Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

Stäng ×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Mer om medlemskapet

Mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?

Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Härmed godkänner du villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att du är medveten om att dina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister. Vi behöver uppgifterna för att erbjuda dig medlemskap i enlighet med våra stadgar. 

Läs om hur vi använder dina personuppgifter

Gå till Visions stadgar

Med hjälp av uppgifterna du lämnar betalas din medlemsavgift genom automatiskt avdrag på din lön varje månad. Om det inte går att dra avgiften får du ett inbetalningskort hemskickat med posten, eller till Kivra om du har en digital brevlåda. Du kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura.

Medlemsavgiften baseras på din inkomst och du har själv ett ansvar för att Vision har aktuella uppgifter om dig. Du har möjlighet att själv uppdatera dina uppgifter på Mina sidor.

Dina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver du själv kontakta det bolag som Vision hänvisar dig till.

Du ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med. Tänk dock på att försäkringarna kan omfattas av exempelvis hälsokrav. Därför bör du noggrant läsa informationen som du får hemskickad till dig när du har blivit medlem. Kontakta försäkringsbolaget om du inte uppfyller kraven för försäkringen.

Om du betalar medlemsavgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien för dina personförsäkringar att dras på samma sätt.

Inkomstförsäkringen ingår i ditt medlemskap. Men du måste vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning från inkomstförsäkringen om du blir arbetslös. Glöm inte att söka medlemskap i a-kassan separat från ditt medlemskap i Vision.

Gå till A-kassan Visions webbplats

  • Förtroendevald bokar resa via surfplatta.

Så bokar du din resa

Från januari 2022 anlitar Vision en ny resebyrå, American Express Global Business Travel (GBT). Detta medför en del förändringar om du ska resa till en utbildning eller i ditt uppdrag.

Tänk på detta innan du bokar

  • Planera din resa i god tid och boka den så tidigt som möjligt för att kunna välja klimatsmarta och kostnadseffektiva alternativ. 
  • Vi rekommenderar att du i första hand använder självbokningssystemet Neo för att göra dina individuella resebokningar, för att spara in på Visions kostnader. Tänk på att boka utifrån Visions resepolicy när du bokar dina resor.
    Visions resepolicy (pdf)
  • Se till att läsa igenom informationen om hur du upprättar din reseprofil och använder Neo. 
  • Det mesta finns i Neo, men inte allt. Om du saknar ett färdsätt, destination eller boende i Neo kan du mejla in hela din resebeställning till se.travel@amexgbt.com. Du kan också ringa +46 8 502 522 67 för att beställa resan.
  • Snabbast lösning på de vanligaste frågorna hittar du i det här dokumentet: Frågor och svar om resebokning (pdf) 

Upprätta din reseprofil

För att boka resor behöver du upprätta en reseprofil. Du skapar din profil på några minuter, men det kan ta upp till en timme att få bekräftelsen till din inkorg. Först därefter kan du börja boka resor.

Om du inte gör någon bokning inom 120 dagar rensas din profil och du måste göra en ny självregistrering.

Om du får problem med att skapa en profil eller att boka resa hänvisar vi till resebyrån GBT:s support.

Så skapar du din reseprofil

  1. Gå till sidan för självregistrering på AMEXGBT för att skapa din profil.
    Selfreg.amexgbt.com 
    Manual: Så skapar du din profil (pdf)

  2. Ange Visions företags-ID.
    Visions företags-ID (logga in)

  3. Du får en pinkod till din inkorg och blir godkänd som användare av Neo.
  4. Logga in på Neo för att gå vidare och boka din resa.
  5. Du behöver konto/kostnadsställe och ibland en referens för att kunna boka din resa. Dessa hittar du i din bekräftelse för aktiviteten. Om du saknar de uppgifterna ska du kontakta aktivitetsansvarig, som står i inbjudan eller bekräftelsen.
  6. Biljetten skickas till dig elektroniskt. Varje gång du gör en bokning skickas en bekräftelse på din resplan via e-post. Det är ditt ansvar att kontrollera att resplanen stämmer överens med din beställning.
    Självbokningssystemet Neo (mykds.com)

Support och information från resebyrån

Resebyrån GBT har gratis support kring navigationsfrågor och andra frågor om självbokningsverktyget. Observera att det inte gäller hjälp med bokning av resa, utan sådana ärenden debiteras. 

Telefonnummer till supporten: +46 8 502 522 67 (välj 1 för navigationssupport).

Öppettider till supporten är måndag till fredag 8–17.

Manualer för resebokning (explorer.amexglobalbusinesstravel.com)

Förbättringar gällande resebyrån

Vi i arbetsgruppen arbetar med att förbättra vår resebokning för både medarbetare och förtroendevalda. Bakgrunden är att det har funnits en hel del klagomål och upplevda problem.

Vi har gått igenom alla synpunkter och åtgärdat det som går att göra något åt redan nu. Det mesta har vi löst med förtydligad information, men också med förbättringar tillsammans med vår resebyrå.

  • Alla resor ska bokas genom Amex-GBT, som är den resebyrå som Vision har avtal med.
  • Amex-GBT har en digital resetjänst som heter Neo. Använd i första hand den för att boka resor på smidigast sätt.
  • Är du osäker på att använda Neo,eller har du en resa som innehåller flera färdsätt eller boendebehov som inte finns i Neo? Då kan du mejla hela ditt resebehov till se.travel@amexgbt.com eller ringa och få hjälp med bokningen på +46 8 502 522 67 (välj knappval 2).
  • Vi öppnar redan nu en möjlighet att boka ombokningsbara biljetter eller avbokningsbara biljetter vid behov. Dessa finns också i Neo som alternativ. Detta är inte enligt Visions resepolicy, men vi mjukar upp reglerna under en period för att underlätta resandet.
  • Telefonköerna till resebyrån har minskat senaste tiden, men väntetider kan fortfarande förekomma. Resebyrån har, liksom många andra delar av resebranschen, problem med att möta det höga trycket i bokningar efter pandemin. Därför behöver vi ha extra mycket tålamod en period och också hjälpas åt ifall något skulle krångla.

Tipsa om tänkbara medlemmar

Känner du någon som skulle kunna vara med i Vision, men inte är det? Kontakta Medlemstipset!

Tipsa Vision

Söker du en uppdragshandling?

Beskrivningar av varje förtroendeuppdrag i Vision finns samlat bland våra riktlinjer.

Riktlinjer och material

Frågor & svar