Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

Stäng ×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig som är tjänsteman inom kommun, region, kyrkan och bolag kopplat till välfärden.

Medlemskapet i Vision

Är Vision rätt för dig?

A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?

Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Härmed godkänner du villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att du är medveten om att dina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister. Vi behöver uppgifterna för att erbjuda dig medlemskap i enlighet med våra stadgar.

Läs om hur vi använder dina personuppgifter

Gå till Visions stadgar

Medlemsavgift

Medlemsavgiften baseras på din inkomst och du har själv ett ansvar för att Vision har aktuella inkomstuppgifter om dig.

Som ny medlem är de tre första månaderna gratis. Därefter betalar du medlemsavgiften månadsvis. Erbjudandet kan bara nyttjas vid ett tillfälle.

Om du är under 30 år när du blir medlem betalar du i stället 100 kronor för hela första året. Därefter betalar du medlemsavgiften månadsvis. Erbjudandet kan bara nyttjas vid ett tillfälle och kan inte kombineras med andra erbjudanden.

Om du uppdaterat ditt studentmedlemskap till ett yrkesverksamt medlemskap betalar du också bara 100 kronor i medlemsavgift för hela första året. Därefter betalar du medlemsavgiften månadsvis. Erbjudandet kan bara nyttjas vid ett tillfälle och kan inte kombineras med andra erbjudanden.

Försäkringar

Dina uppgifter skickas till de försäkringsbolag Vision har avtal med.

Inkomstförsäkringen ingår i ditt medlemskap. Men du måste vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning från inkomstförsäkringen om du blir arbetslös. Glöm inte att söka medlemskap i a-kassan separat från ditt medlemskap i Vision.

Gå till A-kassan Visions webbplats

Du ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag Vision har avtal med. Detta förutsatt att du är bosatt och folkbokförd i Sverige. Tänk dock på att försäkringarna kan omfattas av exempelvis hälsokrav. Därför bör du noggrant läsa informationen du får hemskickad till dig när du har blivit medlem. Kontakta försäkringsbolaget om du inte uppfyller kraven för försäkringen.

För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver du själv kontakta det bolag som Vision hänvisar dig till.

Vision ingriper inte i händelser eller tvister som inträffade innan du lämnade in din ansökan om medlemskap.

 

 

  • Utbildningsdeltagare.

Utbildning för mentorer

Välkommen till utbildning för mentorer i Vision. Uppdraget kan se ut på olika sätt utifrån behov och förutsättningar. Här har vi samlat information som ett stöd i ditt uppdrag.

Vi använder ordet adept för att beskriva personen du är mentor till men vi ser på relationen som jämlik och ett ömsesidigt utbyte av lärande. Ditt bidrag är att vara ett bollplank, ställa coachande frågor och ge stöd till adepten att finna sina egna svar och gå mot uppsatta mål. Grattis till ett givande uppdrag!

Utbildningen består av en förberedande del som du gör på egen hand och en gemensam utbildningsträff. Utbildning för mentorer tar sammanlagt en dag.

Eget arbete innan utbildningstillfället

Utbildningen består av en halv dags eget arbete fördelat på tre uppgifter som vill bidra till att förbereda dig inför uppdraget som mentor. Du kommer att få diskutera och reflektera över föruppgifterna under utbildningsträffen så förbered dig väl. Du kan gärna göra dina föruppgifter i god tid för att hinna reflektera mer men har tid avsatt i programmet samma dag som utbildningsträffen är.

 

  • Information och reflektion (60 min).
    Gå igenom informationen på hemsidan och för ditt specifika mentorsuppdrag. Anteckna om du har frågor. Reflektera över ditt uppdrag och skriv ner:
    - Varför har du valt att bli mentor? Har du någon förebild?
    - Om du har träffat din adept, hur kändes den första mötet?
    - Har du någon utmaning just nu eller något du känner viss oro inför
    - Skriv ner tre mål för uppdraget som mentor. Vad vill du ha gjort, lärt dig och känna när uppdraget är avslutat?
    - Fundera också på en klurig situation eller utmaning i ditt uppdrag som mentor. Situationen kommer du att dela med andra mentorer på utbildningen när vi övar samtal. Kommer du inte på en situation kommer du få ta del av påhittade fall.
  • Gå Visions Att tala och samtala – din guide till bättre kommunikation (60 min).
    Du kommer att få öva coachande samtal under utbildningen och du hittar en summering av modellen för coachande samtal och frågor här på hemsidan.
    Gå till e-utbildningen (logga in)
  • Lyssna på podden Fackligt ledarskap (ca 60 min).
    - Vad tänker du om tipsen som Cecila och Dalia lyfter?
    - Saknar du något?
    Podd: Fackligt ledarskap

Utbildningstillfället

08.30 Eget arbete, se rubrik Att göra innan utbildningen startar.

12.30 Öppnar teknikstöd i Adobe Connect.

