Organisatorisk och social arbetsmiljö regleras i föreskrifter
Arbetsmiljöverkets föreskrift om organisatorisk och social arbetsmiljö, (AFS 2023:2) handlar om vad den här delen av arbetsmiljön innebär, anpassat till dagens arbetsliv. Föreskriften förtydligar vad arbetsgivare och arbetstagare ska göra inom ramen för det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM) som alla arbetsgivare ska bedriva. OSA kompletterar SAM.
Arbetsgivaren ska regelbundet undersöka och bedöma vilka eventuella arbetsmiljörisker som kan förekomma i verksamheten, och också vidta åtgärder för att komma till rätta med riskerna. Det gäller till exempel hur verksamheten ska
- förebygga och hantera ohälsosam arbetsbelastning
- förlägga arbetstiden för att undvika ohälsa
- förebygga och hantera kränkande särbehandling.
Checklistor, material och verktyg om OSA
Här finns material och verktyg som chefer och skyddsombud kan använda i arbetet med den organisatoriska och sociala arbetsmiljön (OSA) och systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM).
Checklistor från Suntarbetsliv
Suntarbetsliv har tagit fram ett paket med checklistor som stöd i arbetet med OSA. Materialet är framtaget gemensamt av de arbetsgivarorganisationer och fackförbund som driver Suntarbetsliv. Checklistorna är till för chefer och skyddsombud som stöd i arbetsmiljöarbetet på arbetsplatsen.
Checklistor för OSA (suntarbetsliv.se)
När jobbet flyttar ut från kontoret
Checklistor och material från OFR
Vision är en del av Offentliganställdas förhandlingsråd (OFR). OFR har tagit fram praktiskt material för att jobba med föreskriften kopplat till det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM).
Bland annat finns en checklista som innehåller 42 frågor inom sju områden. Använd listan som underlag för skyddsronder, enskilda arbetsmiljösamtal, medarbetarsamtal, samtal mellan skyddsombud och chef och möten i skyddskommittén.
Hitta material om arbetsmiljö (ofr.se)
OSA-kompassen: Verktyg och metoder
Med OSA-kompassen kan du som är skyddsombud eller chef sätta dig in Arbetsmiljöverkets föreskrifter om den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Du får resurser för att lättare ta itu med dessa frågor, som en del i det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Vision har varit med och tagit fram verktygen och det är Suntarbetsliv som står bakom dem.
OSA-kompassen (suntarbetsliv.se)
Arbetsmiljöverkets material
Arbetsmiljöverket är en myndighet med uppdrag att se till att företag och organisationen följer lagar om arbetsmiljö och arbetstider. På deras webbplats kan du hämta information och material om arbetstider och arbetsmiljö att använda på din egen arbetsplats.
Nya sätt att organisera arbete (RAP 2018:2), kunskapssammanställning (av.se)
Arbetsmiljöutbildning för skyddsombud och chefer
Suntarbetsliv har en utbildning om arbetsmiljö som riktar sig till skyddsombud och chefer. Varje del i utbildningen har en pedagogisk blandning av filmer, poddradio och underlag för gemensamma samtal. På så sätt kan du omsätta det du lär dig i praktisk handling i din arbetsvardag.
Genom att både skyddsombud och chefer går samma utbildning får de en gemensam bas för att samverka i ett aktivt systematiskt arbetsmiljöarbete.
Till arbetsmiljöutbildningen (suntarbetsliv.se)
Trailer: Suntarbetslivs arbetsmiljöutbildning (youtube.com)
Verktyg för bättre möten
Bättre möten är ett digitalt verktyg för att träna och utveckla kommunikationen vid möten på jobbet. Det ger goda förutsättningar för ett kreativt och aktivt mötesklimat med mer energi, delaktighet och effektivitet som på sikt kan leda det till att arbetsmiljön och verksamheten utvecklas.
Verktyget består bland annat av filmer, poddradio och övningar. Ni kan också testa er grupps möteskvalitet och kommunikationsmönster.
Bättre möten (suntarbetsliv.se)
Verktyg för friskare arbetsplatser
Forskare har sett att organisationer med låg och stabil sjukfrånvaro har mycket gemensamt. En del av dessa kännetecken kallas friskfaktorer. När det finns organisatoriska förutsättningar för att friskfaktorer fungerar väl i vardagen mår medarbetare bra, de utvecklas och orkar prestera. På så sätt kopplar friskfaktorerna ihop bra arbetsmiljö med att verksamheten når målen och blir en attraktiv arbetsplats.
Suntarbetsliv har tagit fram ett verktyg som visar hur du som chef kan jobba med friskfaktorer tillsammans med medarbetarna. Kom igång med friskfaktorerna genom snabb kunskap, workshop, inventering och dialogstöd.
Friskfaktorstarten (suntarbetsliv.se)