-
Ta tempen på arbetsmiljön
2024-01-19
Arbetsmiljön är viktig för de anställdas trivsel och mående och just arbetsmiljö på våra arbetsplatser är ofta en av anledningarna till att engagera sig som förtroendevald. Genom olika insatser kan man arbeta för att förbättra arbetsmiljön men hur ser man att förändringarna gjort skillnad?
Vision har tagit fram en arbetsmiljöenkät som du som förtroendevald och skyddsombud kan använda för att ta tempen på arbetsmiljön på er arbetsplats. Den som varit drivande i arbetet med enkätverktyget är Björn Cardenas, arbetsmiljöstrateg. Vi ställde ett par frågor till honom om det nya enkätverktyget.
Vad är Visions arbetsmiljöenkät?
– Vision genomförde för några år sedan en stor arbetsmiljöundersökning där cirka 10000 medlemmar svarade. Visions lokala arbetsmiljöenkät kan man säga är nästa steg och är en digital enkät som bygger på ett urval av frågor från denna undersökning. Den lokala enkäten kan till skillnad från den nationella undersökningen användas på den enskilda arbetsplatsen eller hos en arbetsgivare för att få en bättre bild av hur arbetsmiljön ser ut på just den arbetsplatsen.
Vem kan använda den och när?
– Enkäten kan användas av skyddsombud utsedda av Vision tillsammans med övriga aktörer, så som chef eller andra skyddsombud, i det lokala arbetsmiljöarbetet på arbetsplatsen eller av förbundets förtroendevalda i en avdelning för att undersöka eller följa upp medlemmarnas arbetsmiljö.
Möjligheten att göra denna undersökning är inte tidsbestämd så enkäten kan göras när det passar verksamheten och kan även användas för att exempelvis följa upp tidigare års resultat om man gör denna enkät kontinuerligt.
Hur gör man om man vill ta tempen på arbetsmiljön på arbetsplatsen?
– Det finns många sätt att undersöka arbetsmiljön och flera metoder bör användas för att få en god bild över arbetsmiljön och ifall det finns några arbetsmiljörisker. Visions lokala arbetsmiljöenkät är ett sätt att ta tempen på arbetsmiljön. Svaren ni får kommer ni kunna jämföra med hur det arbetsmiljön ser ut för Visions övriga medlemsgrupper nationellt men även utifrån hur det ser ut för alla arbetstagare i Sverige. För att initiera en enkät är det viktigt att först läsa informationen på vår webbplats och sedan kan ni kontakta ert center.
Varför finns det två olika sätt att använda den?
– Ja, det finns två olika sätt att använda denna enkät. Det ena sättet är i det lokala arbetsmiljöarbetet i samverkan med arbetsgivare och övriga aktörer och då skickas enkäten till samtliga medarbetare oavsett facklig tillhörighet. Det andra alternativet är att ni inom avdelningen skickar ut en enkät till enbart medlemmar (eller grupper av medlemmar exempelvis i en förvaltning eller större organisatorisk enhet). Det första alternativet passar bäst i det reguljära arbetsmiljöarbetet på arbetsplatsen och det andra alternativet passar bättre när avdelningen vill få en översikt över medlemmarnas arbetsmiljö eller driva opinion eller påverkansarbete.
Hur används statistiken?
– I det första alternativet, det vill säga en arbetsplatsenkät i samverkan med övriga inom skyddsorganisationen, så kommer man överens i den lokala samverkan hur statistiken används. I det andra alternativet där enkäten enbart går till medlemmar kan avdelningen på ett friare sätt använda statistiken så som de finner lämpligt.
Här hittar du Visions verktyg för att ta tempen på er arbetsmiljö