Nedläggning av avdelning eller klubb
Om det skulle uppstå en situation där er avdelning eller klubb beslutar om att lägga ner finns det några saker som du behöver tänka på som kassör.
Så ska avslutet gå till
Kontakta Visions center i ert område innan ni tar beslut om att lägga ner avdelningen eller klubben, så att de får kännedom och kan hjälpa er med hanteringen.
Visions center
På mötet där ni beslutar om nedläggning ska beslutet protokollföras. Det ska även framgå vem som ska sköta det ekonomiska avslutet, till exempel att avsluta bankkonto och göra ett slutligt bokslut. Personen måste vara firmatecknare för att få hantera dessa frågor.
Betala in kvarstående medel
Samtliga kvarstående medel som finns kvar på bankkonton, plusgiro och i handkassa ska betalas in till förbundet. Det ska göras så snart alla räkningar är betalda och kvarstående medel är avstämda mot det slutliga bokslutet.
Inbetalning av kvarstående medel ska göras till Visions Plusgiro 5 18 01-9. Ange referensen "Avslut avdelning/klubb XXX" på inbetalningen.
När du gör inbetalningen ska du mejla till ekonomi@vision.se och uppge vilken avdelning eller klubb det gäller, hur mycket som betalas in och när.
Att använda kvarstående medel för att "göra något roligt" är lämpligt med viss försiktighet. En facklig aktivitet för medlemmarna är i så fall att föredra.
Meddela Skatteverket om avslut
Om ni har ett organisationsnummer ska ni meddela Skatteverket att avslut har skett. Ange att eventuell post framöver ska skickas till följande adress:
Vision
Box 7825
103 97 Stockholm
Lämna en sista inkomstdeklaration
Om ni har lämnat inkomstdeklaration tidigare bör ni göra en sista deklaration och lämna den till Skatteverket.