Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

Stäng ×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig som är tjänsteman inom kommun, region, kyrkan och bolag kopplat till välfärden.

Medlemskapet i Vision

Är Vision rätt för dig?

A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?

Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Härmed godkänner du villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att du är medveten om att dina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister. Vi behöver uppgifterna för att erbjuda dig medlemskap i enlighet med våra stadgar.

Läs om hur vi använder dina personuppgifter

Gå till Visions stadgar

Medlemsavgift

Medlemsavgiften baseras på din inkomst och du har själv ett ansvar för att Vision har aktuella inkomstuppgifter om dig.

Som ny medlem är de tre första månaderna gratis. Därefter betalar du medlemsavgiften månadsvis. Erbjudandet kan bara nyttjas vid ett tillfälle.

Om du är under 30 år när du blir medlem betalar du i stället 100 kronor för hela första året. Därefter betalar du medlemsavgiften månadsvis. Erbjudandet kan bara nyttjas vid ett tillfälle och kan inte kombineras med andra erbjudanden.

Om du uppdaterat ditt studentmedlemskap till ett yrkesverksamt medlemskap betalar du också bara 100 kronor i medlemsavgift för hela första året. Därefter betalar du medlemsavgiften månadsvis. Erbjudandet kan bara nyttjas vid ett tillfälle och kan inte kombineras med andra erbjudanden.

Försäkringar

Dina uppgifter skickas till de försäkringsbolag Vision har avtal med.

Inkomstförsäkringen ingår i ditt medlemskap. Men du måste vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning från inkomstförsäkringen om du blir arbetslös. Glöm inte att söka medlemskap i a-kassan separat från ditt medlemskap i Vision.

Gå till A-kassan Visions webbplats

Du ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag Vision har avtal med. Detta förutsatt att du är bosatt och folkbokförd i Sverige. Tänk dock på att försäkringarna kan omfattas av exempelvis hälsokrav. Därför bör du noggrant läsa informationen du får hemskickad till dig när du har blivit medlem. Kontakta försäkringsbolaget om du inte uppfyller kraven för försäkringen.

För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver du själv kontakta det bolag som Vision hänvisar dig till.

Vision ingriper inte i händelser eller tvister som inträffade innan du lämnade in din ansökan om medlemskap.

 

 

  • Kvinna sitter vid surfplatta i trappa.

Så bokar du resa med Vision

Du som ska delta i en aktivitet där Vision står för resan ska boka dina biljetter via Tranås resebyrå.

Innan du bokar din resa

Det finns några saker du behöver tänka på innan du bokar resan.

  • Planera din resa i god tid och boka den så tidigt som möjligt för att kunna välja klimatsmarta och kostnads­effektiva alternativ.
  • Vi rekommenderar att du i första hand använder självboknings­systemet Citycity för att göra dina individuella rese­bokningar, för att spara in på Visions kostnader. Tänk på att boka utifrån Visions resepolicy när du bokar dina resor.
    Visions resepolicy (pdf)
  • Information om ersättningar för förtroendevalda och medlemmar vid Visions aktiviteter hittar du här:
    Ersättning vid aktiviteter (pdf)
  • Det mesta finns i Citycity, men inte allt. Om du saknar ett färdsätt, destination eller boende i självbokningssystemet kan du mejla in hela din rese­beställning till europe@tranas-resebyra.se. Du kan också ringa +46 (0)140 37 50 30 för att beställa resan.

Vision arbetar löpande med att förbättra resebokningen för både medarbetare och förtroendevalda.

Boka resa

För att boka resor behöver du få en aktiveringslänk mejlad till dig. Det kan ta upp till tre arbetsdagar innan aktiveringslänken skickas. När du har fått aktiveringslänken kan du logga in för att upprätta en reseprofil. Mejlet kommer från Citycity och du kan behöva titta i ditt skräppostfilter, så att mejlet inte har fastnat där.

Aktiveringslänk (logga in)

Du behöver konto eller kostnadsställe samt referens för att kunna boka din resa. Dessa hittar du i din bekräftelse för aktiviteten du ska delta i. Om du saknar de uppgifterna ska du kontakta aktivitetsansvarig, som står i inbjudan eller bekräftelsen.

