Var beredd! Kom igång och kris/krigssäkra din verksamhet!
Multitasking är som regel ett säkert sätt att göra fler misstag och få mindre gjort med sämre kvalitet. Gör så här i stället!
Något allvarligt har hänt på arbetsplatsen. Så här kan du som chef agera då.
Att fixa bra möten som engagerar och involverar är inte svårt, menar Fredrik Bauer,
Så får du mer kreativa medarbetare. Forskaren tipsar.
Möt forskaren som undersökt betydelsen av ett gott ledarskap och konsekvenserna av ett dåligt.
Följ tre steg för att bli en bra lyssnare i ditt ledarskap.
Att arbeta förebyggande med konflikter leder till att teamet blir mer effektivt och att samarbetskulturen ökar. Så här gör du.
Har du högkänsliga medarbetare? Ta vara på deras potential.
Får man blotta sina känslor som chef? Experten berättar hur du ska tänka.
Att uppmuntra till rörelse på jobbet är utmärkt, men kan inte ersätta arbetsmiljöåtgärder, enligt Agneta Lindegård Andersson, forskare vid Institutet för Stressmedicin i Göteborg, som bjuder på en checklista hur du kan göra.
Lär dig trycka på magiska knappar, som får medarbetarna att flyga mot nya höjder.
Sitter dina medarbetare i sina egna bubblor? Ta av din dina extroverta glasögon för att lära känna dem. Är du själv introvert som chef? Chefen i fokus har råd till dig med.
Var tacksam för gnälliga medarbetare. När du inte hör något alls, ringer varningsklockor. Det kan innebära att du är en destruktiv chef.
Utveckla ledarskapet och bli en hejare på konstruktivt ledarskap. Forskaren Maria Fors Brandebo tipsar.
Det är lätt att tro att man som chef måste vara på ett visst sätt. Men det finns stora fördelar med att vara transparent med sina känslor och tankar och att vara sig själv.
Retorikern Serena Mon de Vienne tipsar om hur du blir bättre på svåra samtal.
Att ta emot nya medarbetare på ett bra sätt är avgörande för hur de kommer att prestera.
Emma Holmgren var enhetschef på ett äldreboende när hon drabbades av utmattning.
Tips: Så här kan du stärka dina medarbetare.
Ett bra avslut är mer än bara tårta och tacktal. Här ger HR-experten åtta tips om hur du gör en genomtänkt offboarding.
Det handlar inte bara om vad du som chef säger, utan också om hur du säger det.
Kan du leda hästar kan du leda människor. Det menar Kajsa Wipp, som håller i hästledda ledarskapsträningar. En hästrädd kulturchef provade.
Högt i tak är avgörande för teamets utveckling. Som chef spelar du en viktig roll för att undvika att medarbetare slår i huvudet.
Kvalitetsforskaren Henrik Eriksson har undersökt hur du som chef kan nå dit med din organisation.
Lär dig tolka medarbetarnas mikrouttryck, och du blir bättre på att plocka upp vad som händer i arbetsgruppen.
Coronakrisen och distansarbete innebär nya sätt att leda på. Struktur, samverkan och tydlighet är några av nyckelorden för att lyckas som chef.
Ofta ställs enskilda personer till svars. Det kan skapa ovilja hos chefer att fatta kontroversiella beslut, visar en ny avhandling. Att ha en gemensam strategi gör stor skillnad.
Att ta beslut är en stor del av ditt jobb som chef. Men beslut kan vara både ogenomtänkta och svåra att fatta. Här ger experten Mona Riabacke några tips på vägen.
Det lönar sig att ha social kompetens. Det ger faktiskt mer cash i lönekuvertet. Det visar en ny undersökning. Så här förbättrar du den förmågan.
Chefen förväntas ofta kunna lösa konflikter. Att kunna göra det är dock en förmåga i sig som kräver särskilda verktyg. Nyckeln är att upptäcka och hantera signaler tidigt, säger Tamara Maskovic, konfliktexpert.
Genom att förstå var dina medarbetare befinner sig i grupputvecklingsprocessen blir det lättare att nå gemensamma mål. Och som ny chef kan du få en bättre start.
Att kunna skilja mellan att förlora och att misslyckas är nyckeln till utveckling och framgång som ledare. Det menar Igor Ardoris, mental tränare och pedagogisk konsult som tränar ledare i konsten att förlora.
Pulsen rusar. Rösten sviker. Halsen flammar röd. Massor av människor lider av talrädsla. Men den går att hantera, vilket faktiskt är ett måste för många chefer.
Har dina medarbetare kontakt med en medborgare, klient eller anhörig som i sin ettriga kamp för upprättelse suger musten ur hela arbetslaget? Som chef är det din uppgift att ge personalen något att luta sig mot.
Att bowla eller gå på spa med din arbetsgrupp kan vara bortkastade pengar. Satsa i stället på enkla teambuildningsövningar och få en sammansvetsad grupp på köpet.
Den som sätter tydliga och inspirerande mål som medarbetarna kan ta till sig når bättre resultat. Men hur gör man? Antoni Lacinai, kommunikationsexpert delar med sig av sina bästa tips.
De flesta chefer måste göra det, de flesta chefer våndas inför det. Anders Börjesson ger tips om hur du bäst genomför det svåra, enskilda samtalet med en anställd.
Hjärnan älskar stereotyper, visar forskningen. Därför uppfattas chefer som klär sig traditionellt som mer kompetenta. Men att sälja sin själ och anpassa sig efter normen är inte att rekommendera.
I framgångsrika idrottsklubbar drar spelarna åt samma håll samtidigt som var och en får glänsa. Kristian Persson, sportchef på Ullevi Tennisklubb, förklarar hur du bygger djupare drivkraft på sportens vis.
Är du less på att leda möten där alla pratar på om sina käpphästar och aldrig lyssnar? Eller där deltagarna kollar mejlen och Facebook på mobilen samtidigt? Så här gör du för att bryta mönstret och skapa verklig mötesmagi!
Lär dig leda med hjälp av humor och få dina medarbetare att stressa av, må bra och känna samhörighet. Ståuppkomikern Karin Adelsköld lär dig hur du gör för att bli en roligare chef.
En del vill ha en chef som tar snabba beslut och ger raka besked. Andra vill hellre ha inspiration, fokus på relationer eller god planering. Ett framgångsrikt ledarskap handlar om att kunna anpassa sin ledarstil efter vad varje individ behöver för att blomstra.