13.00 Startar den gemensamma delen av utbildningen i Adobe Connect.

Att vara mentor

Överenskommelse

Första träffen är det viktigaste att lära känna varandra och att ni pratar om era roller. Ta stöd av överenskommelsen nedan och besvara frågor gemensamt. Boka helst in flera träffar på en gång. Lycka till! 

Överenskommelsen (pdf)

Nycklar till ett lyckat mentorskap

Mentorskapets upplägg behöver vara flexibelt och anpassat efter de som deltar. Därför är det viktigt att ni sätter ramar och struktur gemensamt och är aktiva. Det finns fyra viktiga nyckelfaktorer för ett lyckat mentorskap. Dessa är:

  • Tid
  • Engagemang
  • Vilja att dela med sig
  • Ömsesidigt intresse

Fundera på vad nyckelfaktorerna innebär för dig och hur du kan bidra till ett fungerande mentorskap. Ser du några utmaningar? Prata i så fall om dessa så tidigt som möjligt.

Handlingsplan

Din adept har också stöd av en handlingsplan. Börja redan tidigt i er kontakt att fundera på och formulera mål som adepten har i sitt uppdrag eller för sin utbildning.  Se handlingsplanen som ett levande dokument.

Tänk på att sätta mål som är SMARTA: Specifika, Mätbara, Accepterade, Realistiska, Tidsatta och Avgränsade. Här hittar du exempel på en handlingsplan:

Handlingsplan (pdf)

Coachande samtal och frågor

Vision tror på ett coachande ledarskap. Som mentor är det bra att kunna föra coachande samtal där du hjälper andra att själva komma fram till lösningar genom att ställa frågor, visa nyfikenhet och guida framåt. Inför utbildningsdagen har du i föruppgift att gå Visions e-utbildning Att tala och samtala. Där hittar du denna modell som är ett stöd när du övar på coachande samtal:

Coachande samtal och frågor (pdf)

Avslutningssamtal

Här hittar du underlag för att avsluta mentorsrelationen:

Avslutningssamtal (pdf)

 

För dig som är mentor till Nya ledare i Vision

Här hittar du som är mentor till en deltagare i programmet Nya ledare i Vision information om vad den utbildningen innebär och andra delar som är specifika för målgruppen Nya ledare i Vision.

Syfte och mål med Nya ledare i Vision

Syfte

Syftet med Nya Ledare i Vision är att bidra till att: 

  • Du växer i ditt fackliga engagemang och utvecklar ditt ledarskap 
  • Du blir en facklig förebild som vill och vågar handla utifrån Visions värdegrund 
  • Du får ökad kunskap om Vision och fackets roll 
  • Du vill utveckla organisationen utifrån medlemmarnas behov
  • Du har ett hållbart engagemang genom självledarskap och inkluderande perspektiv

 

Mål

Målet med Nya Ledare i Vision är att bidra till att: 

  • Vision får fler lokala fackliga ledare som vill utveckla organisationen tillsammans med andra 
  • Du engagerar dig i frågor som är viktiga för dig och medlemmarna 
  • Du bidrar till att Vision växer i facklig styrka 
  • Du får personlig utveckling och skapar en individuell utvecklingsplan
  • Du får en egen mentor och ett nätverk med värdefulla kontakter

 

Uppdragsbeskrivning mentor till Nya ledare i Vision

Att vara mentor innebär att du är ett stöd i din adepts utveckling under utbildningsprogrammet Nya Ledare i Vision som pågår under cirka sju månader. Det är ett uppdrag där ni har ett ömsesidigt utbyte och växer tillsammans, även om det är adeptens utveckling och mål som står i fokus. Din roll är att vara lyssnande och stödjande samt bidra till reflektion och nyansering. Du bidrar med dina fackliga erfarenheter till adeptens förståelse för det lokala fackliga arbetet och ett större nätverk. Det är viktigt att adepten själv tar ansvar och känner kontroll över sin utveckling med stöd av dig.

Ert samarbete inleder ni med att gå igenom överenskommelsen. Tillsammans lägger ni upp en tydlig plan för mentorsrelationen och kommer överens om hur ni vill arbeta tillsammans och skapa ett bra klimat. Planen stämmer ni av regelbundet. Vi rekommenderar att ni har kontakt direkt efter varje fysisk träff i adeptens utbildningsprogram för att fånga upp dennes tankar. Räkna med en kontakt i månaden. Era möten kan vara både digitala och fysiska beroende på vad som passar er bäst. Uppdraget avslutas med ett avslutningssamtal, ett tillfälle för såväl en tillbakablick på uppdraget som en möjlighet att blicka framåt mot nya mål.

