Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

Stäng ×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig som är tjänsteperson inom kommun, region, kyrkan och bolag kopplat till välfärden.

Medlemskapet i Vision

Är Vision rätt för dig?

A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?

Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Härmed godkänner du villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att du är medveten om att dina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister. Vi behöver uppgifterna för att erbjuda dig medlemskap i enlighet med våra stadgar.

Läs om hur vi använder dina personuppgifter

Gå till Visions stadgar

Medlemsavgift

Medlemsavgiften baseras på din inkomst och du har själv ett ansvar för att Vision har aktuella inkomstuppgifter om dig.

Som ny medlem är de tre första månaderna gratis. Därefter betalar du medlemsavgiften månadsvis. Erbjudandet kan bara nyttjas vid ett tillfälle.

Om du är under 30 år när du blir medlem betalar du i stället 100 kronor för hela första året. Därefter betalar du medlemsavgiften månadsvis. Erbjudandet kan bara nyttjas vid ett tillfälle och kan inte kombineras med andra erbjudanden.

Om du uppdaterat ditt studentmedlemskap till ett yrkesverksamt medlemskap betalar du också bara 100 kronor i medlemsavgift för hela första året. Därefter betalar du medlemsavgiften månadsvis. Erbjudandet kan bara nyttjas vid ett tillfälle och kan inte kombineras med andra erbjudanden.

Försäkringar

Dina uppgifter skickas till de försäkringsbolag Vision har avtal med.

Inkomstförsäkringen ingår i ditt medlemskap. Men du måste vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning från inkomstförsäkringen om du blir arbetslös. Glöm inte att söka medlemskap i a-kassan separat från ditt medlemskap i Vision.

Gå till A-kassan Visions webbplats

Du ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag Vision har avtal med. Detta förutsatt att du är bosatt och folkbokförd i Sverige. Tänk dock på att försäkringarna kan omfattas av exempelvis hälsokrav. Därför bör du noggrant läsa informationen du får hemskickad till dig när du har blivit medlem. Kontakta försäkringsbolaget om du inte uppfyller kraven för försäkringen.

För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver du själv kontakta det bolag som Vision hänvisar dig till.

Vision ingriper inte i händelser eller tvister som inträffade innan du lämnade in din ansökan om medlemskap.

 

 

  • Två chattbubblor vid en dator. Illustration.

Rutin för hänvisning under semesterperioder

Inför semestern behöver er avdelning eller klubb fördela lokala kontaktpersoner för semesterperioden och kommunicera det till medlemmar och arbetsgivare. Det är styrelsen som ska göra detta och vid behov även ombud. Här finns Visions rutiner för hur ni hänvisar till lokala kontaktpersoner.

Gör ett bemanningsschema

Inventera hur era respektive semester­perioder ser ut och fördela så gott det går utifrån detta. Vi rekommenderar att ni tydliggör hur medlemmar ska ta kontakt med er under sommar­månaderna och semester­perioder via de kanaler ni använder i avdelningen eller klubben.

Så hänvisar ni till rätt kontaktperson

Ni kan hänvisa till rätt kontaktperson via er avdelningssida eller klubbsida på Visions webbplats, personliga autosvar, eventuell uppdragstelefon eller nyhetsbrev.

Det är extra viktigt att det finns hänvisningar i autosvar från avdelningens eller klubbens förtroendevalda­-mejl (FV-mejl) och det uppdrags­telefonnummer som finns angivet i Carma, eftersom dessa kontakt­uppgifter också visas i Vision-appen.

FV-mejlen – din uppdragsmejl som förtroendevald

Vill ni skapa en egen sida på Visions webb för att kunna sprida information? Ta kontakt med det center ni tillhör i god tid för att få veta hur ni gör det.

Visions center

Vilka uppgifter behöver framgå i hänvisningen?

  • Berörda datum eller veckor
  • Namn på aktuell kontaktperson för respektive datum eller vecka
  • Kontaktpersonens förtroendeuppdrag (till exempel ombud eller ordförande)
  • Kontaktuppgifter (till exempel FV-mejl eller telefon)
  • Vilka tider personen går att kontakta
  • Eventuellt kontaktuppgifter till Vision Direkt eller Chef Direkt

Ta hjälp av centret och Vision Direkt

Visions center har en ärende­hantering som ger coachning och stöd till förtroende­valda i ärenden och kontakter med arbetsgivare där lokala företrädare helt saknas.

Som förtroendevald har du även en egen telefon­linje hos Vision Direkt som du kan kontakta för snabb rådgivning. Ange då knappval 2 när du ringer.

Kontakta Vision

Medlemmar kan hänvisas till Vision Direkt

Medlemmar ska i första hand vända sig till er lokalt även under sommaren. Hänvisa därför inte medlemmar till centrets mejladress under sommaren eller semester­perioder.

Vid frågor av allmän karaktär kan medlemmar vända sig till Vision Direkt eller Chef Direkt. Men de som har specifika frågor om sin arbetsgivare får bäst stöd och svar från er lokalt.

Förbered även arbetsgivaren

Kommunicera även med arbetsgivaren på vilket sätt de kan nå er och när ni kan förhandla och inte under sommaren. Exempelvis kan ni skicka ett mejl till personal­­funktionen med information om er bemanning under sommaren. På så sätt kan ni gemensamt planera så att ärenden i så stor utsträckning som möjligt kommer under perioder som passar er lokalt.

Värva en kollega

När du värvar en kollega får både du och den nya medlemmen en presentcheck värd 200 kronor. Den nya medlemmen får dessutom tre månaders medlemskap utan kostnad.

Så värvar du

Tipsa om tänkbara medlemmar

Känner du någon som skulle kunna vara med i Vision, men inte är det? Kontakta Medlemstipset!

Tipsa Vision

Söker du en uppdragshandling?

Beskrivningar av varje förtroendeuppdrag i Vision finns samlat bland våra riktlinjer.

Riktlinjer och material

Hur kan vi hjälpa dig?

Hitta svaret på din fråga

Frågor och svar

Ställ en fråga om ditt medlemskap

Starta chattbot

Kontakta oss istället

Kontakta oss