Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

Stäng ×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig som är tjänsteman inom kommun, region, kyrkan och bolag kopplat till välfärden.

Medlemskapet i Vision

Är Vision rätt för dig?

A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?

Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Härmed godkänner du villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att du är medveten om att dina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister. Vi behöver uppgifterna för att erbjuda dig medlemskap i enlighet med våra stadgar. 

Läs om hur vi använder dina personuppgifter

Gå till Visions stadgar

Du får en faktura på medlemsavgiften varje månad. Om du är ansluten till Kivra kommer fakturan dit. Från den dagen ditt medlemskap börjar gälla kan du anmäla autogiro eller e-faktura via Mina sidor. Har du ett framtida medlemskap behöver du göra det via din internetbank i stället.

Medlemsavgiften baseras på din inkomst och du har själv ett ansvar för att Vision har aktuella uppgifter om dig. Du har möjlighet att själv uppdatera dina uppgifter på Mina sidor.

Dina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver du själv kontakta det bolag som Vision hänvisar dig till.

Du ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med. Detta förutsatt att du är bosatt och folkbokförd i Sverige. Tänk dock på att försäkringarna kan omfattas av exempelvis hälsokrav. Därför bör du noggrant läsa informationen som du får hemskickad till dig när du har blivit medlem. Kontakta försäkringsbolaget om du inte uppfyller kraven för försäkringen.

Inkomstförsäkringen ingår i ditt medlemskap. Men du måste vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning från inkomstförsäkringen om du blir arbetslös. Glöm inte att söka medlemskap i a-kassan separat från ditt medlemskap i Vision.

Gå till A-kassan Visions webbplats

Vision ingriper inte i händelser eller tvister som inträffade innan du lämnade in din ansökan om medlemskap. 

Led dina medarbetare på distans – 5 tips

Här är fem tips till dig som är chef och ska leda dina medarbetare på distans.

1. Skapa struktur i en ny situation

En viktig detalj som försvinner vid distansarbete är de spontana små­konversationerna som kollegor har när de möter varandra i korridoren. Därför är det viktigt att kommunikationen förblir god.

Inled förslagsvis varje arbets­dag med ett Skype- eller Teamsmöte för att stämma av dagens agenda. Extra viktigt är att du som chef får till en bra struktur på mötena och har en klar agenda med tydliga instruktioner och vad som förväntas av varje mötesdeltagare.

2. Prioritera i verksamheten

Var extra tydlig i förhållande till medarbetarna om vilken verksamhet som gäller. Omprioriteringar kan behöva göras om det är många medarbetare som är sjuka eller om en särskild enhet på organisationen behöver prioriteras.

3. Behåll gamla rutiner

Rutiner kvarstår fast i annan form. Avstämnings­möten, mål­uppföljning och annat som är återkommande inplanerat bör också fortsätta precis som vanligt. Var återigen noga med agendor, anteckningar och dokumentation så att det blir lätt för mötes­deltagarna att hitta vad som har sagts och blivit bestämt.

4. Det sociala är viktigt

Som ledare på distans behöver du bry dig lite extra om dina medarbetare. "Hur mår du?" är viktigare än "Hur går det?". Prata med dina medarbetare om arbets­miljön i deras hem. Påminn dem om vikten av en god arbets­ställning, ljus­sättning och att pauser och lunch är viktigt trots att de sitter hemma.

Och så ofta som du hinner – träffa dina medarbetare över ett video­samtal. Det är viktigt för samhörigheten och för att skapa en vi-känsla. Ett extra tips är att bjuda in till en digital fika!

5. Uppdatera om läget, men inte hela tiden

Slutligen så ser informations­behovet väldigt olika ut för olika individer. Det kan komma nya uppgifter hela tiden om olika saker från både höger och vänster.

För att underlätta för dina medarbetare kan du försöka att samla ihop information och mejla ut vid ett par tillfällen om dagen (eller mer sällan) i stället för att skicka mejl på mejl. Det du också kan göra som chef är att avsätta fasta tider varje dag när dina medarbetare vet att du är tillgänglig för att svara på deras frågor.

Fler verktyg inom Distansarbete

Hur kan vi hjälpa dig?

Hitta svaret på din fråga

Frågor och svar

Ställ en fråga om ditt medlemskap

Starta chattbot

Kontakta oss istället

Kontakta oss