-
Ny metod för ökad organisering – Vision i Gävle och Ljusdal har testat
2023-12-04
Alla klubbar och avdelningar i Vision får under de kommande åren möjlighet att arbeta med en ny metod för att få fler förtroendevalda och fler medlemmar. I Gävle och Ljusdal har man testat metoden och ser redan resultat.
– Vi behövde en spark i rumpan. Att få någon som ledde oss i arbetet var väldigt bra, säger Åsa Älander från Vision Ljusdal.
Metoden för ökad organisering genomförs av avdelningen/klubben tillsammans med personal från Visions center. Första steget är att kartlägga och analysera var man har medlemmar och förtroendevalda idag och var man skulle kunna organisera fler. Utifrån kartläggningen sätter man sedan upp ett tydligt mål som man börjar arbeta med.
– Just kartläggningen tyckte jag var det bästa med metoden, säger Eva-Lena Thunberg som är ledamot i Vision Gävle. Vi har en jättestor sektor i kommunen och upptäckte under kartläggningen att vi bara har två ombud där. Det var vi inte medvetna om. Det finns två förvaltningar i den här sektorn, så vi satte som mål att få tio nya förtroendevalda – fem i vardera förvaltningen.
I Vision Ljusdal, där Åsa Älander är huvudskyddsombud och sekreterare, hade de bra koll på utgångsläget när de startade.
– Vi hade en hyfsad bild av hur det såg ut, men metoden hjälpte oss att skapa en bättre struktur för hur vi ska arbeta. Vi såg att vi behövde jobba brett med att få fler medlemmar och fler förtroendevalda i hela kommunen. Vårt mål nu är att bli tio procent fler medlemmar och att få fem nya förtroendevalda. Vi jobbar stenhårt på det!
När målen är satta börjar arbetet med att hitta rätt aktiviteter för att nå dem. I Ljusdal har man kört en trestegsraket.
– Som första steg stod vi på kommunens största arbetsplatser för att dela ut frukostpåsar med mackor och information om kommande aktiviteter. Sedan ordnade vi lunchträffar på olika teman; en lunch för icke-medlemmar och nya medlemmar, en lunch på temat hur det är att vara förtroendevald och en chefslunch. Chefslunchen blev extra lyckad – vi gick från 15 till 27 chefsmedlemmar! Finalen på höstens aktiviteter blir nu när vi ska hålla en AW med galakänsla för våra medlemmar, säger Åsa.
Viktigt att våga skruva på aktiviteterna
En viktig del i metoden är att våga tänka om när man märker att något inte fungerar. Eva-Lena berättar hur de har tänkt i Vision Gävle:
– Först testade vi med frukostmöten, men det var svårt att få tillräckligt många att komma. Troligtvis bidrog det att många i kommunen jobbar hemifrån. Nu ska vi i stället åka ut och ha mindre lunchträffar på arbetsplatserna. Det tror vi kommer locka fler. Vi har över lag blivit mer aktiva i att informera om medlemskapet och om att man kan bli förtroendevald i alla tänkbara sammanhang. Vi har fått i gång tänket och har ett annat tempo än tidigare. Det ger resultat. Hittills har vi fått sju nya ombud och flera som är på väg in.
Vad har ni för tips till andra förtroendevalda som ska testa metoden?
– Man tjänar mycket på att försöka få en klar bild tidigt i processen – vad är rimligt för vår avdelning att uppnå? Sätt mål utifrån det. Sedan är det en otrolig resurs att få hjälp ifrån centret. Vi visste nog egentligen vad vi skulle göra, men att få stödet och någon som ledde oss har varit väldigt bra, säger Åsa.
– Ja våga testa! ”Hur ska vi mäkta med” tänkte jag innan vi drog i gång. Men metoden har verkligen varit enkel och gett en bra struktur. Ibland ser man inte skogen för alla träd. Men när något hjälper en att sätta ett mål, som i vårt fall tio förtroendevalda i en specifik sektor, blir det så mycket lättare än om man ska titta på flera tusen anställda. Nu vet vi vad vi ska fokusera på och vart vi ska vända oss om vi behöver hjälp. Jag behöver tydlighet och det här har gett tydlighet, avslutar Eva-Lena.
De fyra stegen i metoden för ökad organisering
-
Analysera potentialen
Utifrån till exempel arbetsgivarens personallistor och organisationsschema analyserar ni var ni har medlemmar och förtroendevalda idag och var ni skulle kunna öka.
-
Sätt smarta mål
När ni har gjort analysen sätter ni smarta mål för hur många fler förtroendevalda och hur många fler medlemmar ni ska bli, och var inom arbetsgivarens organisation ni ska uppnå målen.
-
Planera aktiviteter
Utifrån de mål ni har satt upp planerar ni aktiviteter som kan leda fram till målen.
-
Utvärdera och följ upp
Ledde aktiviteterna till de mål ni hade satt upp och vad blir i så fall ert nästa mål? Eller behöver ni skruva på något när ni planerar nästa aktivitet? Utvärdering och uppföljning är ett viktigt steg i metoden.