Hantering vid avslut av avdelningar och klubbar
Om det skulle uppstå en situation där er avdelning eller klubb beslutar om att lägga ner, finns det några saker du som kassör behöver tänka på.
- Innan ni tar beslut om att lägga ner avdelningen eller klubben, kontakta ert Vision-center så att de får kännedom och kan hjälpa er med hanteringen.
- På mötet där ni beslutar om nedläggning, ska beslutet protokollföras. Det ska även framgå vem som ska sköta det ekonomiska avslutet (avsluta bankkonto, göra ett slutligt bokslut med mera). Personen måste vara firmatecknare för att få hantera dessa frågor.
Visions center
Kvarstående medel
- Samtliga kvarstående medel som finns kvar på bankkonton, Plusgiro samt handkassa ska betalas in till förbundet så snart alla räkningar är betalda och kvarstående medel är avstämda mot det slutliga bokslutet.
- Inbetalning av kvarstående medel görs till Visions Plusgiro 5 18 01-9. På inbetalningen anges referens "Avslut avdelning/klubb XXX".
- När inbetalningen görs, mejla ekonomi@vision.se och uppge vilken avdelning/klubb det gäller, hur mycket som betalas in och när.
- Vad gäller att "göra något roligt" (någon aktivitet) för kvarstående medel är med viss försiktighet lämplig. En facklig aktivitet för medlemmarna är att föredra.
Organisationsnummer
- Om ni har ett organisationsnummer ska Skatteverket meddelas att avslut skett. Ange att eventuell post framöver skickas till:
Vision
Box 7825
103 97 Stockholm
Sista inkomstdeklaration
- Om ni tidigare har lämnat inkomstdeklaration bör en sista deklaration göras och lämnas till Skatteverket.