• När Grethel Öberg ­möter besökare i receptionen på sin arbetsplats i Tekniska nämndhuset i Stockholm, är hon beredd med sjalen så att hon snabbt kan täcka över näsa och mun.

Arbetsmiljö

Svårt plågad av dofter på jobbet

26 november 2018

Sex procent av den vuxna befolkningen i Sverige har diagnosen sensorisk hyperreaktivitet, överkänslighet för dofter och kemiska ämnen. Grethel Öberg är en av dem, vilket skapat problem på jobbet.

Grethel Öberg är avtalshandläggare på mark- och värderingsenheten i Stockholms stad. Hon är 62 år gammal. Vid 65 kan hon gå i pension men hon hade planerat att jobba vidare ytterligare ett par år. Men nu har hon ändrat sig. Och det är på grund av hennes överkänslighet mot dofter.

– Jag älskar mitt jobb. Men jag har tappat sugen eftersom omgivningen upplever mig så jobbig och gnällig.

Första gången hon märkte symptomen var redan för 15 år sedan och hon blev riktigt sjuk när hon själv använde ett starkt doftande sköljmedel i en tröja.

– Jag förstod först inte vad det var. Jag kunde inte vara med mig själv. Efter en lunginflammation för två år sedan har det bara blivit värre, berättar hon.

I början reagerade hon mest på herrparfymer eftersom hon upplever att de är ganska starka och stickiga. Symptomen är tydliga. Det börjar med klåda i halsen som förvärras. Sedan kommer hostan och det snörper åt i bröstet och andningen går ner.

– Det är en astmaliknande känsla som inte går att fejka. Det har hänt att det har blivit så illa att jag har varit tvungen att åka in på sjukhus.

Grethel Öberg går alltid omkring med en inhalator i handväskan. Den innehåller en spray som lindrar symptomen. Hon ska andas i den två gånger per dag med tolv timmars mellanrum. Hon har också alltid en sjal om halsen så hon snabbt kan täcka över näsa och mun. Och framför allt: hon försöker be sina kollegor att undvika att använda parfym eller andra starkt doftande skönhetsprodukter. Det har ibland orsakat konflikter.

– De flesta förstår när jag berättar hur det ligger till. Men själv känner jag mig som en riktig tjatmoster. Vi är 10–11 personer på min enhet och de flesta är jättebra och respekterar det här, även om det händer ibland att någon glömmer sig.

Har du pratat med din chef om dina besvär?

– Ja, jag har tagit upp det med min chef som pratade med dem som är på min enhet, och avdelningschefen har pratat med sin enhet. Tidigare fick jag själv informera nyanställda men inte nu längre. Jag försöker att vara väldigt vänlig och förklara att jag vore tacksam om de kunde undvika att ha parfym på sig på jobbet.

Arbetsgivarens lösning på problemet är att ge Grethel Öberg ett eget rum med en korridor mellan henne och kollegerna. Utanför dörren hänger en skylt med texten ”Parfymfri arbetsplats”. Det är upp till henne att gå undan om någon med parfym till ­exempel kommer in i hissen eller på toaletten. 

– Jag tycker inte att det är en bra lösning. Mitt rum är jättelitet och det blir hett på sommaren. Dessutom kan jag inte sitta på rummet hela tiden. Jag behöver gå omkring ibland i mitt jobb och har också behov av sociala kontakter.

Christoffer Pleym är skyddsombud på Grethel Öbergs arbetsplats. Han tycker att cheferna kunde göra mer.

– De har väl delvis försökt men det är svårt att komma åt problemet. Som chef måste du i så fall gå in väldigt mycket på enskilda medarbetares personliga val av till exempel tvättmedel, handkräm och sådant.

Personligen anser han att arbetsgivaren ska vara tydlig och ta den fajten, annars blir det den som har besvären som får driva sin egen personliga kamp.

I sin roll som skyddsombud har han tagit upp frågan med HR som har tagit fram trivselråd där de bland annat skriver att man ska undvika parfym och produkter med syntetiska dofter som kan skapa obehag och andningsbesvär.

– Vi har diskuterat frågan i förvaltningsgruppen vid tre olika tillfällen och i ledningsgruppen vid minst lika många tillfällen de senaste 2,5 åren. Vi har kommit fram till att vi har svårt att besluta om en parfymfri arbetsplats eftersom vi delar kontor med fyra andra förvaltningar, vi har många externa konsulter och medborgare i huset, säger Johanna Lidehäll, HR-chef.

Grethel Öbergs närmaste chef, Fabian Kjessler säger att han gör sitt bästa för att underlätta för henne.

– Jag har lagt ned enormt mycket arbete på detta och tar frågan på största allvar. För mig har det varit viktigt att informera medarbetarna och få dem att prata med Grethel. Alla mina medarbetare har gått väldigt långt för att underlätta för henne, säger han.

Lösningen med eget rum för Grethel Öberg har de kommit fram till gemensamt.

–Vi har sagt att funkar det inte så får vi pröva något annat, säger Fabian Kjessler. 

Läs mer!

Mer om doft överkänslighet på www.astmaochallergi­forbundet.se


Relaterade artiklar