Biljetten skickas till dig elektroniskt. Varje gång du gör en resebokning skickas en bekräftelse på din resplan via mejl. Det är ditt ansvar att kontrollera att resplanen stämmer överens med din beställning.

Support och information från resebyrån

Tranås resebyrå har gratis support för navigations­frågor och andra frågor om självboknings­systemet. Observera att det inte gäller hjälp med bokning av resa, utan sådana ärenden debiteras.

Onlinesupporten: +46 (0)140-37 50 30 eller europe@tranas-resebyra.se.

Öppettider till supporten är måndag till fredag klockan 8–17.30 (sommar och jul till 17).

Obs! Samtal utanför öppettiderna debiteras som joursamtal och ska undvikas om det inte är akut.

Manual för Citycity (pdf)

 

Frågor och svar om resebokning

Det är första gången jag ska boka min resa, hur gör jag?

Använd den aktiveringslänk du fått i din mail och följ sedan stegen i manualen.

Var går jag in för att boka min resa?

Logga in i Citycity för att boka en resa.

Var kan jag få hjälp med min bokning om det är akut eller om jag behöver boka om eller avboka mina biljetter?

Det finns personlig bokningsservice för individuella bokningar hos Tranås resebyrå. Denna tjänst debiteras extra.

Telefon: 0140 -37 50 30

Mejl: europe@tranas-resebyra.se.

Öppettider måndag till fredag 8-17.30 (sommar och jul till 17).

Obs! Samtal utanför dessa tider debiteras som joursamtal och ska undvikas såvida det inte är akut

Jag känner mig osäker på hur jag bokar via webbplatsen eller appen

Följ stegen i manualen om hur du bokar respektive resa som stöd.

Jag behöver hjälp med hur jag ska boka min resa genom bokningssystemet. Vart vänder jag mig?

Vänd dig till användarsupport på telefon 0140-37 50 30. Support kring bokningar och systemet är gratis, övrig bokningsservice debiteras.

Varför måste jag ha konto eller kostnadsställe samt referens för att kunna boka?

Det är för att vi ska veta vart fakturan för din resa ska gå och vem som ska betala och attestera.

Varför ska jag boka min resa själv genom webbplatsen eller appen?

Det är för att spara pengar och slippa de högre bokningskostnaderna som personlig service medför.

Vart kan jag hitta appen för bokningssystemet?

Ladda ner appen Citycity i App Store (iOS) eller Play Store (Android).

Har Vision en ny resepolicy?

Ja resepolicyn reviderades i september 2020, så läs igenom vad som gäller för bokningar av resor.

Kan jag välja tyst avdelning på SJ?

Ja i 2:a klass. Vi bokar inte resor i 1:a klass på grund av de högre kostnaderna.

Varför står det att jag inte ska boka ombokningsbara biljetter?

Ombokningsbara biljetter är dyrare och Vision har så många resor årligen att den totala kostnaden blir lägre om vi inte bokar ombokningsbart. Det är billigare totalt för Vision att betala en extra ombokningskostnad i de fall det behövs.

Kan jag välja en viss plats på tåget?

Ja du kan välja plats på de tåg som har möjlighet för platsreservation och i bokningen ser du den planerade färdriktningen.

Jag har registrerat min profil. Varför finns den inte kvar?

Du har sannolikt fått en engångslänk vid förra bokningen. Om du reser regelbundet kan du kontakta aktivitetsansvarig för att läggas in permanent i självbokningssystemet.

Jag ska resa utomlands i mitt uppdrag. Hur gör jag?

Konferenser genomförs normalt sett inte utanför Sverige. Om en sådan resa ändå föreslås ske utomlands ska medgivande inhämtas av kanslichef eller förbundsordförande. Kontakta ditt center för att få hjälp.

Tipsa om tänkbara medlemmar

Känner du någon som skulle kunna vara med i Vision, men inte är det? Kontakta Medlemstipset!

Tipsa Vision

Söker du en uppdragshandling?

Beskrivningar av varje förtroendeuppdrag i Vision finns samlat bland våra riktlinjer.

Riktlinjer och material

Hur kan vi hjälpa dig?

Hitta svaret på din fråga

Frågor och svar

Ställ en fråga om ditt medlemskap

Starta chattbot

Kontakta oss istället

Kontakta oss