Vad ska ett cv innehålla?
Ett cv ska presentera dina tidigare erfarenheter som är relevanta för det jobb du söker i dag. Baserat på vad du har gjort förut bedömer rekryteraren vad du kan bidra med i framtiden.
Ett cv bör innehålla följande saker:
- en kort sammanfattning om dig och din riktning
- dina erfarenheter från arbetslivet
- utbildningar du har gått
- övriga engagemang och kunskaper som är relevanta för tjänsten.
Efter att ha läst ditt cv ska det vara självklart att du har kompetensen för jobbet. Men det ska också framgå varför du söker det här jobbet, även om det också förtydligas med hjälp av personliga brevet.
Hur skriver man ett cv?
Hur skriver man ett cv som fångar intresse? Här får du 6 tips på hur du kan tänka när du skriver ditt cv och beskriver dina erfarenheter.
Använd gärna Visions AI-tjänst för att skriva ditt cv eller mallen nedan.
Cv-mall
1. Ta upp relevanta erfarenheter i ditt cv
De erfarenheter som du tar upp i ditt cv ska vara relevanta i förhållande till jobbet du söker. Det handlar dels om vad du väljer att ta med, dels om hur du presenterar erfarenheterna i cv:t. Din presentation i cv:t spelar stor roll för hur rekryteraren uppfattar dig och dina tidigare erfarenheter.
Se också till att ha en röd tråd genom hela din karriär i ditt cv. Du kan ha haft ett jobb som inte är direkt kopplat till det jobb du söker nu. Försök att hitta de gemensamma nämnarna och skala bort det som inte är värt att lyfta upp – så att den röda tråden i cv:t förstärks.
2. Anpassa ditt cv efter arbetsgivaren
Ditt cv ska också vara riktat till den arbetsgivare som du söker tjänsten hos. Läs på om arbetsgivaren och ta reda på till exempel hur de arbetar, vilka värderingar de har och vilka ord de använder i jobbannonsen, på webbplatsen och i andra kanaler. Ta sedan inspiration av det när du skriver ditt cv.
3. Ge exempel på konkreta resultat
Beskriv dina erfarenheter i cv:t så att rekryteraren förstår vad de innebär i praktiken. Ett bra sätt att vara trovärdig är att använda fakta och beskriva konkreta resultat.
Jämför till exempel de här meningarna:
- Mindre trovärdig: "Under min tid på avdelningen förbättrade vi servicenivån."
- Mer trovärdig:"Under min tid på avdelningen förbättrade vi servicenivån med 22 procent."
- Mindre trovärdig: "Mitt jobb var att hjälpa kommuninvånare.".
- Mer trovärdig: "Jag har hjälpt över 300 kommuninvånare."
4. Gör ditt cv översiktligt och korrekt
Ditt cv behöver inte vara specialdesignat och spännande rent grafiskt, men det ska vara tydligt. Fokusera på att låta innehållet (dig!) fånga rekryterarens intresse, snarare än formgivningen. Tydlighet är A och O, så att ditt cv är lätt att överskåda och går snabbt att navigera i.
Här är några grundläggande principer för att skriva ett överskådligt och tydligt cv:
- Skriv max två sidor långt.
- Ange erfarenheter och utbildningar i omvänd kronologisk ordning: den senaste erfarenheten först.
- Gör tydliga rubriker och underrubriker för respektive erfarenhet.
- Se till att stavning och grammatik är korrekt genomgående.
5. Ha med kontaktuppgifter på varje sida
Ta med dina kontaktuppgifter på varje sida i cv:t. Placera dem gärna högst upp på sidan där de syns väl.
Kontaktuppgifter som är bra att ha med i cv:t är
- namn
- adress
- mobilnummer
- mejladress
- Linkedin-profil.
6. Skriv att referenser lämnas på begäran
Du behöver inte skriva in referenser i ditt cv. Däremot är det bra att skriva under en egen rubrik att referenser kan lämnas på begäran. Referenstagning brukar ske i ett senare skede.
Ett tips är att redan nu fundera på vilka personer som du kan ange som referenser om du går vidare i rekryteringsprocessen.
Vill du ha hjälp med att skriva cv?
Med Cowrites AI-tjänst får du hjälp med att skriva cv och personligt brev med hög kvalitet från grunden, genom att du svarar på enkla frågor.
Du kan också använda tjänsten om du redan har ett cv och personligt brev men behöver hjälp med förbättringar. Processen går på några sekunder och du får en pedagogisk genomgång av hur du kan förbättra dina ansökningshandlingar.
Cv-granskning: Få feedback på ditt cv