Kommunikation, sociala medier och opinion
Det är styrelsens ansvar att vara tillgänglig och ge information till sina medlemmar. Hur gör ni det?
Opinionsbildning
Hur bidrar ni till att Vision syns och hörs? Det är tillsammans vi skapar bilden av Vision. Allas insatser är viktiga. På Visions center finns ansvariga personer som kan hjälpa er med lokal opinionsbildning.
Handbok: Så lyckas du med dina mediekontakter (pdf)
Forum och sociala medier
Hur ser ni till att potentiella medlemmar hör och ser det ni gör? Diskutera gärna i styrelsen och gör en plan för detta. Ett sätt att kommunicera med medlemmarna kan vara genom regelbundna nyhetsbrev. En facebooksida, Instagram eller annan social media kan vara ett annat.
Guide: Förtroendevald i sociala medier (pdf)
Kommunikation i rollen som förtroendevald
Din kommunikationsförmåga är viktig. I din roll som förtroendevald kommunicerar du löpande på arbetsplatsen, med medlemmar, styrelsen och i möten med andra fackförbund och arbetsgivaren. Du kommunicerar när du talar, när du lyssnar, när du rekryterar nya medlemmar och när du förhandlar.
Kommunikation handlar om att nå fram till varandra, att tala, lyssna och förstå. Kommunikation skapar relationer, binder individer samman till grupper och gör det möjligt att uppnå gemensamma mål. Din kommunikation är ett av dina viktigaste redskap i ditt uppdrag och i ditt ledarskap.
När kommunikationen brister, uppstår lätt missförstånd och dåligt samarbete. Därför är det viktigt att fundera över hur du på bästa sätt ska kommunicera det som du vill förmedla.
Guide: Så skriver vi på Vision (pdf)
Hänvisa till Vision Direkt
Du behöver självklart inte svara på allt själv. Hänvisa till Vision Direkt när du inte är tillgänglig, och för att medlemmarna ska kunna få svar snabbt om de behöver det.
Du kan till exempel hänvisa till Visions Direkt i autosvar på mejlen. Eller på telefonsvararen när du inte kan svara.
Kontakta Vision