Visions resurscenter
I Stockholm finns Visions resurscenter. De anställda på resurscentret förhandlar och bevakar medlemmarnas intressen nationellt. Resurscentret driver också utvecklingsfrågor och central opinionsbildning.
Funktionen för kommunikation och facklig utveckling
Vi producerar och förmedlar information, kunskap och verktyg till stöd för medlemmar, förtroendevalda och Visions center i landet. En annan del av vårt ansvar är att ställa frågor och ta reda på fakta. Vi frågar kontinuerligt våra medlemmar vad de tycker om Visions verksamhet och service. Vi arbetar också mycket med undersökningar och marknadsanalyser.
Funktionen för löner och yrkesvillkor
Vi förhandlar fram centrala avtal om löne- och anställningsvillkor, och avtal om samverkan, statistik, försäkringar med mera. Tillsammans med funktionen för kommunikation och facklig utveckling tar vi fram material, utbildningar, verktyg och metoder som stöd för medlemmar och förtroendevalda.
Förbundsjuristerna hjälper medlemmar vars ärenden ska avgöras i Arbetsdomstolen. En stor del av juristernas jobb är även att ge stöd, främst till ombudsmännen, i juridiska ärenden.
Funktionen för verksamhetsstöd
Vi arbetar främst med intern service och support gentemot Visions kansliorganisation. Vi arbetar också med service till medlemmarna när det gäller medlemskap, medlemsavgift och IT-support.
Vår verksamhet är fördelad mellan fem enheter; medlem, ekonomi och IT samt serviceenheten och fastighet. Även kapitalförvaltning ingår i funktionens ansvar och ligger direkt under den administrativa chefen.
HR
Vår uppgift är att ge stöd och service till Visions chefer och medarbetare i det dagliga arbetet med personaladministration.
HR ska
- utveckla och upprätthålla en gemensam personal- och lönepolitik
- ansvara för personal-, löne- och reseadministration
- biträda cheferna i rekryterings- och anställningsärenden
- vara pådrivande i arbetet med arbetsmiljö, jämställdhet och kompetensutveckling
- arbeta med personalsociala frågor och friskvård
- tolka lagar och avtal.
Staben
Staben svarar för planering och genomförande av förbundsstyrelsens sammanträden, Visions förbundsmöten samt centrala valutskottets arbete. Staben leder även förbundets krishantering. Vi ger också råd och vägledning till Visions organisation om bland annat politiska och organisatoriska frågor.
Utbildningsgruppen
Utbildningsgruppen planerar, genomför och utvärderar Visions nationella utbildningsverksamhet för förbundets förtroendevalda. Vi svarar också för framtagande, utveckling och kvalitetssäkring av Visions nationella utbildningsutbud. Vidare ansvarar utbildningsgruppen för rekrytering av kursledare, samt samordning och utbildning av kursledare och utbildare.
Ärendehantering
På ärendehantering hanterar vi alla inkommande mejl till våra center. Hos oss görs bedömning av ärenden, oavsett geografisk hemvist. En del förhandlings- och coachningsärenden hanteras direkt av oss. Andra ärenden går vidare till berörd enhet på resurscentret eller till det center där ärendet geografiskt hör hemma. Vi som arbetar i enheten är ombudsmän och vi befinner oss geografiskt utspridda över hela landet.
Visions sju regionala center
Vision har sju regionala center med anställd personal som på olika sätt ger stöd och service till avdelningarna, klubbarna och medlemmarna. Centren finns i:
Vision Direkt
Vision Direkt är Visions personliga, fackliga och arbetsrättsliga rådgivning, dit medlemmar och förtroendevalda kan ringa eller mejla för att ställa frågor till kunniga rådgivare om allt som rör jobbet och Vision. Vision Direkt finns i Visions förbundshus i Stockholm.
Kontakta Vision