• IT-tekniker Martin Bylund och hans ­kolleger sitter inte själva i aktivitetskontoret, men sköter supporten.

Arbetsmiljö

Ny support i nytt kontor

21 januari 2019

Det forskas en hel del om hur aktivitetskontoren påverkar arbetsmiljön. Men det nya arbetssättet, där personalen inte längre har fasta arbetsplatser, innebär också förändringar för IT-supporten.

Martin Bylund, IT-tekniker och skyddsombud i Örnsköldsvik, var med när kommunen gick över till aktivitetskontor för 300 arbetsplatser.

– Vi tog in extraresurser och blev klara i tid, men det var stressigt, mest beroende på att vi behövde vänta in att firman som satte ihop skrivborden blev klar.

Mycket ny utrustning installerades: dockningsstationer till alla arbetsplatser, dubbla skärmar och byte från fast till mobil telefoni. Problem som uppstått har åtgärdats efterhand. Bland annat har wifi-kapaciteten förstärkts för att undvika att personal tappar nätverket.

– Det kunde inträffa när någon ryckte loss sin bärbara dator för att byta arbetsplats och fortfarande hade öppna osparade dokument, säger Martin Bylund.

Enhetschefen på IT, Tonie Hellgren, konstaterar att aktivitetskontoret utan fasta arbetsplatser ställer nya krav på supporten.

– En tydlig skillnad är när någon behöver hands-on-support. Då får man helt enkelt springa runt och leta efter folk.

Samma erfarenhet har man i Kungsbacka, en annan kommun som infört aktivitetskontor.

– Problemet är när man ska söka ett fel och användaren har gått därifrån. Då får vi inte hela bilden och har svårt att åtgärda problemet, säger Peter Arvidsson, IT-tekniker i Kungsbacka.


Relaterade artiklar