Digital arbetsmiljö
Digital arbetsmiljö handlar om hur it-system och digitala arbetsverktyg påverkar dig och din situation på jobbet. Här hittar du flera verktyg som kan vara till hjälp i att utvärdera den digitala arbetsmiljön för att se vad som fungerar och vad som kan bli bättre.
Digitala system är en del av arbetsmiljön
De flesta använder it på jobbet – internet, mejl, rapporterings- och journalsystem, mobilappar och mycket mer. It-system är därmed en viktig del av arbetsmiljön.
Med digital arbetsmiljö menar vi alla kognitiva arbetsförhållanden där människor interagerar med eller är beroende av digitala system. Även det ergonomiska samspelet mellan människan och maskinens hårdvara, tangentbord och skärmar ingår i den digitala arbetsmiljön. Dit hör även integritet, kontroll och övervakning genom exempelvis it-systemens logg.
It-strul är ett arbetsmiljöproblem
Många av Visions medlemmar är nöjda med sitt it-stöd. Men ungefär en tredjedel upplever stress på grund av att systemen strular och att de inte kan lita på driftsäkerheten.
Visions medlemmar har i snitt en tidsförlust på 34 minuter per dag på grund av strulande it-system. Det visar tidigare undersökningar som Vision gjort. På en månad har man alltså tappat en och en halv arbetsdag. För chefer är tidsförlusten ännu högre – en halvtimme om dagen. Det här är ett allvarligt arbetsmiljöproblem.
Checklista: Har du en bra digital arbetsmiljö?
På arbetsplatser med hög it-stress ökar arbetsbelastningen. Det leder ofta till en sämre psykosocial arbetsmiljö som kan vara en grogrund för konflikter. Att förbättra den digitala arbetsmiljön kan minska den stress som leder till värk i nacke och axlar. Det ökar också trivseln på jobbet.
De medlemmar som haft inflytande vid utveckling av nya it-system upplevde mindre strul och stress. De upplevde också bättre kvalitet på sitt jobb. Arbetsgivaren tjänar alltså på att involvera medarbetarna i ett tidigt skede för att få it-system som fungerar bra.
Tips: Minska ditt it-strul
Utvärdera den digitala arbetsmiljön
Prata med varandra på arbetsplatsen om hur er digitala arbetsmiljö fungerar. Ert skyddsombud kan även ta upp frågan i skyddskommittén eller samverkansgruppen om hur ni gemensamt ska utvärdera den digitala arbetsmiljön.
Arbetsmiljöverket har en föreskrift om arbete vid bildskärm. Den gäller även för it-system. It-systemen är ett verksamhetsstöd och för många det mest betydande arbetsverktyget. Arbetsgivarens arbetsmiljöansvar innefattar att it-systemen inte ska riskera medarbetarnas hälsa.
Föreskrift: Arbete vid bildskärm
Frågan om it-system är en självklar fråga om inflytande och arbetsmiljö, och ska därför hanteras som andra arbetsmiljöfrågor. Ni kan med fördel utvärdera den digitala arbetsmiljön genom kartläggning och it-skyddsrond. Använd det digitala verktyget Digi-ronden.
Digi-ronden
Läs mer om arbetsmiljö, hitta verktyg och checklistor