Hitta närmsta center, avdelning eller klubb
0771 44 00 00
Facebook Twitter LinkedIn Instagram Youtube
Fackförbundet för dig som är tjänsteperson inom kommun, region, kyrkan och bolag kopplat till välfärden.
Medlemskapet i Vision
Är Vision rätt för dig?
A-kassan Vision
Är du arbetssökande och vill bli medlem?
Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.
Härmed godkänner du villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att du är medveten om att dina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister. Vi behöver uppgifterna för att erbjuda dig medlemskap i enlighet med våra stadgar.
Läs om hur vi använder dina personuppgifter
Gå till Visions stadgar
Medlemsavgift
Medlemsavgiften baseras på din inkomst och du har själv ett ansvar för att Vision har aktuella inkomstuppgifter om dig.
Som ny medlem är de tre första månaderna gratis. Därefter betalar du medlemsavgiften månadsvis. Erbjudandet kan bara nyttjas vid ett tillfälle.
Om du är under 30 år när du blir medlem betalar du i stället 100 kronor för hela första året. Därefter betalar du medlemsavgiften månadsvis. Erbjudandet kan bara nyttjas vid ett tillfälle och kan inte kombineras med andra erbjudanden.
Om du uppdaterat ditt studentmedlemskap till ett yrkesverksamt medlemskap betalar du också bara 100 kronor i medlemsavgift för hela första året. Därefter betalar du medlemsavgiften månadsvis. Erbjudandet kan bara nyttjas vid ett tillfälle och kan inte kombineras med andra erbjudanden.
Försäkringar
Dina uppgifter skickas till de försäkringsbolag Vision har avtal med.
Inkomstförsäkringen ingår i ditt medlemskap. Men du måste vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning från inkomstförsäkringen om du blir arbetslös. Glöm inte att söka medlemskap i a-kassan separat från ditt medlemskap i Vision.
Gå till A-kassan Visions webbplats
Du ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag Vision har avtal med. Detta förutsatt att du är bosatt och folkbokförd i Sverige. Tänk dock på att försäkringarna kan omfattas av exempelvis hälsokrav. Därför bör du noggrant läsa informationen du får hemskickad till dig när du har blivit medlem. Kontakta försäkringsbolaget om du inte uppfyller kraven för försäkringen.
För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver du själv kontakta det bolag som Vision hänvisar dig till.
Vision ingriper inte i händelser eller tvister som inträffade innan du lämnade in din ansökan om medlemskap.
Här är fem tips till dig som är chef och ska leda dina medarbetare på distans.
En viktig detalj som försvinner vid distansarbete är de spontana småkonversationerna som kollegor har när de möter varandra i korridoren. Därför är det viktigt att kommunikationen förblir god.
Inled förslagsvis varje arbetsdag med ett Skype- eller Teamsmöte för att stämma av dagens agenda. Extra viktigt är att du som chef får till en bra struktur på mötena och har en klar agenda med tydliga instruktioner och vad som förväntas av varje mötesdeltagare.
Var extra tydlig i förhållande till medarbetarna om vilken verksamhet som gäller. Omprioriteringar kan behöva göras om det är många medarbetare som är sjuka eller om en särskild enhet på organisationen behöver prioriteras.
Rutiner kvarstår fast i annan form. Avstämningsmöten, måluppföljning och annat som är återkommande inplanerat bör också fortsätta precis som vanligt. Var återigen noga med agendor, anteckningar och dokumentation så att det blir lätt för mötesdeltagarna att hitta vad som har sagts och blivit bestämt.
Som ledare på distans behöver du bry dig lite extra om dina medarbetare. "Hur mår du?" är viktigare än "Hur går det?". Prata med dina medarbetare om arbetsmiljön i deras hem. Påminn dem om vikten av en god arbetsställning, ljussättning och att pauser och lunch är viktigt trots att de sitter hemma.
Och så ofta som du hinner – träffa dina medarbetare över ett videosamtal. Det är viktigt för samhörigheten och för att skapa en vi-känsla. Ett extra tips är att bjuda in till en digital fika!
Slutligen så ser informationsbehovet väldigt olika ut för olika individer. Det kan komma nya uppgifter hela tiden om olika saker från både höger och vänster.
För att underlätta för dina medarbetare kan du försöka att samla ihop information och mejla ut vid ett par tillfällen om dagen (eller mer sällan) i stället för att skicka mejl på mejl. Det du också kan göra som chef är att avsätta fasta tider varje dag när dina medarbetare vet att du är tillgänglig för att svara på deras frågor.