Så bokar du resa med Vision
Du som ska delta i en aktivitet där Vision står för resan ska boka dina biljetter via Tranås resebyrå.
Innan du bokar din resa
Det finns några saker du behöver tänka på innan du bokar resan.
- Planera din resa i god tid och boka den så tidigt som möjligt för att kunna välja klimatsmarta och kostnadseffektiva alternativ.
- Vi rekommenderar att du i första hand använder självbokningssystemet Citycity för att göra dina individuella resebokningar, för att spara in på Visions kostnader. Tänk på att boka utifrån Visions resepolicy när du bokar dina resor.
Visions resepolicy (pdf)
- Information om ersättningar för förtroendevalda och medlemmar vid Visions aktiviteter hittar du här:
Ersättning vid aktiviteter (pdf)
- Det mesta finns i Citycity, men inte allt. Om du saknar ett färdsätt, destination eller boende i självbokningssystemet kan du mejla in hela din resebeställning till europe@tranas-resebyra.se. Du kan också ringa +46 (0)140 37 50 30 för att beställa resan.
Vision arbetar löpande med att förbättra resebokningen för både medarbetare och förtroendevalda.
Boka resa
För att boka resor behöver du få en aktiveringslänk mejlad till dig. Det kan ta upp till tre arbetsdagar innan aktiveringslänken skickas. När du har fått aktiveringslänken kan du logga in för att upprätta en reseprofil. Mejlet kommer från Citycity och du kan behöva titta i ditt skräppostfilter, så att mejlet inte har fastnat där.
Aktiveringslänk (logga in)
Du behöver konto eller kostnadsställe samt referens för att kunna boka din resa. Dessa hittar du i din bekräftelse för aktiviteten du ska delta i. Om du saknar de uppgifterna ska du kontakta aktivitetsansvarig, som står i inbjudan eller bekräftelsen.
Biljetten skickas till dig elektroniskt. Varje gång du gör en resebokning skickas en bekräftelse på din resplan via mejl. Det är ditt ansvar att kontrollera att resplanen stämmer överens med din beställning.
Support och information från resebyrån
Tranås resebyrå har gratis support för navigationsfrågor och andra frågor om självbokningssystemet. Observera att det inte gäller hjälp med bokning av resa, utan sådana ärenden debiteras.
Onlinesupporten: +46 (0)140-37 50 30 eller europe@tranas-resebyra.se.
Öppettider till supporten är måndag till fredag klockan 8–17.30 (sommar och jul till 17).
Obs! Samtal utanför öppettiderna debiteras som joursamtal och ska undvikas om det inte är akut.
Manual för Citycity (pdf)
Frågor och svar om resebokning
Det är första gången jag ska boka min resa, hur gör jag?
Använd den aktiveringslänk du fått i din mail och följ sedan stegen i manualen.
Var går jag in för att boka min resa?
Logga in i Citycity för att boka en resa.
Var kan jag få hjälp med min bokning om det är akut eller om jag behöver boka om eller avboka mina biljetter?
Det finns personlig bokningsservice för individuella bokningar hos Tranås resebyrå. Denna tjänst debiteras extra.
Telefon: 0140 -37 50 30
Mejl: europe@tranas-resebyra.se.
Öppettider måndag till fredag 8-17.30 (sommar och jul till 17).
Obs! Samtal utanför dessa tider debiteras som joursamtal och ska undvikas såvida det inte är akut
Jag känner mig osäker på hur jag bokar via webbplatsen eller appen
Följ stegen i manualen om hur du bokar respektive resa som stöd.
Jag behöver hjälp med hur jag ska boka min resa genom bokningssystemet. Vart vänder jag mig?
Vänd dig till användarsupport på telefon 0140-37 50 30. Support kring bokningar och systemet är gratis, övrig bokningsservice debiteras.
Varför måste jag ha konto eller kostnadsställe samt referens för att kunna boka?
Det är för att vi ska veta vart fakturan för din resa ska gå och vem som ska betala och attestera.
Varför ska jag boka min resa själv genom webbplatsen eller appen?
Det är för att spara pengar och slippa de högre bokningskostnaderna som personlig service medför.
Vart kan jag hitta appen för bokningssystemet?
Ladda ner appen Citycity i App Store (iOS) eller Play Store (Android).
Har Vision en ny resepolicy?
Ja resepolicyn reviderades i september 2020, så läs igenom vad som gäller för bokningar av resor.
Kan jag välja tyst avdelning på SJ?
Ja i 2:a klass. Vi bokar inte resor i 1:a klass på grund av de högre kostnaderna.
Varför står det att jag inte ska boka ombokningsbara biljetter?
Ombokningsbara biljetter är dyrare och Vision har så många resor årligen att den totala kostnaden blir lägre om vi inte bokar ombokningsbart. Det är billigare totalt för Vision att betala en extra ombokningskostnad i de fall det behövs.
Kan jag välja en viss plats på tåget?
Ja du kan välja plats på de tåg som har möjlighet för platsreservation och i bokningen ser du den planerade färdriktningen.
Jag har registrerat min profil. Varför finns den inte kvar?
Du har sannolikt fått en engångslänk vid förra bokningen. Om du reser regelbundet kan du kontakta aktivitetsansvarig för att läggas in permanent i självbokningssystemet.
Jag ska resa utomlands i mitt uppdrag. Hur gör jag?
Konferenser genomförs normalt sett inte utanför Sverige. Om en sådan resa ändå föreslås ske utomlands ska medgivande inhämtas av kanslichef eller förbundsordförande. Kontakta ditt center för att få hjälp.