Förebygg mobbning på arbetsplatsen – 10 råd
Det är alltid arbetsgivarens ansvar att förebygga och motverka mobbning och kränkande särbehandling på arbetsplatsen. Vision har tagit fram tio råd för att förebygga och motverka mobbning på arbetsplatsen.
- Förbättra arbetsmiljön. Arbeta alltid med att förbättra arbetsmiljön och värna den psykosociala arbetsmiljön. Det innebär arbetsmiljö som inte är fysisk, exempelvis trygga anställningar, tydlig organisation, personlig utveckling och bra kollegial stämning och samarbete. Det är ovanligt med mobbning på arbetsplatser som har en bra psykosocial arbetsmiljö.
- Policy mot kränkande särbehandling. Ta fram en policy med rutiner för hur ni ska förebygga kränkande särbehandling och hantera det om det uppstår. Rutinerna ska vara tydliga och lätta att följa. Om det finns utrymme för olika tolkningar kan det medföra ytterligare ett steg till negativ särbehandling.
- Samtala om arbetsmiljö och arbetssituation. Ta upp den rådande arbetssituationen och arbetsmiljön med jämna mellanrum, till exempel på arbetsplatsträffar. Gå igenom befintliga policier och rutiner. Utbyt tankar och omsätt vad de betyder hos just er i ert dagliga arbete.
- Rätt förutsättningar för chefer. Chefer i organisationen ska ha schysta förutsättningar att kunna möta och se varje enskild medarbetare. Det förutsätter bland annat ett rimligt antal medarbetare per chef (1–25 stycken). Chefer ska också få kompetensstöd i konflikthantering. Konflikter kan utvecklas till mobbning om de inte hanteras i tid.
- Skapa en sund kultur. Skapa en kultur på arbetsplatsen som accepterar olika åsikter, där det går att vara oeniga i en sakfråga utan att det leder till personangrepp eller förminskning av andras argument. Föregå med gått exempel.
- Transparent ledningskommunikation. Ta fram transparenta rutiner för information från ledningsgruppen, så att personalen förstår ledningens avsikt med olika beslut. Tydlig information gör att både negativa tolkningar och ryktesspridning minskar. Ta hjälp av en kommunikatör på din arbetsplats med att ta fram rutinerna.
- Samarbete mellan arbetsgivare och facket. Skapa ett fungerande samarbetsklimat och relation mellan ledningen och de fackliga representanterna. Det bidrar till öppenhet, trygghet och erfarenhet i att hantera konflikter på ett konstruktivt sätt.
- Inkluderande arbetsklimat. Arbeta aktivt för ett inkluderande arbetsklimat, där det är accepterat att människor är olika och har olika åsikter, förmågor, hälsa, kompetens, bakgrund och arbetskapacitet.
- Förebygg och undvik långvariga stressituationer. Långvarig stress har negativ inverkan på toleransnivån gentemot omgivningen och försämrar relationerna på arbetsplatsen.
- Rutiner kring sjukfrånvaro. Ha rutiner för att följa upp återkommande och långvarig sjukfrånvaro.