Stress
Orsakerna till att vi känner stress är många, och framför allt är de individuella – hur du upplever din arbetssituation beror på vem du är som person och var du befinner dig i livet. Stress är ingen sjukdom, men man kan bli sjuk av att utsättas för stress.
När beslut, krav och uppdrag från ledningen sätter ett orimligt tempo är det chefen, som är arbetsmiljöansvarig, som ska signalera till ledningen att arbetsmiljön är ohållbar. Du har i din tur ansvar att berätta för chefen när du inte hinner med det som du fått i uppdrag att göra, och säga vad du tror skulle ge en förbättring.
Läs Visions rapport: Sjukt stressigt - Arbetsmiljön i välfärden måste förbättras (2016)
Vad är stress?
Stress är ett tillstånd, när någon känner att kraven och förväntningarna är större än resurserna att klara av dem. Människan är anpassad att klara av kortvarig stress, men långvarig exponering försämrar hälsan, gör oss mindre effektiva och vi mår dåligt både fysiskt och psykiskt.
Stress är ingen sjukdom, men man kan bli sjuk av att utsättas för stress – utmattningsdepression och belastningssjukdomar är exempel på det.
Läs också: Så undviker du skadlig stress på jobbet
Flexibel arbetstid – fri eller ständigt tillgänglig?
Flexibel arbetstid tycker Vision är bra – du ska själv ha inflytande över var och när du utför ditt jobb. När flexibiliteten används på rätt sätt ger det möjlighet att kombinera arbete och fritid på det sätt som passar dig bäst i olika situationer i livet. Samtidigt ställer det krav både på dig och på arbetsorganisationen.
Du ska komma ihåg att även om ni har avtal om flexibel arbetstid eller har lagt in övertidsersättning i grundlönen, så gäller alltid Arbetstidslagen.
- Det är inte tillåtet med mer beordrad övertid än 200 timmar per kalenderår,
- eller 50 timmar per kalendermånad,
- eller 48 timmar på fyra veckor.
Arbetsgivaren ska också föra anteckningar om jourtid, mertid och övertid, och låta dessa anteckningar vara tillgängliga för arbetstagare och fack.
Läs också: Det flexibla arbetslivet och tillgänglighet
E-guide för hantering av psykosociala risker
E-guiden för hantering av stress och psykosociala risker ger information om arbetsrelaterad stress och psykosociala risker för att uppmärksamma, förstå och hantera dessa problem på arbetsplatsen. Ur innehållet:
- Förklaringar till arbetsrelaterad stress och psykosociala risker.
- Information om effekterna på företagen och de anställda.
- Praktiska exempel på hur man förebygger och hanterar psykosociala risker.
- Hänvisningar till nationell lagstiftning.
- Information om nationella resurser och praktiska verktyg.
E-guide: psykosociala risker (du kommer direkt till Europeriska Arbetsmiljöbyrån).