Här hittar du definitioner av vanliga begrepp när det gäller it och digital arbetsmiljö.
Digital arbetsmiljö
Med digital arbetsmiljö menar vi alla kognitiva arbetsförhållanden där människor interagerar med eller är beroende av digitala system. Vision avgränsar den digitala arbetsmiljön till att avse samspelet mellan arbetstagare och digitala verktyg som används för att utföra arbetsuppgifter.
Även det ergonomiska samspelet mellan människan och maskinens hårdvara, tangentbord och skärmar läggs in i begreppet. Definitionen breddas också till att alltmer innefatta perspektiv som integritet, kontroll och övervakning genom exempelvis it-systemens logg.
Digital kompetens
Digital kompetens finns hos medarbetare som kan sina system och har en god kompetens att hantera dessa. Medarbetare som har hög kunskap om verksamhetens behov och därmed också deras processer och flöden i de olika digitala rum som verksamheten har behov av.
Inom olika yrken ställs olika krav på den digitala kompetensen. Det beror delvis på lagstiftningens krav, nationella och regionala digitala agendor för välfärdstjänsterna. Det gör även att kraven på digital kompetens ökar snabbare i en del yrken än i andra.
Användarvänlighet
Med användarvänlighet menar Vision att it-systemet är lätt och behagligt att använda, utan att det uppstår onödiga problem. Det ska inte upplevas jobbigt eller obehagligt att använda systemet. Ett användarvänligt system är logiskt, effektivt, konsekvent och intuitivt i sin uppbyggnad.
Det finns dock en skillnad mellan begreppen användarvänlighet och användbarhet. Ett användarvänligt uppbyggt it-system kan fortfarande vara fullständigt oanvändbart. Användbarhet är ett mer omfattande begrepp där användarvänlighet ingår som en del.
Användbarhet
I ISO-standarden 9241-11 definieras användbarhet på följande sätt:
"Den grad i vilken användare i ett givet sammanhang kan bruka en produkt eller en tjänst för att uppnå specifika mål på ett ändamålsenligt, effektivt och för användaren tillfredsställande sätt."
Med andra ord är användbarhet ett samlat kvalitetsmått för en tjänst eller produkt, och kan vara hög eller låg. Förenklat sagt är användbarhet den grad av nytta som systemet gör för en användare i en viss situation.
Användarvänlighet är en förutsättning för att systemet ska vara användbart. När systemet både har hög nytta och hög användarvänlighet uppstår en hög grad av användbarhet.
Omvänt kan ett system vara både enkelt och behagligt att hantera, samt effektivt eller ändamålsenligt. Men samtidigt inte skapa någon nytta för användaren om det inte leder till att målet med arbetet uppfylls.
Den nytta användaren kan göra med hjälp av it-systemet beror på systemets funktionalitet och informationsinnehåll. Funktionaliteten och informationsinnehållet måste stämma överens med det ändamål som it-systemet används till.