Hantering av fakturor vid lokala samarbetsexplosioner
När du hanterar fakturering i samband med lokala samarbetsexplosioner finns det några saker som du bör tänka på.
Det finns regler och praxis kring hantering av utlägg och vidarefakturering. Du kan bland annat läsa om detta på Skatteverkets hemsida.
Utlägg och vidarefakturering (skatteverket.se)
Separat fakturering
När du hanterar eventuell fakturering i samband med samarbetsexplosioner är det viktigt att du kontrollera om leverantören kan fakturera deltagande organisationer var för sig.
Om leverantören inte kan fakturera deltagarna separat måste en av de deltagande organisationerna dela kostnaden på flera parter.
Gemensam beställning och fakturering
Om flera lokala organisationer ska delta i aktiviteten och dela på kostnaden ska du alltid bifoga bilagan "Gemensam beställning" när du beställer tjänsten, till exempel föreläsningen eller lokalbokningen.
Gemensam beställning (pdf)
Den organisation som tar emot fakturan och fakturerar utlägget till övriga deltagande organisationer ska göra följande:
- Bokföra hela beloppet (inklusive moms) på ett tillgångskonto.
- Fakturera varje organisation sin del av kostnaden (inklusive moms) och bilägga kopia med den ursprungliga fakturan. Inget påslag eller avrundning av beloppen får göras.
- Vid fakturering ska respektive organisations andel bokas bort från tillgångskontot. Tillgångskontot ska bli 0 när faktureringen är klar.
- Spara bilagan "Gemensam beställning" tillsammans med faktureringsunderlagen i bokföringen.
Har du frågor om utlägg och vidarefakturering?
Kontakta ekonomienheten på Vision på ekonomi@vision.se.