Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Mer om medlemskapet

Gå med i a-kassan

Mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?

SMS:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Gå vidare

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar.

Visions stadgar 

Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Med hjälp av de uppgifter jag lämnar betalas medlemsavgiften genom automatiskt avdrag på min lön varje månad. Om det inte är möjligt får jag ett inbetalningskort hemskickat med posten eller till Kivra om jag har en digital brevlåda. Jag kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura

Mina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver jag själv kontakta det bolag Vision hänvisar mig till. Jag ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med, men då försäkringar kan omfattas av exempelvis hälsokrav bör jag noga läsa informationen som skickas hem till mig när jag blivit medlem och kontakta försäkringsbolaget om jag inte uppfyller anslutningskraven. Om jag betalar avgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien (personförsäkringar) att dras så.

Inkomstförsäkringen ingår i medlemskapet men jag behöver vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning vid en eventuell arbetslöshet.

Medlemskap i A-kassan

Kom ihåg att ansöka om medlemskap i A-kassan.

A-kassan Vision

Eller sms:a "Vision" till 71501 så ringer vi upp dig!

Bemötande och värdegrund

Här hittar du information om Visions värdegrund och tips på hur du kan ge ett bra bemötande.

Våga ta ställning och stå för din uppfattning

Vision förväntar sig att du respekterar andra som individer och personer. Det innebär inte att du behöver uppskatta eller dela en persons åsikter eller ställa upp på hens agerande.

Att vara ledare innebär att du är konsekvent och står för det du säger. Dina ord och dina handlingar ska ge ett och samma budskap. Det ger trovärdighet och tydlighet och det bidrar till att skapa en entydig och stark bild av Vision.

Visions värdegrund

Tonalitet 

Hur du låter och skriver är en viktig del av hur du uppfattas. Genom att tala, skriva och kommunicera med en och samma röst ger vi en tydlig bild av vilka Vision är. Tonalitet handlar inte om vad du säger utan hur du säger det

Ett gott bemötande fungerar nästan som magi. Att kunna ge ett bra bemötande handlar mycket om att kunna läsa av andra, byta perspektiv och föreställa sig hur det är att gå i någon annans skor.

Till exempel kan det vara provocerande att säga: ”Vi följer bara våra regler” till någon i ett pressat läge. Säg i stället: ”Jag är ledsen att du fått vänta/inte fått besked/fått stå i kö”. Fortsätt med ”Jag hoppas att jag ska kunna hjälpa dig nu” eller ”Berätta om ditt ärende så ska jag se hur jag kan hjälpa dig”.

Guide: Så skriver vi på Vision (pdf)

Om att möta missnöje

En grundpelare när du bemöter missnöjda personer är att jobba med deras förväntningar. Du kan exempelvis inleda med att säga: "Är det okej för dig om vi innan vi pratar om ditt ärende stämmer av lite vilka förväntningar du har på det här mötet/telefonsamtalet?".

Checklista för samtal med upprörda

  • Låt personen få ur sig sina känslor innan ni börjar prata om ärendet
  • Låt personen prata till punkt.
  • Fråga om hen vill att ni pratar om frågan på ett sansat sätt. Om hen säger ja bekräfta genom att säga: ”Bra, det är precis vad jag också vill”.
  • Fråga vilka förväntningar hen har på mötet.
  • Lägg band på dina egna känslor och fokusera på sakfrågorna.
  • Besluta hur ni ska gå vidare med ärendet och vem som ansvarar för de olika delarna i beslutet.
  • Sammanfatta vad ni kommit överens om.

Undvik att säga så här

  • "Tyvärr, vi följer bara våra regler."
  • "Nej, det går inte, dessvärre fungerar det inte så."
  • "Du har missuppfattat, du har fel."
  • "Ingen har klagat tidigare."
  • "Vi gör så gott vi kan."
  • "Alla ärenden behandlas i turordning."
  • "Har du inte läst informationen på vår hemsida?"

Säg gärna så här i stället

  • "Jag beklagar att du fått vänta/inte fått besked/fått stå i kö."
  • "Det låter jobbigt, vad kan jag hjälpa dig med nu?"
  • "Då förstår jag om du är besviken."
  • "Jag är hemskt ledsen att behöva göra dig besviken."

Tipsa om tänkbara medlemmar

Känner du någon som skulle kunna vara med i Vision, men inte är det? Kontakta Medlemstipset!

Tipsa Vision

Söker du en uppdragshandling?

Beskrivningar av varje förtroendeuppdrag i Vision finns samlat bland våra riktlinjer.

Riktlinjer och material

Kom i kontakt med Vision

Vision nära dig

Hitta ditt Visioncenter, avdelning eller klubb

Vision Direkt

0771 44 00 00

Frågor & svar