21 ledarskapstips från Chefspanelen.
Här är sakerna du måste tänka på när du gör en kompetensbaserad anställningsintervju.
Följ tre steg för att bli en bra lyssnare i ditt ledarskap.
Det är lätt att tro att man som chef måste vara på ett visst sätt. Men det finns stora fördelar med att vara transparent med sina känslor och tankar och att vara sig själv.
Retorikern Serena Mon de Vienne tipsar om hur du blir bättre på svåra samtal.
Ett bra avslut är mer än bara tårta och tacktal. Här ger HR-experten åtta tips om hur du gör en genomtänkt offboarding.
Avbryt inte, våga vara tyst och satsa på närvaro. Här är författaren Annika Telléus tips för dig som vill bli bättre på att lyssna.
Att ta beslut är en stor del av ditt jobb som chef. Men beslut kan vara både ogenomtänkta och svåra att fatta. Här ger experten Mona Riabacke några tips på vägen.
Det lönar sig att ha social kompetens. Det ger faktiskt mer cash i lönekuvertet. Det visar en ny undersökning. Så här förbättrar du den förmågan.
Chefen förväntas ofta kunna lösa konflikter. Att kunna göra det är dock en förmåga i sig som kräver särskilda verktyg. Nyckeln är att upptäcka och hantera signaler tidigt, säger Tamara Maskovic, konfliktexpert.
Genom att förstå var dina medarbetare befinner sig i grupputvecklingsprocessen blir det lättare att nå gemensamma mål. Och som ny chef kan du få en bättre start.
Att kunna skilja mellan att förlora och att misslyckas är nyckeln till utveckling och framgång som ledare. Det menar Igor Ardoris, mental tränare och pedagogisk konsult som tränar ledare i konsten att förlora.
Pulsen rusar. Rösten sviker. Halsen flammar röd. Massor av människor lider av talrädsla. Men den går att hantera, vilket faktiskt är ett måste för många chefer.
Har dina medarbetare kontakt med en medborgare, klient eller anhörig som i sin ettriga kamp för upprättelse suger musten ur hela arbetslaget? Som chef är det din uppgift att ge personalen något att luta sig mot.
Att bowla eller gå på spa med din arbetsgrupp kan vara bortkastade pengar. Satsa i stället på enkla teambuildningsövningar och få en sammansvetsad grupp på köpet.
Den som sätter tydliga och inspirerande mål som medarbetarna kan ta till sig når bättre resultat. Men hur gör man? Antoni Lacinai, kommunikationsexpert delar med sig av sina bästa tips.
De flesta chefer måste göra det, de flesta chefer våndas inför det. Anders Börjesson ger tips om hur du bäst genomför det svåra, enskilda samtalet med en anställd.
Hjärnan älskar stereotyper, visar forskningen. Därför uppfattas chefer som klär sig traditionellt som mer kompetenta. Men att sälja sin själ och anpassa sig efter normen är inte att rekommendera.
I framgångsrika idrottsklubbar drar spelarna åt samma håll samtidigt som var och en får glänsa. Kristian Persson, sportchef på Ullevi Tennisklubb, förklarar hur du bygger djupare drivkraft på sportens vis.
Att bygga ett eget kontaktnät ger självförtroende, kunskaper och nya idéer. Men hur kommer man igång, och hur man får ut mest av det? Chefen i Fokus guidar dig steg för steg.
Är du less på att leda möten där alla pratar på om sina käpphästar och aldrig lyssnar? Eller där deltagarna kollar mejlen och Facebook på mobilen samtidigt? Så här gör du för att bryta mönstret och skapa verklig mötesmagi!
Lär dig leda med hjälp av humor och få dina medarbetare att stressa av, må bra och känna samhörighet. Ståuppkomikern Karin Adelsköld lär dig hur du gör för att bli en roligare chef.
En del vill ha en chef som tar snabba beslut och ger raka besked. Andra vill hellre ha inspiration, fokus på relationer eller god planering. Ett framgångsrikt ledarskap handlar om att kunna anpassa sin ledarstil efter vad varje individ behöver för att blomstra.