Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

Stäng ×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig som är tjänsteman inom kommun, region, kyrkan och bolag kopplat till välfärden.

Medlemskapet i Vision

Är Vision rätt för dig?

A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?

Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Härmed godkänner du villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att du är medveten om att dina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister. Vi behöver uppgifterna för att erbjuda dig medlemskap i enlighet med våra stadgar.

Läs om hur vi använder dina personuppgifter

Gå till Visions stadgar

Medlemsavgift

Medlemsavgiften baseras på din inkomst och du har själv ett ansvar för att Vision har aktuella inkomstuppgifter om dig.

Som ny medlem är de tre första månaderna gratis. Därefter betalar du medlemsavgiften månadsvis. Erbjudandet kan bara nyttjas vid ett tillfälle.

Om du är under 30 år när du blir medlem betalar du i stället 100 kronor för hela första året. Därefter betalar du medlemsavgiften månadsvis. Erbjudandet kan bara nyttjas vid ett tillfälle och kan inte kombineras med andra erbjudanden.

Om du uppdaterat ditt studentmedlemskap till ett yrkesverksamt medlemskap betalar du också bara 100 kronor i medlemsavgift för hela första året. Därefter betalar du medlemsavgiften månadsvis. Erbjudandet kan bara nyttjas vid ett tillfälle och kan inte kombineras med andra erbjudanden.

Försäkringar

Dina uppgifter skickas till de försäkringsbolag Vision har avtal med.

Inkomstförsäkringen ingår i ditt medlemskap. Men du måste vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning från inkomstförsäkringen om du blir arbetslös. Glöm inte att söka medlemskap i a-kassan separat från ditt medlemskap i Vision.

Gå till A-kassan Visions webbplats

Du ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag Vision har avtal med. Detta förutsatt att du är bosatt och folkbokförd i Sverige. Tänk dock på att försäkringarna kan omfattas av exempelvis hälsokrav. Därför bör du noggrant läsa informationen du får hemskickad till dig när du har blivit medlem. Kontakta försäkringsbolaget om du inte uppfyller kraven för försäkringen.

För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver du själv kontakta det bolag som Vision hänvisar dig till.

Vision ingriper inte i händelser eller tvister som inträffade innan du lämnade in din ansökan om medlemskap.

 

 

  • Illustration. Kommunikationsmedel.

Kommunikation, sociala medier och opinion

Det är styrelsens ansvar att vara tillgänglig och ge information till sina medlemmar. Hur gör ni det?

Opinionsbildning

Hur bidrar ni till att Vision syns och hörs? Det är tillsammans vi skapar bilden av Vision. Allas insatser är viktiga. På Visions center finns ansvariga personer som kan hjälpa er med lokal opinions­bildning.

Handbok: Så lyckas du med dina mediekontakter (pdf)

Forum och sociala medier

Hur ser ni till att potentiella medlemmar hör och ser det ni gör? Diskutera gärna i styrelsen och gör en plan för detta. Ett sätt att kommunicera med medlemmarna kan vara genom regelbundna nyhetsbrev. En facebooksida, Instagram eller andra sociala media kan vara ett annat.

Guide: Förtroendevald i sociala medier (pdf)

Kommunikation i rollen som förtroendevald

Din kommunikations­förmåga är viktig. I din roll som förtroendevald kommunicerar du löpande på arbetsplatsen, med medlemmar, styrelsen och i möten med andra fackförbund och arbetsgivaren. Du kommunicerar när du talar, när du lyssnar, när du rekryterar nya medlemmar och när du förhandlar.

Kommunikation handlar om att nå fram till varandra: att tala, lyssna och förstå. Kommunikation skapar relationer, binder individer samman till grupper och gör det möjligt att uppnå gemensamma mål. Din kommunikation är ett av dina viktigaste redskap i ditt uppdrag och i ditt ledarskap.

När kommunikationen brister uppstår lätt missförstånd och dåligt samarbete. Därför är det viktigt att fundera över hur du på bästa sätt ska kommunicera det som du vill förmedla.

Guide: Så skriver vi på Vision (pdf)

När samtalet känns svårt

Som förtroendevald möter du kanske medlemmar som är i svåra situationer och där samtalet kan kännas utmanande för dig. På förbundsmötet 2022 beslutades därför att Vision skulle sammanställa det stöd som finns för förtroendevalda som möter medlemmar i svåra samtal.

Vill du veta mer om hur du kan tänka och agera i mötet med andra så tipsar vi dig om att gå När samtalet känns svårt på Visions aktivitets- och lärplattform.

Avsnitten i När samtalet känns svårt bygger mycket på egna reflektioner och handlar om teman som bemötande, kommunikation, företrädarskap, mänskliga reaktioner vid kris och avslutas med exempel och tips.

Tänk på att du som förtroendevald bör fokusera på sitt fackliga uppdrag och hänvisa till professionellt stöd om medlemmar mår dåligt.

När samtalet känns svårt

Hänvisa till Vision Direkt

Du behöver självklart inte svara på allt själv. Hänvisa till Vision Direkt när du inte är tillgänglig för att medlemmarna ska kunna få svar snabbt om de behöver det.

Du kan till exempel hänvisa till Vision Direkt i autosvar på mejlen eller på telefonsvararen när du inte kan svara.

Kontakta Vision

Tipsa om tänkbara medlemmar

Känner du någon som skulle kunna vara med i Vision, men inte är det? Kontakta Medlemstipset!

Tipsa Vision

Söker du en uppdragshandling?

Beskrivningar av varje förtroendeuppdrag i Vision finns samlat bland våra riktlinjer.

Riktlinjer och material

Hur kan vi hjälpa dig?

Hitta svaret på din fråga

Frågor och svar

Ställ en fråga om ditt medlemskap

Starta chattbot

Kontakta oss istället

Kontakta oss