Opinionsbildning
Hur bidrar ni till att Vision syns och hörs? Det är tillsammans vi skapar bilden av Vision. Allas insatser är viktiga. På Visions center finns ansvariga personer som kan hjälpa er med lokal opinionsbildning.
Handbok: Så lyckas du med dina mediekontakter (pdf)
Forum och sociala medier
Hur ser ni till att potentiella medlemmar hör och ser det ni gör? Diskutera gärna i styrelsen och gör en plan för detta. Ett sätt att kommunicera med medlemmarna kan vara genom regelbundna nyhetsbrev. En facebooksida, Instagram eller andra sociala media kan vara ett annat.
Guide: Förtroendevald i sociala medier (pdf)
Kommunikation i rollen som förtroendevald
Din kommunikationsförmåga är viktig. I din roll som förtroendevald kommunicerar du löpande på arbetsplatsen, med medlemmar, styrelsen och i möten med andra fackförbund och arbetsgivaren. Du kommunicerar när du talar, när du lyssnar, när du rekryterar nya medlemmar och när du förhandlar.
Kommunikation handlar om att nå fram till varandra: att tala, lyssna och förstå. Kommunikation skapar relationer, binder individer samman till grupper och gör det möjligt att uppnå gemensamma mål. Din kommunikation är ett av dina viktigaste redskap i ditt uppdrag och i ditt ledarskap.
När kommunikationen brister uppstår lätt missförstånd och dåligt samarbete. Därför är det viktigt att fundera över hur du på bästa sätt ska kommunicera det som du vill förmedla.
Guide: Så skriver vi på Vision (pdf)
När samtalet känns svårt
Som förtroendevald möter du kanske medlemmar som är i svåra situationer och där samtalet kan kännas utmanande för dig. På förbundsmötet 2022 beslutades därför att Vision skulle sammanställa det stöd som finns för förtroendevalda som möter medlemmar i svåra samtal.
Vill du veta mer om hur du kan tänka och agera i mötet med andra så tipsar vi dig om att gå När samtalet känns svårt på Visions aktivitets- och lärplattform.
Avsnitten i När samtalet känns svårt bygger mycket på egna reflektioner och handlar om teman som bemötande, kommunikation, företrädarskap, mänskliga reaktioner vid kris och avslutas med exempel och tips.
Tänk på att du som förtroendevald bör fokusera på sitt fackliga uppdrag och hänvisa till professionellt stöd om medlemmar mår dåligt.
När samtalet känns svårt
Hänvisa till Vision Direkt
Du behöver självklart inte svara på allt själv. Hänvisa till Vision Direkt när du inte är tillgänglig för att medlemmarna ska kunna få svar snabbt om de behöver det.
Du kan till exempel hänvisa till Vision Direkt i autosvar på mejlen eller på telefonsvararen när du inte kan svara.
Kontakta Vision