Här hittar du de funktioner som finns på Visions resurscenter. På resurscentret finns också Visions kanslichef och ledningsgrupp.
Visions kanslichef och ledningsgrupp
Kommunikation och marknad
Funktionen för kommunikation och marknad producerar och förmedlar information, kunskap och verktyg till stöd för medlemmar, förtroendevalda och Visions center i landet. En annan del av vårt ansvar är att ställa frågor och ta reda på fakta. Vi frågar kontinuerligt våra medlemmar vad de tycker om Visions verksamhet och service. Vi arbetar också mycket med undersökningar och marknadsanalyser.
Löner och yrkesvillkor
Funktionen för löner och yrkesvillkor förhandlar fram centrala avtal om löne- och anställningsvillkor och avtal om samverkan, statistik, försäkringar med mer. Tillsammans med funktionen för kommunikation och marknad tar vi fram material och utbildningar, och även verktyg och metoder som stöd för medlemmar och förtroendevalda.
Förbundsjuristerna hjälper medlemmar vars ärenden ska avgöras i Arbetsdomstolen. En stor del av juristernas jobb är även att ge stöd i juridiska ärenden, främst till ombudsmännen.
Verksamhetsstöd
Funktionen för verksamhetsstöd arbetar främst med intern service och support gentemot Visions kansliorganisation. Vi arbetar också med service till medlemmarna när det gäller medlemskap, medlemsavgift och it-support.
Vår verksamhet är fördelad mellan fem enheter: medlem, ekonomi, it, service och fastighet. Även kapitalförvaltning ingår i vårt ansvar och ligger direkt under den administrativa chefen.
HR
HR-funktionens uppgift är att ge stöd och service till Visions chefer och medarbetare i det dagliga arbetet med personaladministration.
HR ska
- utveckla och upprätthålla en gemensam personal- och lönepolitik
- ansvara för personal-, löne- och reseadministration
- biträda cheferna i rekryterings- och anställningsärenden
- vara pådrivande i arbetet med arbetsmiljö, jämställdhet och kompetensutveckling
- arbeta med personalsociala frågor och friskvård
- tolka lagar och avtal.
Staben
Staben svarar för planering och genomförande av förbundsstyrelsens sammanträden, Visions förbundsmöten och centrala valutskottets arbete. Staben leder även förbundets krishantering. Vi ger också råd och vägledning till Visions organisation om bland annat politiska och organisatoriska frågor.
Utbildningsenheten
Utbildningsenheten planerar, genomför och utvärderar Visions nationella utbildningsverksamhet för förbundets förtroendevalda. Vi svarar också för att ta fram, utveckla och kvalitetssäkra Visions nationella utbildningsutbud. Vidare ansvarar utbildningsenheten för rekrytering av kursledare, samt samordning och utbildning av kursledare och utbildare.
Ärendehantering
Ärendehanteringen hanterar alla inkommande mejl till Visions center. Hos oss görs bedömning av ärenden, oavsett geografisk hemvist. En del förhandlings- och coachningsärenden hanteras direkt av oss. Andra ärenden går vidare till berörd enhet på resurscentret eller till det center där ärendet geografiskt hör hemma. Vi som arbetar på ärendehanteringen är ombudsmän och befinner oss geografiskt utspridda över hela landet.
Kontakta Vision
Kontakta Visions pressavdelning