-
Systematiskt arbetsmiljöarbete
Alla arbetsgivare måste enligt lagen bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete tillsammans med arbetstagarna. Det systematiska arbetsmiljöarbetet ska vara en naturlig del av verksamheten.
Vad är systematiskt arbetsmiljöarbete?
Enligt arbetsmiljölagen ska ett systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) bedrivas på alla arbetsplatser. Systematiskt arbetsmiljöarbete innebär att arbetsgivare, arbetstagare och skyddsombud tillsammans ska undersöka, riskbedöma, åtgärda och följa upp arbetsmiljön på arbetsplatsen. Det innebär också att arbetsmiljöfrågor ska finnas med i den vardagliga verksamheten för att förebygga ohälsa och olyckor.
Vem har ansvar för det systematiska arbetsmiljöarbetet?
Arbetsgivare, arbetstagare och skyddsombud ska enligt arbetsmiljölagen samverka för att åstadkomma en god arbetsmiljö. Arbetsgivaren, medarbetare, chefer, skyddsombudet, samverkansgruppen och företagshälsovården har alla viktiga roller i det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Läs mer om rollerna inom SAM på Suntarbetslivs webbplats.
Vad är systematiskt arbetsmiljöarbete? (suntarbetsliv.se)
Samverkan – att jobba tillsammans med arbetsmiljön
Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att arbetsgivaren har det yttersta ansvaret för arbetsmiljön och därmed också för det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Arbetsgivaren måste
- ha en arbetsmiljöpolicy
- ha rutiner som beskriver det systematiska arbetsmiljöarbetet på arbetsplatsen
- regelbundet göra arbetsmiljöundersökningar, skyddsronder och riskbedömningar
- följa upp arbetsmiljöarbetet minst en gång om året
- delegera arbetsmiljöuppgifter till cheferna.
Arbetsgivarens ansvar att utföra arbetsmiljöuppgifter (pdf)
Hur kommer man i gång?
Det systematiska arbetsmiljöarbetet kan beskrivas som ett hjul – SAM-hjulet – eftersom det är en ständigt pågående process. Det fyra stegen i SAM-hjulet är: Undersöka – Riskbedöma – Åtgärda – Följa upp.
Suntarbetsliv har tagit fram verktyget SAM-verkstan som chefer och skyddsombud kan använda tillsammans för att få igång det systematiska arbetsmiljöarbetet i vardagen.
Samverkstan (suntarbetsliv.se)
Checklista: 9 aktiviteter för att lyckas med systematiskt arbetsmiljöarbete
- Ge alla medarbetare grundläggande kunskap om arbetsmiljö och om hur de kan vara med och påverka den.
- Se till att chefer och skyddsombud går arbetsmiljöutbildning tillsammans. De behöver också uppdatera sina kunskaper regelbundet.
- Använd Suntarbetslivs SAM-verkstan för att få snurr på arbetsmiljöarbetet i vardagen på arbetsplatsen.
- Ta upp arbetsmiljön i samtal mellan medarbetare och närmaste chef.
- Prata även arbetskamrater emellan om hur det är på arbetet.
- Ha en fast punkt om arbetsmiljön på arbetsplatsträffen eller personalmötet.
- Ha en nära dialog mellan chef och skyddsombud om verksamheten.
- Ha ett samverkansavtal som visar hur medarbetarna får inflytande och är delaktiga.
- Skapa ett årshjul för arbetsmiljöarbetet. Det hjälper er att hålla frågan levande och fungerar som en påminnelse.
Källa: Suntarbetsliv
Tänk på att arbetsmiljöarbetet även gäller arbete som inte utförs vid den ordinarie arbetsplatsen, till exempel distansarbetsplatser, transporter och arbete i andras hem.
Du kan läsa mer om systematiskt arbetsmiljöarbete på Arbetsmiljöverkets webbplats.
Systematiskt arbetsmiljöarbete, SAM (av.se)