Att bli en bra ledare
Dina personliga egenskaper är viktiga i ditt ledarskap. En viktig förutsättning för att vara en bra facklig ledare är, som i allt ledarskap, att ha god självinsikt. Du kan öka din legitimitet och ditt handlingsutrymme om du använder dig av dina personliga kvaliteter och kunskaper i din roll som förtroendevald.
Våga fråga de andra i styrelsen hur de uppfattar dig så att du kan utveckla dig själv i din ledarroll. Om du vet vad du själv är bra på kan det också vara lättare att veta när du ska ta stöd och hjälp.
I det fackliga ledarskapet ska du
- inspirera
- lyssna och ha inlevelseförmåga
- kunna samtala och kommunicera
- våga ta ställning
- ha självkännedom och självkänsla
- vara medveten om dina starka och svaga sidor och hur du påverkar andra.
Relationer och förtroende
Ditt ledarskap är en relation med de medlemmar som har valt dig och du leder i kraft av det förtroende du har fått av dem. När du agerar utifrån Visions politik företräder du hela organisationen. En relation kan ge stöd – men en relation blir inte bra av sig själv. Det krävs att du arbetar med relationen för att utveckla och förbättra den.
Ledarskapet handlar mycket om att bygga relationer och att skapa förtroende. Detta ställer krav på dig att lyssna och ha inlevelseförmåga, men också att handskas med motstridiga viljor. Du måste ta ställning, klargöra förväntningar och vara tydlig när du beskriver vad du vill och behöver.
Ett coachande förhållningssätt
"Vision tror på individens kraft att utvecklas" står det i vår värdegrund. Vi har en positiv människosyn och vet att våra medlemmar vill och kan fatta beslut själva om sin utveckling. Vi fattar inte beslut över huvudet på våra medlemmar. Vi arbetar i dialog och vi inkluderar.
Ett sätt att nå detta är att jobba med ett coachande ledarskap. Det innebär att ställa frågor och stötta andra att hitta egna lösningar i stället för att säga "gör så här". Den coachande ledaren ger inte råd, men finns till hands som ett bollplank. Hen lyssnar efter andras kunskap och idéer.
Att få andra att växa och nå sina mål är en av ledarens viktigaste uppgifter. Det handlar om att vägleda och att hjälpa andra att se möjligheter. Det är viktigt att låta personer själva styra och inte ta över. Om en person känner att hen inte kan påverka en situation minskar engagemanget och viljan till förändring. Känslan av kontroll och sammanhang är grundläggande.
Expert eller coach?
Det är skillnad på att vara expert och att vara coach för andra. Den skillnaden är bra att känna till som facklig ledare.
Experter ger service, vilket innebär att
- utföra service åt andra för att avlasta
- problemägaren är passiv
- ansvaret ligger ensidigt på den som ger service
- servicen blir efterfrågad.
Coacher låter andra växa, vilket innebär att
- coachningen syftar till att förändra, utveckla och stärka
- problemägaren medverkar aktivt
- ni skapar kunskap tillsammans och har delat ansvar
- efterfrågan måste skapas.
Visions förväntningar på dig
Vision är en idéburen organisation. Det innebär att du som ledare i Vision ska stå för den idé, de grundtankar och den ideologi som organisationen vilar på. Det innebär krav på tydlighet i ditt ledarskap. Du måste visa att du har en uppfattning och att du vågar stå för den.