Arbetsplatsträff (APT)
En arbetsplatsträff (APT) är ett personalmöte för alla medarbetare och chefen på en arbetsplats. Där diskuterar och beslutar ni gemensamt om frågor som rör er verksamhet, dess utveckling och arbetsmiljö.
Det är arbetsgivaren som regelbundet ska bjuda in till arbetsplatsträff. En del har arbetsplatsträff en gång i månaden, andra har det mer sällan.
Det är viktigt att alla medarbetare har möjlighet att delta. I regel äger arbetsplatsträffen rum på själva arbetsplatsen, men har också blivit vanligare att träffas över en digital plattform.
Vad ska tas upp på en arbetsplatsträff?
På arbetsplatsträffen kan du som medarbetare ta upp frågor och problem som berör arbetsplatsen. Då kan ni diskutera frågan tillsammans och försöka komma fram till en gemensam lösning. Anmäl din fråga i förväg så att den kommer med på agendan inför arbetsplatsträffen.
Exempel på frågor att ta upp på APT
- verksamhetsfrågor, t.ex. mindre förändringar eller uppföljning av mål
- arbetsmiljö, t.ex. risk- och konsekvensanalys
- jämställdhet och mångfald
- planering av verksamheten, t.ex. kommande projekt eller satsningar
- ekonomi och budget
- facklig information
- kunskapsutbyte mellan kollegor.
Det kan också lämpa sig att ha kortare workshops eller introduktion av till exempel nya rutiner i samband med APT. Gemensamma genomgångar gör det lättare att föra en dialog om vad som behöver utvecklas, upptäcka och förebygga eventuella risker.
Det här kan du göra för bättre arbetsmiljö
Mall för arbetsplatsträff
Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) har en mall för arbetsplatsträff. Den visar ett exempel på hur dagordningen för mötet kan se ut. SKR har också andra tips på hur ni kan strukturera arbetsplatsträffen.
Strukturera en arbetsplatsträff (skr.se)
Det är viktigt att arbetsgivaren skickar ut en dagordning eller agenda cirka en vecka innan arbetsplatsträffen. På så sätt har medarbetarna tid att bilda sig en uppfattning om frågorna för att kunna komma med konstruktiva förslag och synpunkter.
En fördel är om arbetsgivaren i god tid innan mötet uppmuntrar medarbetarna att komma med förslag på ämnen.
Dokumentation och minnesanteckningar
Det som sägs och beslutas under arbetsplatsträffen ska dokumenteras i minnesanteckningar, så att ni kan gå tillbaka och titta på dem om det behövs. Arbetsgivaren ansvarar för att föra minnesanteckningar eller delegera uppgiften till någon mötesdeltagare.
Alla medarbetare och andra som berörs av mötets innehåll har rätt att ta del av minnesanteckningarna efteråt. De kan till exempel publiceras på ett intranät eller någon annan gemensam plattform.
Arbetsplatsträff och systematiskt arbetsmiljöarbete
Arbetsplatsträffen kan vara en del av det systematiska arbetsmiljöarbetet som arbetsgivaren ska driva enligt arbetsmiljölagen. Det är därför särskilt viktigt att arbetsgivaren bjuder in lokala förtroendevalda och skyddsombud till APT:n, om det inte finns några sådana på avdelningen.
Det finns kollektivavtal som hanterar arbetsplatsträffar, så kallade samverkansavtal. I sådana lokala avtal kan facket och arbetsgivaren gemensamt bestämma hur ni vill hantera samverkan och arbetsmiljöfrågor på just er arbetsplatsen.
Samverka för bättre arbetsmiljö