Verksamhetsplanering: Er gps till framgång
För att ge medlemmarna och alla förtroendevalda bästa förutsättningar på arbetsplatsen så behöver vi verksamhetsplanera. Här hittar du underlag och tips inför verksamhetsplaneringen.
Verksamhetsplanering är lämpligt att göra på hösten. De år som Vision har kongress eller förbundsråd kan ni avvakta med att spika verksamhetsplanen till efter det mötet, så att er egen verksamhetsplan är i linje med fattade beslut.
Tänk dig att verksamhetsplanering är som att sätta upp en gps för klubben eller avdelningen. Utan en plan är vi som en bil utan karta, som kör runt i cirklar och slösar både tid och energi. Men med en väl genomtänkt verksamhetsplan kan vi:
- Sätta kursen: Vi bestämmer mål och riktning, så att vi vet exakt vart vi är på väg och hur vi ska ta oss dit.
- Undvika hinder: Genom att planera i förväg kan vi identifiera och undvika potentiella problem och hinder på vägen.
- Optimera resan: Vi kan använda våra resurser på bästa sätt, så att vi når våra mål snabbare och mer effektivt.
- Förbättra våra förutsättningar: Genom att bli fler förtroendevalda och medlemmar kan vi påverka våra anställningsvillkor.
- Fira framgångar: När vi når våra delmål kan vi stanna upp och fira våra framgångar. Det ger oss energi att fortsätta framåt.
- Engagera alla: En tydlig plan gör att alla medlemmar och förtroendevalda vet vad som förväntas av dem och hur de kan bidra till klubbens eller avdelningens framgång.
Så låt oss sätta oss ner, ta fram kartan och börja planera vår resa mot en ännu starkare och mer framgångsrik facklig verksamhet!
Hur gör man verksamhetsplanering?
- Analys av nuläget: Börja med att analysera den nuvarande situationen. Var har vi våra förtroendevalda och medlemmar? Var kan vi bli fler medlemmar? Var saknas förtroendevalda? Ta hjälp av Visions metod för ökad facklig styrka.
- Sätt upp mål: Definiera tydliga, mätbara och tidsatta mål som ni vill uppnå.
- Utveckla strategier: Bestäm aktiviteter för medlemsvård och vilka aktiviteter som leder till att bli fler medlemmar och förtroendevalda. Vad har fungerat bra? Vad kan förbättras? Prioritera! Titta gärna i Engagemangskiosken. Där finns många förslag på medlemsaktiviteter.
- Resursplanera: Bestäm vem som ska göra vad. Inkludera både era förtroendevalda och medlemmar. Genom att engagera fler blir arbetet roligare!
- Tidsplan: Skapa en tidsplan som visar när de olika aktiviteterna ska genomföras.
- Uppföljning och utvärdering: Bestäm hur och när ni ska följa upp och utvärdera arbetet.
- Roligt: Kom ihåg att ha roligt när ni verksamhetsplanerar.
Genom att följa dessa steg kan ni skapa en tydlig och strukturerad plan som hjälper er att nå era mål på ett roligt sätt.
Underlag till styrelsens verksamhetsplanering
- Verksamhetsplanen från föregående år.
- Inriktningsdokumentet ”Starkare tillsammans”.
- Budget och underlag om ekonomin.
Tips för strategiskt planeringsarbete
- Dela all information. Dela med er av det ni beslutar till alla berörda för att underlätta delaktighet.
- Diskutera "Starkare tillsammans". Titta igenom Visions hjärtefrågor och mål. Vilken hjärtefråga är aktuell att lägga mest kraft på hos er? Är det något av målen som ni känner att ni behöver jobba extra med kommande år?
- Prioritera och fördela uppgifter. Var noga med att dela upp ansvar utifrån var och ens förutsättningar.
- Identifiera behov av kunskapspåfyllnad. Känner alla i styrelsen till Visions utbildningsstöd? Har ni testat de olika e-utbildningarna? Vilka ska anmäla sig till vilka utbildningar?
- Ta fram och håll tydliga rutiner. Hur ska ni jobba kommande år? Hur ofta ska ni följa upp och utvärdera er verksamhetsplan? Kanske varje kvartal? Eller vid en halvårsuppföljning? Ett sätt att löpande följa upp vad som händer under året är att stämma av er verksamhetsplan som en stående punkt på styrelsens dagordning.
- En arbetsplats för alla. Kom ihåg att ha med ett mångfalds- och antidiskrimineringsperspektivet i er verksamhetsplanering.
Material för verksamhetsplanering
Visions inriktning Starkare tillsammans
Mall för verksamhetsplanering (xlsx)
Årshjul (pptx)
Engagemangskiosken