Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

Stäng ×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig som är tjänsteman inom kommun, region, kyrkan och bolag kopplat till välfärden.

Medlemskapet i Vision

Är Vision rätt för dig?

A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?

Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Härmed godkänner du villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att du är medveten om att dina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister. Vi behöver uppgifterna för att erbjuda dig medlemskap i enlighet med våra stadgar. 

Läs om hur vi använder dina personuppgifter

Gå till Visions stadgar

Du får en faktura på medlemsavgiften varje månad. Om du är ansluten till Kivra kommer fakturan dit. Från den dagen ditt medlemskap börjar gälla kan du anmäla autogiro eller e-faktura via Mina sidor. Har du ett framtida medlemskap behöver du göra det via din internetbank i stället.

Medlemsavgiften baseras på din inkomst och du har själv ett ansvar för att Vision har aktuella uppgifter om dig. Du har möjlighet att själv uppdatera dina uppgifter på Mina sidor.

Dina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver du själv kontakta det bolag som Vision hänvisar dig till.

Du ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med. Detta förutsatt att du är bosatt och folkbokförd i Sverige. Tänk dock på att försäkringarna kan omfattas av exempelvis hälsokrav. Därför bör du noggrant läsa informationen som du får hemskickad till dig när du har blivit medlem. Kontakta försäkringsbolaget om du inte uppfyller kraven för försäkringen.

Inkomstförsäkringen ingår i ditt medlemskap. Men du måste vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning från inkomstförsäkringen om du blir arbetslös. Glöm inte att söka medlemskap i a-kassan separat från ditt medlemskap i Vision.

Gå till A-kassan Visions webbplats

Vision ingriper inte i händelser eller tvister som inträffade innan du lämnade in din ansökan om medlemskap. 

  • Illustration. Digital arbetsmiljö.

Checklista: Har du en bra digital arbetsmiljö?

Tekniken kan strula som undantag – inte regel. Du har rätt till en fungerade digital arbetsmiljö där it är ett stöd och inte en källa till ökad arbetsbelastning och stress.

Följande checklista består av ett antal frågor som du kan fundera på utifrån din situation. Svarar du nej på många av frågorna kan det finnas anledning att ta saken vidare till din arbetsgivare och ditt skyddsombud.

Frågorna är hämtade från Digi-ronden – ett digitalt verktyg för att utvärdera och förbättra den digitala arbetsmiljön.

Digi-ronden (suntarbetsliv.se)

Anpassning till människan

  • Är det enkelt att hitta rätt information i verksamhetens digitala system?
  • Är det enkelt att justera misstag i de digitala systemen?
  • Får du återkommande utbildning i verksamhetens digitala system?

Stöd för verksamheten

  • Är de digitala systemen tillräckligt anpassade till verksamheten, så att du inte behöver söka efter andra lösningar?
  • Har du tillgång till snabb och bra hjälp när det inträffar fel i de digitala systemen?
  • Kan du göra ditt jobb utan att de digitala systemen är allt för styrande i hur arbetet utförs?

Fungerande teknik

  • Tillhandahåller verksamheten de digitala system och enheter som behövs i arbetet?
  • Finns tillräckligt snabbt och stabilt nätverk överallt på arbetsplatsen?
  • Kan trasiga digitala enheter och tillbehör ersättas så snabbt som verksamheten kräver? 

Tips för mindre it-strul

Hur kan vi hjälpa dig?

Hitta svaret på din fråga

Frågor och svar

Ställ en fråga om ditt medlemskap

Starta chattbot

Kontakta oss istället

Kontakta oss