Varje Visionscenter har minst en kontaktperson för Nya ledare i Vision som du kan vända dig till om du har frågor kring uppdraget eller vill ha stöd. Fungerar inte relationen med din adept bra är det viktigt att samtala kring det och tidigt göra insatser för både adeptens och din skull. I anslutning till sommaren kommer din kontaktperson att göra en avstämning med dig kring uppdraget. Inför utbildningsstarten, och även i slutet av utbildningen, är det vanligt att ditt center bjuder in till en träff med dig och andra mentorer och deltagare i Nya Ledare i Vision från samma område. Det ger dig som mentor ett större nätverk, skapar gemenskap och trygghet.

Varje mentorsrelation är unik utifrån era behov och förutsättningar men ett riktmärke är att du som mentor behöver avsätta cirka tre dagar för uppdraget. En dag för din egen utbildning, en halvdag för att träffa ditt center samt minst en dag för möten och samtal med din adept. Behöver du ersättning för förlorad arbetsinkomst eller har andra frågor så kontaktar du utbildningsansvarig ombudsman per mejl till marie-louise.mattsson@vision.se.                            

Upplägg för utbildningen Nya ledare i Vision

Utbildningen Nya ledare i Vision omfattar sex träffar. I utbildningen ingår också tid för eget arbete inför träffarna, mentorskap och en rekryterande aktivitet. Hela utbildningen uppskattas ta upp till 10 dagars arbete.  

Övergripande program Nya ledare i Vision (pdf)

Frivilliga frukostträffar

Du kommer att bjudas in till två frivilliga fruktostträffar som komplement till utbildningen per mejl. Datumen kommer även att publiceras här.

Rekryteringsaktivitet

Under utbildningen har adepten i uppdrag att genomföra en rekryterande aktivitet utifrån sina intressen och lokala behov. Här kan du som mentor vara ett stöd för att bolla idéer, adeptens lokala avdelning eller klubb är också en viktig resurs och även utbildningens kontaktpersoner som finns på centret. Det viktigaste är att adepten utgår ifrån egna intressen och ser vilka lokala behov och förutsättningar som finns. Det kan till exempel handla om att bjuda på fair trade fika, ordna en föreläsning eller delta i något lokalt arrangemang. Vi vill att aktiviteten inkluderar potentiella medlemmar men den kan även ha andra målgrupper.

Min fackliga ledarskapsutveckling

Under hela utbildningen kommer adepten att få i uppdrag att reflektera över sin fackliga ledarskapsutveckling och utbildningens innehåll. Några frågeställningar återkommer under utbildningens gång och adepten kommer att få sammanfatta sina reflektioner och dela med gruppen under sista träffen. Det kallar vi för Min fackliga ledarskapsutveckling. Som mentor kan du vara ett stöd i denna process. Frågor som vi vill att adepten reflekterar kring löpande är:

 

  • Hur är jag just nu som facklig ledare (ett avtryck för varje utbildningstillfälle)?
  • Vad är mina styrkor och utvecklingsområden?
  • Vad tycker jag karakteriserar en bra facklig ledare i Vision? Varför? Hur kopplar det till Visions värdegrund och syn på ledarskap?
  • Hur ser målet ut för mitt fackliga ledarskap och hur gör jag för att uppnå målet?
  • På vilket sätt kommer jag att nyttja mina ledaregenskaper efter utbildningen – vilka sakfrågor eller uppdrag skulle vara spännande att jobba med? Hur får jag möjlighet till det lokalt?
  • Vi vill också att du reflekterar och delar erfarenheter från den rekryterande aktivitet du har eller ska genomföra under utbildningen. Vad var syftet, hur gick det, vad lärde du dig? 

Efter Nya ledare i Vision

När adepten avslutat Nya ledare i Vision så har hen förhoppningsvis byggt upp ett fint nätverk, lärt sig mer om sig själv och utvecklat sitt fackliga engagemang. Det finns ingen given mall för adeptens nästa steg utan det är individuellt.

Vi erbjuder ett alumninätverk för de som deltagit i Nya ledare i Vision med årliga aktiviteter.

Intyg

Intyg för genomförd utbildning hittar du på Mina sidor.

Mina sidor (logga in)

Kostnad och ledighet

Vision står för utbildningen.

Ledighet hos arbetsgivaren söker du med stöd av LFF § 6. Vision ersätter eventuell förlorad arbetsförtjänst. Behöver du stöd i samtalet med din arbetsgivare gällande din ledighet så är du välkommen att kontakta ditt center.

Visions center

Reseräkningen hittar du på Mina sidor.

Mina sidor (logga in)

Kontakt

För frågor om utbildningens innehåll kontakta:
Marie-Louise Mattsson, marie-louise.mattsson@vision.se  

För praktiska frågor kontakta:
Andrea Swerin, andrea.swerin@vision.se

Lycka till!

Kontakta Vision

Har du frågor om utbildningar?

Kontakta Vision

Hur kan vi hjälpa dig?

Hitta svaret på din fråga

Frågor och svar

Ställ en fråga om ditt medlemskap

Starta chattbot

Kontakta oss istället

Kontakta oss