Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

Stäng ×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Mer om medlemskapet

Mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?

Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Härmed godkänner du villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att du är medveten om att dina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister. Vi behöver uppgifterna för att erbjuda dig medlemskap i enlighet med våra stadgar. 

Läs om hur vi använder dina personuppgifter

Gå till Visions stadgar

Med hjälp av uppgifterna du lämnar betalas din medlemsavgift genom automatiskt avdrag på din lön varje månad. Om det inte går att dra avgiften får du ett inbetalningskort hemskickat med posten, eller till Kivra om du har en digital brevlåda. Du kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura.

Medlemsavgiften baseras på din inkomst och du har själv ett ansvar för att Vision har aktuella uppgifter om dig. Du har möjlighet att själv uppdatera dina uppgifter på Mina sidor.

Dina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver du själv kontakta det bolag som Vision hänvisar dig till.

Du ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med. Tänk dock på att försäkringarna kan omfattas av exempelvis hälsokrav. Därför bör du noggrant läsa informationen som du får hemskickad till dig när du har blivit medlem. Kontakta försäkringsbolaget om du inte uppfyller kraven för försäkringen.

Om du betalar medlemsavgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien för dina personförsäkringar att dras på samma sätt.

Inkomstförsäkringen ingår i ditt medlemskap. Men du måste vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning från inkomstförsäkringen om du blir arbetslös. Glöm inte att söka medlemskap i a-kassan separat från ditt medlemskap i Vision.

Gå till A-kassan Visions webbplats

Bemötande och värdegrund

Här hittar du information om Visions värdegrund och tips på hur du kan ge ett bra bemötande.

Våga ta ställning och stå för din uppfattning

Vision förväntar sig att du respekterar andra som individer och personer. Det innebär inte att du behöver uppskatta eller dela en persons åsikter eller ställa upp på hens agerande.

Att vara ledare innebär att du är konsekvent och står för det du säger. Dina ord och dina handlingar ska ge ett och samma budskap. Det ger trovärdighet och tydlighet och det bidrar till att skapa en entydig och stark bild av Vision.

Visions värdegrund

Tonalitet 

Hur du låter och skriver är en viktig del av hur du uppfattas. Genom att tala, skriva och kommunicera med en och samma röst ger vi en tydlig bild av vilka Vision är. Tonalitet handlar inte om vad du säger utan hur du säger det

Ett gott bemötande fungerar nästan som magi. Att kunna ge ett bra bemötande handlar mycket om att kunna läsa av andra, byta perspektiv och föreställa sig hur det är att gå i någon annans skor.

Till exempel kan det vara provocerande att säga: ”Vi följer bara våra regler” till någon i ett pressat läge. Säg i stället: ”Jag är ledsen att du fått vänta/inte fått besked/fått stå i kö”. Fortsätt med ”Jag hoppas att jag ska kunna hjälpa dig nu” eller ”Berätta om ditt ärende så ska jag se hur jag kan hjälpa dig”.

Guide: Så skriver vi på Vision (pdf)

Om att möta missnöje

En grundpelare när du bemöter missnöjda personer är att jobba med deras förväntningar. Du kan exempelvis inleda med att säga: "Är det okej för dig om vi innan vi pratar om ditt ärende stämmer av lite vilka förväntningar du har på det här mötet/telefonsamtalet?".

Checklista för samtal med upprörda

  • Låt personen få ur sig sina känslor innan ni börjar prata om ärendet
  • Låt personen prata till punkt.
  • Fråga om hen vill att ni pratar om frågan på ett sansat sätt. Om hen säger ja bekräfta genom att säga: ”Bra, det är precis vad jag också vill”.
  • Fråga vilka förväntningar hen har på mötet.
  • Lägg band på dina egna känslor och fokusera på sakfrågorna.
  • Besluta hur ni ska gå vidare med ärendet och vem som ansvarar för de olika delarna i beslutet.
  • Sammanfatta vad ni kommit överens om.

Undvik att säga så här

  • "Tyvärr, vi följer bara våra regler."
  • "Nej, det går inte, dessvärre fungerar det inte så."
  • "Du har missuppfattat, du har fel."
  • "Ingen har klagat tidigare."
  • "Vi gör så gott vi kan."
  • "Alla ärenden behandlas i turordning."
  • "Har du inte läst informationen på vår hemsida?"

Säg gärna så här i stället

  • "Jag beklagar att du fått vänta/inte fått besked/fått stå i kö."
  • "Det låter jobbigt, vad kan jag hjälpa dig med nu?"
  • "Då förstår jag om du är besviken."
  • "Jag är hemskt ledsen att behöva göra dig besviken."

Tipsa om tänkbara medlemmar

Känner du någon som skulle kunna vara med i Vision, men inte är det? Kontakta Medlemstipset!

Tipsa Vision

Söker du en uppdragshandling?

Beskrivningar av varje förtroendeuppdrag i Vision finns samlat bland våra riktlinjer.

Riktlinjer och material

Frågor & svar