Checklista: Har du en bra digital arbetsmiljö?
Tekniken kan strula som undantag – inte regel. Du har rätt till en fungerade digital arbetsmiljö där it är ett stöd och inte en källa till ökad arbetsbelastning och stress.
Följande checklista består av ett antal frågor som du kan fundera på utifrån din situation. Svarar du nej på många av frågorna kan det finnas anledning att ta saken vidare till din arbetsgivare och ditt skyddsombud.
Frågorna är hämtade från Digi-ronden – ett digitalt verktyg för att utvärdera och förbättra den digitala arbetsmiljön.
Digi-ronden (suntarbetsliv.se)
Anpassning till människan
- Är det enkelt att hitta rätt information i verksamhetens digitala system?
- Är det enkelt att justera misstag i de digitala systemen?
- Får du återkommande utbildning i verksamhetens digitala system?
Stöd för verksamheten
- Är de digitala systemen tillräckligt anpassade till verksamheten, så att du inte behöver söka efter andra lösningar?
- Har du tillgång till snabb och bra hjälp när det inträffar fel i de digitala systemen?
- Kan du göra ditt jobb utan att de digitala systemen är allt för styrande i hur arbetet utförs?
Fungerande teknik
- Tillhandahåller verksamheten de digitala system och enheter som behövs i arbetet?
- Finns tillräckligt snabbt och stabilt nätverk överallt på arbetsplatsen?
- Kan trasiga digitala enheter och tillbehör ersättas så snabbt som verksamheten kräver?
Tips för mindre it-strul