att hjälpa till, följa de säkerhetsföreskrifter som finns och slå larm om de upptäcker något som är fel.
Skyddsombudets och skyddskommitténs roll
Enligt arbetsmiljölagen ska det finnas ett skyddsombud på arbetsplatser med fler än fem anställda. Lagen ger skyddsombudet rätt att delta i arbetet med alla förändringar och omorganisationer som berör arbetsplatsen.
Skyddsombud
Arbetsmiljölagen slår också fast att det ska finnas en skyddskommitté hos arbetsgivare med fler än 50 anställda. Skyddskommittén ska samverka med arbetsgivare och anställda för att värna om arbetsmiljön på varje arbetsplats inom verksamheten och se till att arbetsgivaren åtgärdar dåliga förhållanden.
Skyddskommitté
Arbetsmiljölagen kompletteras av föreskrifter
Arbetsmiljöverket övervakar arbetsmiljön på våra arbetsplatser, utifrån arbetsmiljölagen och den arbetsmiljöförordningen som regeringen utfärdar.
Arbetsmiljöverket ger också ut föreskrifter med mer detaljerade regler om arbetsmiljö. Det gäller till exempel regler om farliga ämnen, ensamarbete och arbetsplatsens utformning. En viktig föreskrift tar upp systematiskt arbetsmiljöarbete, det vill säga hur arbetsplatser ska arbeta förebyggande och systematiskt för en god arbetsmiljö.
Arbetsmiljöföreskrifter (av.se)
Exempel på arbetsmiljöföreskrifter
Här är några exempel på arbetsmiljöföreskrifter om hur arbetet och arbetsplatsen ska anpassas efter individen.