Samverkan – för god arbetsmiljö och välfungerande verksamhet
Samverkan innebär att arbetsgivaren arbetar tillsammans med medarbetar och fackförbund för god arbetsmiljö och välfungerande verksamhet. En schyst arbetsmiljö uppstår inte per automatik, utan hänger på att ni pratar på arbetsplatsen och jobbar systematiskt och förebyggande.
Vad är samverkan?
Att medarbetare och chef – fack och arbetsgivare – arbetar tillsammans för att utveckla verksamheten och arbeta systematiskt med arbetsmiljö brukar kallas för samverkan. Det finns ofta information i kollektivavtalen om hur denna samverkan ska gå till.
Arbetsmiljön är alltid ytterst arbetsgivarens ansvar. Men det är viktigt att tänka på att du som medarbetare också har ansvar att jobba med arbetsmiljön. Det kan du göra genom att vara en bra arbetskamrat och påpeka fel och brister när de uppstår.
Arbetsmiljöfrågor – det kan du göra som medarbetare
Samverkan på olika nivåer
Som anställd har du inflytande över ditt arbete och din arbetsmiljö på olika sätt.
- Utvecklingssamtal. Du ska ha minst ett årligt utvecklings- och medarbetarsamtal med din chef. Där diskuterar ni dina arbetsuppgifter, lönen, din arbetssituation och hur ni tänker er att det ska se ut i framtiden. Du delar med dig av tankar och funderingar om verksamheten och bidrar med dina idéer och förslag.
Utvecklingssamtal
- Arbetsplatsträffar. Arbetsplatsträffar är regelbundna möten för alla medarbetare och chefen på en arbetsplats. På arbetsplatsträffen diskuterar och beslutar ni gemensamt om frågor som rör arbetsplatsen och den löpande verksamheten.
Arbetsplatsträff
- Samverkansgrupp. Samverkansgruppen är det forum där fackliga representanter och arbetsgivaren träffas regelbundet och för dialog om verksamheten och arbetsmiljön.
Skyddskommitté och samverkansgrupper
- Skyddsombud. Hos arbetsgivare med få anställda kan det hända att det inte finns något skyddsombud. För de arbetsplatserna finns regionala skyddsombud som är knutna till Visions center. Det betyder att alla Visions medlemmar har ett skyddsombud att vända sig till, även om ni inte har valt något ombud på arbetsplatsen.
Skyddsombud
Samverkansavtal beskriver ert arbetsmiljöarbete
På många arbetsplatser finns kollektivavtal som hanterar samverkan och arbetsmiljö. De avtalen kallas för samverkansavtal och är en överenskommelse mellan fack och arbetsgivare. Samverkansavtalet innehåller en vidareutveckling av medbestämmandelagen och arbetsmiljölagen.
I ett samverkansavtal finns beskrivet hur ni ska arbeta lokalt för att arbetstagarna ska få större inflytande. Det gäller till exempel arbetsplatsträffar, formerna för utvecklingssamtal och hur ni ska genomföra kompetensutveckling.
Inget samverkansavtal?
Samverkansavtal finns inte på alla arbetsplatser. Men det innebär inte att arbetsgivaren kommer undan sitt ansvar för arbetsmiljön, eller att du inte har möjlighet att påverka. Detta står nämligen med i lagen.
I arbetsmiljölagen står det att
- samverkan ska ske kring arbetsmiljön på arbetsplatsträffen
- det måste finnas en skyddskommitté hos alla arbetsgivare med mer än 50 anställda, som ska agera så att arbetsgivaren tar sitt ansvar för arbetsmiljön
- riskbedömningar ska göras innan man tar beslut om förändringar i organisationen.
Arbetsmiljölagen
I medbestämmandelagen står det att
- du som anställd har rätt till medinflytande på arbetsplatsen
- arbetsgivaren är skyldig att förhandla med facket innan beslut om förändringar i verksamheten, och innan ändrade förhållanden för enskilda arbetstagare.
Medbestämmandelagen
Systematiskt arbetsmiljöarbete
Enligt lagen måste alla arbetsgivare bedriva systematiskt arbetsmiljöarbete. Det betyder att arbetsmiljöfrågor ska finnas med i den vardagliga verksamheten för att förebygga ohälsa och olyckor.
Arbetsgivaren måste
- ha en arbetsmiljöpolicy
- ha rutiner som beskriver det systematiska arbetsmiljöarbetet på arbetsplatsen
- göra arbetsmiljöundersökningar, skyddsronder och riskbedömningar
- följa upp arbetsmiljön varje år
- delegera arbetsmiljöuppgifter till cheferna.
Arbetsgivarens ansvar att utföra arbetsmiljöuppgifter (pdf)