Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

Chefens arbetsmiljö

Som chef har du rätt till en god arbetsmiljö, precis som dina medarbetare. En rimlig arbetsmiljö för chefer är ofta en förutsättning för att medarbetarna ska ha det bra. Här kan du läsa mer om din rätt till en bra arbetsmiljö som chef, och vad du kan göra om du upplever att din arbetsmiljö inte är bra.

Vilka regelverk omfattas du av som chef?

Chefer omfattas av samma arbetsmiljölagstiftning som alla andra arbetstagare. Det innebär bland annat att du har rätt till en arbetsmiljö fri från kränkande särbehandling, hot och våld.

Det här säger arbetsmiljölagen

Stess och hög arbetsbelastning hos chefer 

Ett av de vanligaste arbetsmiljöproblemen för chefer är stress och hög arbetsbelastning. Många chefer, särskilt i kvinnodominerade branscher, upplever att de har hög arbetsbelastning, att det finns en obalans mellan krav och resurser och att det inte finns tillräckliga organisatoriska förutsättningar för att göra ett bra jobb.

Chefer behöver också hantera olika intressen och perspektiv med olika krav och behov – till exempel medarbetare, klienter och brukare, anhöriga och uppdragsgivare. Det kan vara svårt att räcka till och det kan uppstå intressekonflikter, vilket också kan bidra till stress. Många chefer känner dessutom att de måste vara ständigt tillgängliga. 

Vart kan du vända dig?

Om du är stressad eller upplever att din arbetsmiljö är dålig ska du i första hand vända dig till din närmaste chef och berätta om din situation. Tillsammans kan ni då hitta en lösning.

Skyddsombud 

Du kan också kontakta skyddsombudet på din arbetsplats om din arbetsmiljö är dålig. Det kan ibland uppstå rollkonflikter i och med att du som chef ofta har fått arbetsmiljöuppgifter tilldelade. Om det är möjligt kan det ofta vara en god idé att cheferna utser ett eget skyddsombud på arbetsplatsen.

Kontakta Chef Direkt

Som chefsmedlem i Vision kan du också vända dig till vår rådgivning Chef Direkt och få råd om vad du kan göra för att förbättra din arbetsmiljö.

Chef Direkt

Chefens roll i arbetsmiljöarbetet

Chefen har oftast ett särskilt ansvar för arbetsmiljöarbetet och uppgifter i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Det handlar exempelvis om den förebyggande delen i det systematiska arbetsmiljöarbetet, såsom att:

  • Ha samråd med skyddsombuden och medarbetarna på APT.
  • Göra undersökningar bland medarbetarna.
  • Undersöka risker.
  • Vidta arbetsmiljöåtgärder och följa upp åtgärderna.

Suntarbetsliv, som är en förening som drivs av arbetsmarknadens parter (däribland Vision), har flera utbildningar och verktyg som du som chef kan ta del av, gärna tillsammans med skyddsombudet på arbetsplatsen.

Kom igång med arbetsmiljöarbetet (suntarbetsliv.se)

Hur kan vi hjälpa dig?

Hitta svaret på din fråga

Frågor och svar

Ställ en fråga om ditt medlemskap

Starta chattbot

Kontakta oss istället

Kontakta oss