Därför ska du ha en Linkedin-profil
Linkedin är världens största affärsnätverk med över 900 miljoner medlemmar (2023). Du kan använda Linkedin för att nätverka med gamla kollegor, utöka ditt nätverk och skapa nya kontakter i de branscher och organisationer som du är intresserad av. Vissa jobb annonseras också bara ut på Linkedin.
Linkedin är även ett sätt att visa din yrkesprofil för omgivningen. Man kan säga att det är som ett digitalt visitkort. Många arbetsgivare och de flesta rekryteringsföretag kollar upp sina jobbkandidaters Linkedin-profiler inför en rekrytering.
Det fungerar också omvänt. När du söker jobb och ska skriva en ansökan eller gå på intervju kan du läsa på om arbetsgivaren och om den person som du ska träffa.
Tips för att skapa en bra Linkedin-profil
Linkedin-profilen är A och O för det intryck du ger på Linkedin. Här får du tips och exempel på vad du kan ta upp i de olika delarna av din Linkedin-profil och hur du gör profilen så bra som möjligt.
1. Ändra inställningar för uppdateringar
Ställ in dina inställningar så dina uppdateringar inte syns. Annars kommer varje ändrad detalj att ge dina kontakter en notis om att du ändrat din statusuppdatering.
När du är klar med din Linkedin-profil kan du däremot ändra inställningen så att andra ser vad du gör.
2. Skapa profiler på olika språk
Du kan skapa Linkedin-profiler på flera olika språk, till exempel svenska och engelska, men använda samma inloggning.
3. Lägg till namn och titel eller tagline
Under ditt namn kan du kort beskriva din yrkestitel. Det kan vara allt från student, personalvetare och socionom till filosofie kandidat.
Det har blivit allt vanligare att skapa en tagline genom att lägga in säljande ord innan titeln, som exempelvis "drivande" och "serviceinriktad". Din tagline kan då bli "drivande och serviceinriktad student" eller "erfaren personalvetare med specialistkunskaper i arbetsrätt".
På så sätt kan du förstärka budskapet i din Linkedin-profil. Orden du använder ska dock vara genuint förankrade hos dig själv.
4. Använd ett professionellt foto och länk till din profil
Se till att ha ett genomtänkt och professionellt foto på dig själv på din Linkedin-profil.
Under ditt foto finns en länk. Kopiera länken och ha med i din mejlsignatur, i ditt cv eller på ditt visitkort. Om någon klickar på länken kommer de till din Linkedin-profil. Du kan också anpassa den länken så att den blir kortare.
5. Skriv en sammanfattning av din kompetens
I sammanfattningen kan du beskriva dina kompetenser och nyckelområden som du främst söker jobb inom. Här sätter du tonen för hur andra ska se på din bakgrund och läsa ditt cv.
Sammanfattningen är bland det första som en läsare ser av din Linkedin-profil i mobilapplikationen. Du kan också lägga in ditt cv här som en bilaga, eller länka till en webbplats eller liknande.
6. Lägg in kontaktuppgifter
Glöm inte bort att lägga in relevanta och aktuella kontaktuppgifter, såsom telefonnummer och mejladress. Det är ett förekommande klagomål inom rekryterings- och bemanningsbranschen att det är svårt att få tag på folk eftersom kontaktuppgifterna inte stämmer.
Tänk på att rekryteringsprocesserna ibland går fortare än du tror, så det är viktigt att det går att få kontakt med dig.
7. Beskriv dina anställningar
Under dina anställningar kan du lyfta fram de resultat och utmaningar som du är stolt över från ditt yrkesliv.
Tänk dock på att Linkedin används även av dina chefer, kollegor, studentkamrater, konkurrenter och kunder. Var därför försiktig med att lägga ut information som kan klassas som känslig.
8. Skaffa kontakter
Bjud in kollegor, studenter och vänner till att vara kontakter med dig på Linkedin. På så sätt kan ni se varandras profiler, aktiviteter och andra kontakter.
Antalet kontakter varierar från person till person. Det kan handla om skillnader i ålder, yrkesroller, tradition, syn på sociala medier och syn på hur du vill använda Linkedin.
9. Beskriv dina utbildningar
Glöm inte att marknadsföra din utbildning och dina ämnesval med några korta ord. Du kan också beskriva eller länka till din examensuppsats i din Linkedin-profil.
10. Lägg till kompetenser
Fyll i dina kompetenser för en mer komplett yrkesprofil på Linkedin. Kompetenserna ger dig ytterligare nyckelord som gör din Linkedin-profil mer sökbar. Dina kontakter kan senare gå in och intyga dina kompetenser.
11. Beskriv dina projekt
Du kan lägga in fördjupade beskrivningar av projekt som du arbetat med. För dig som arbetat mycket i projektform är det här ett bra skyltfönster.
12. Gå med i grupper
Det finns hur många grupper och nätverk som helst på Linkedin. Vissa av dem ger bra möjlighet till såväl kompetensutveckling som nätverkande. Du kan också delta i de intressanta diskussioner som finns inom gruppen.
13. Be om rekommendationer
Rekommendationer är ett sätt att synliggöra dina referenser från kollegor, chefer eller andra som du har eller har haft kontakt med i yrkeslivet.
För att be om en rekommendation från någon går du in på personens Linkedin-profil, klickar på "Mer" och väljer "Be om en rekommendation. Om du har rekommendationer sedan förut kan du också be om andra rekommendationer via din egen Linkedin-profil.
14. Följ arbetsgivare
Du kan följa arbetsgivare som är intressanta för dig på Linkedin. Flödet av nyheter och diverse uppdateringar kan leda dig till nya kontakter. Det kan också hjälpa dig att få en bild av arbetsgivarens företags- eller organisationskultur.
Vill du ha feedback på din Linkedin-profil?
Är du medlem i Vision har du tillgång till gratis granskning av din Linkedin-profil. Där kan du få feedback och tips på hur du kan förbättra profilen ytterligare.
Feedback på Linkedin-profil