När vi är i mål kommer våra medlemmar, förtroendevalda och potentiella medlemmar att få ett modernt, användarvänligt och personifierat möte med Vision när de söker sig till oss digitalt.
Varför bygger vi nytt?
Det finns flera skäl till varför vi satsar på att bygga ett nytt digitalt hus. En viktig del är att vi bättre behöver möta de förväntningar en besökare har på en modern webbplats idag. Det vill säga saker som att webbplatsen ska fungera bra, ha ett modernt utseende och göra det enkelt för besökaren att utföra det som var syftet med besöket. Webben är också navet av vår digitala kommunikation och ska därför spegla vårt varumärke och position som enkla, nära och framåt. Vision.se är också helt central i vår digitala rekrytering och behöver optimeras för att vi ska kunna nå vårt gemensamma mål att växa i facklig styrka. Ett viktigt mål är också att förbättra de digitala verktyg förtroendevalda använder i sitt uppdrag. Det ska bli enklare att genomföra den administration ett uppdrag innebär så att mer tid frigörs till andra viktiga delar av att vara förtroendevald.
Vi har under många år lappat och lagat vår digitala plattform - som har många år på nacken - för att försöka hålla en godtagbar servicenivå. Det har löst problemen tillfälligt men också lämnat oss med ett lapptäcke av speciallösningar som påverkat prestandan negativt. Att börja om från början och bygga helt nytt utifrån rådande behov har därför varit helt nödvändigt. Det ger oss också möjlighet att sänka webbplatsens klimatpåverkan.
Vad blir nytt?
Grunden är att det som finns på vision.se och på Mina sidor idag ska flyttas in i det nya digitala huset som byggs upp från grunden i ett nytt webbpubliceringsverktyg. Strukturen uppdateras och tanken är att verktyg och annat innehåll blir mer integrerat än idag. Designen får en uppfräschning och viss ny funktionalitet kommer att tas fram. Upplevelsen ska bli mer användaranpassad och det ska bli enklare att bli medlem, hitta viktig information och administrera både sitt uppdrag och sitt medlemskap. Den funktionalitet som finns i verktyg för förtroendevalda på Mina sidor idag kommer att flyttas över och användarvänligheten och prestandan förbättras.
Mitt Vision - en personifierad upplevelse
Målet är att den nya webbplatsen ska erbjuda en mer personaliserad upplevelse för både medlemmar och förtroendevalda. Den personifierade upplevelsen förutsätter att man loggar in och att vi på så sätt kan läsa in data så som vilket yrke och uppdrag man har. Vi kommer att lägga mer innehåll bakom inloggning än idag - för att skapa mervärde för den som är medlem. Vi refererar till detta som det inloggade läget eller Mitt Vision. Där ska den som är medlem hitta allt man behöver för att på bästa sätt nyttja sitt medlemskap. Förtroendevalda kommer att logga in för att ta del av både stöd och verktyg för sitt uppdrag.
I det utloggade läget är fokus på att rekrytera nya medlemmar och visa upp alla fina fördelar med att vara medlem i Vision. Vi lanserar redan nu ett nytt förbättrat medlemsformulär för att göra den digitala värvningen så smidig som möjligt - en viktig förutsättning för att vi ska kunna växa i facklig styrka.
Mallade lokala sidor
En annan viktig nyhet blir att de lokala sidorna för klubbar, avdelningar och sektioner får ett ordentligt ansiktslyft till en fast mall. Här kommer den huvudsakliga informationen att ligga i inloggat läge och rikta sig till befintliga medlemmar. Att följa en fast mall har många fördelar - bland annat blir det enklare att administrera sidan och undvika fel. Vi får också ett enhetligt utseende över hela webbplatsen och mellan de olika lokala sidorna. Mallen och innehållet kan skalas upp och ner beroende på den lokala organisationens behov.
I det utloggade läget presenteras endast en kortare text om avdelningen/klubben samt kontaktuppgift till ordföranden.
Arbetssätt och process
Arbetet inleddes med grundlig analys av nuvarande kanaler och en förstudie där vi samlade in och analyserade behov från verksamhet och användare. Vi genomförde bland annat flera workshops med förtroendevalda. Arbetet sker i olika faser där vi omvandlar de insikter och lärdomar som framkommit i den första fasen till konkreta koncept- och designskisser. Därefter jobbar vi i sprintar (snabba utvecklingsfaser) där skisserna byggs upp i verktyget Sitevision. Vi jobbar med flera olika objekt samtidigt som befinner sig på olika ställen i processen. Arbetet sker agilt, vilket betyder att planen kan prioriteras om efter vägen.
Referensgruppen
Att samla in behov och förankra beslut hos förtroendevalda är en viktig del av projektet. Det arbetet påbörjades redan 2022 när en stor behovskartläggning genomfördes och nuvarande verktyg utvärderades. Det ligger till grund för den kravställning som gjorts till digitala huset kring stöd och verktyg för medlemmar med uppdrag. Input, ytterligare behov och kloka tankar samlas också in löpande under hela projektet och då är framförallt referensgruppen för digital utveckling, som består av ca 50 förtroendevalda, kansliets bollplank. Beslut och vägval som har en stor inverkan på de förtroendevaldas arbete förankras alltid i referensgruppen.
Tidplan och lansering
Lanseringen kommer att ske i olika faser, så kallade releaser. Målet är att påbörja lanseringen så snart vi har ett objekt som är minst lika bra som det vi har idag - det som i webbspråk kallas "minimal viable product". Fortsatt utveckling och förbättring får sedan ske löpande i linjeverksamheten, precis som idag.
Lanseringsplanen är uppdaterad under senvåren 2024 och innebär nu att vi lanserar en första version med det viktigaste i både utloggat och inloggat läge i början av 2025. Verktygen för förtroendevalda kommer att flyttas över från dagens Mina sidor till det nya i omgångar under våren 2025. Under en tid kommer alltså vissa verktyg ha flyttats över till den nya plattformen medan andra ligger kvar på gamla Mina sidor. Det kommer dock gå att hitta till samtliga verktyg smidigt via det nya inloggade läget.