Osäker framtid för regionala flygplatser
24 augusti 2020
Corona slår mot hela flygbranschen och inte minst de regionala flygplatserna drabbas hårt. Även om regeringen har beslutat om ett tillfälligt stöd på 100 miljoner blir det tuffa år framöver, spår företrädare för branschen.
Inställda flyg, ödsliga terminaler och korttidspermitterad personal. Så har det sett ut på de flesta kommunala och regionala flygplatser under det senaste halvåret.
Dessa flygplatser gick med stora underskott redan före pandemin. Nu beräknas de tappa ytterligare cirka 275 miljoner till följd av corona.
– Från den 23 mars till den 10 juni hade vi inga passagerarflyg som lyfte. Sedan dess har vi haft två reguljära flygningar per dag. Så det är klart att det har påverkat oss, både ekonomiskt och att det varit betydligt mindre liv och rörelse än vanligt, säger Magnus Edman, vd och flygplatschef på Halmstad City Airport.
Tillfälligt driftstöd
I somras beslutade därför regeringen och samarbetspartierna Centern och Liberalerna om ett krisstöd till de kommunala och regionala flygplatserna. Det handlar om ett tillfälligt driftstöd under 2020 på 100 miljoner kronor för att mildra effekterna av corona.
– Det hjälper till att fylla hålen så att ägarna Halmstads kommun inte behöver skjuta till lika mycket, säger Magnus Edman.
Peter Larsson, vd för branschorganisationen Svenska regionala flygplatser, välkomnar också pengarna, men är kritisk till att endast 22 av de 32 kommunala och regionala flygplatserna får del av stödet:
– De flygplatser som ligger nära Stockholm, till exempel Västerås, Örebro och Norrköping, får ingenting. Det är ett märkligt och orättvist system.
Hur ser framtiden ut för de regionala flygplatserna?
– Man har kämpat med underskott i många år. Läget blev ännu mer kännbart när trafiken nästan upphörde helt i våras. Enligt bedömningar som gjorts i branschen kommer det dröja till 2024 innan antalet flygningar återvänder till nivåerna före pandemin. Så det är ingen tvekan om att det blir tuffa år framöver, konstaterar Peter Larsson.
Väntar in flygbolagens beslut
Osäkerheten om hur resvanorna påverkats av smittspridningen gör det svårt att sia om hur hösten och vintern kommer att se ut på Halmstads City Airport, konstaterar flygplatschefen Magnus Edman:
– På sikt hoppas jag att vi ska ha lika mycket trafik som före coronan, men det kommer säkert att ta sin tid. Om vi kan fortsätta med hela personalstyrkan eller om vi tvingas korttidspermittera beror helt på vad flygbolagen beslutar under hösten, säger han.
Anders Hagelberg är flygplatstekniker och Visions ombud på flygplatsen. Han har, precis som flera av sina kolleger, varit utlånad till andra jobb inom Halmstads kommun under våren och sommaren.
– Permitteringar kan bli aktuellt om inte kommunen behöver vår arbetskraft under hösten, men jag har inte hört något om varsel. Vad jag förstått vill man behålla hela personalstyrkan så att man har kvar kompetensen den dag flygtrafiken drar igång på allvar igen, säger Anders Hagelberg.
Läs mer: Anders Hagelberg rycker in på reningsverket under corona
Relaterade artiklar
Drifttekniker: Jämför din lön med andra i din ålder
It-tekniker når som mest en genomsnittlig månadslön på 39 500 kronor under karriären, enligt Medlingsinstitutets lönestatistik. Drifttekniker som jobbar vid värme- och vattenverk tjänar som mest 35 700 kronor i månaden. Se hur din lön står sig i förhållande till kolleger i samma ålder.
Miljö- och hälsoskyddsinspektör: Jämför din lön med andra i din ålder
Miljö- och hälsoskyddsinspektörer når som mest en genomsnittlig månadslön på 41 200 kronor under karriären, enligt Medlingsinstitutets lönestatistik. Se hur din lön står sig i förhållande till kolleger i samma ålder.