Krishantering
Här kan du läsa Visions rekommendationer för hur du hanterar kriser i din klubb, avdelning eller sektion.
Visions definition av kris
En kris är en eller flera oväntade, negativa händelser som antingen hotar grundläggande funktioner eller förtroendet för en klubb, avdelning eller sektion, eller har skadlig inverkan på fackförbundet Vision.
Typexempel på kriser som en klubb, avdelning eller sektion kan hamna i är
- allvarliga konflikter bland förtroendevalda
- att klubben eller avdelningen utsätts för en kriminell handling
- att verksamheten utsätts för tuff mediegranskning.
Med konflikter bland förtroendevalda menas relationsproblem som påverkar klubben, avdelningen eller sektionen negativt. Kriminella handlingar kan exempelvis vara förskingring eller bedrägeri.
Partsrelationen med arbetsgivaren ligger inte inom den här definitionen av kris. Men partsrelationen kan utgöra påfrestningar i det fackliga arbetet, och därmed bli en grund för att en kris uppkommer. Till exempel i form av att förtroendevalda inte orkar fortsätta i sitt uppdrag och den fackliga överlevnaden hotas.
Krisförebyggande arbetssätt
Förebyggande arbete har stor betydelse för att förhindra att kriser uppkommer. Fundera i styrelsen när ni verksamhetsplanerar om det finns några potentiella kriser nästa år och om det finns insatser ni kan göra för att förebygga kriserna. Ta gärna kontakt med ert center för att få stöd i det arbetet.
En kris kommer ofta plötsligt, men samtidigt är det sällan inte helt oväntat. Att det finns beredskap är avgörande för att kunna möta de utmaningar som en kris innebär på ett bra sätt.
Hanteringsordning
Kriser skiljer sig åt. Även om det finns gemensamma nämnare i alla kriser har de olika orsaker, förutsättningar och möjliga lösningar.
Därför behöver varje handlingsplan anpassas efter de förutsättningar som finns och insatserna anpassas efter behoven. Följ de nedanstående stegen för att hantera kriser på ett effektivt sätt.
Att göra-lista vid kris
Vid en kris, eller om du själv behöver samtalsstöd, ska en klubb, avdelning eller sektion göra följande:
- Kontakta Visions center.
- Fastställ tillsammans med centret om situationen är att betrakta som en kris.
- Identifiera vad krisen består i och orsaker till krisen.
Lägg upp en handlingsplan
Dessutom bör ni lägga upp en handlingsplan där ni
- utreder vilka åtgärder som bör sättas in
- kartlägger vilka resurser som finns att tillgå
- ställer upp ett slutmål för när insatsen ska vara avslutad
- lägger upp en plan för uppföljning och dialog med centret
- konstaterar när krisen är över
- utvärderar hur ni hanterade krisen och ser över era rutiner inför potentiella kommande kriser.