• När Linda Westin använder den digitala skannern kan patienten se bilderna på bildskärmen.

  • Linda Westin (till vänster) tar fram det hon behöver inför en undersökning. På Idun har man inget stängt förråd, utan ett glasskåp där man lätt kan se vad som finns och inte.

  • Linda Westin tycker det är spännande att vara del av någonting nytt.

Digitalisering

Prövar nytt varje dag

21 januari 2019

På innovationskliniken Idun i Umeå testas ny teknik och arbetssätt hela tiden. ”Det är utvecklande att vara en del av något nytt”, säger tandsköterskan Linda Westin.

På receptionsdisken i väntrummet står en skärm. Linda Westin rör vid datormusen och bilden av en robot kommer fram. Aida, som roboten heter, är inte i bruk ännu. Personalen håller på att mata henne med vanliga frågor och svar.

– Aida kommer göra att vi tandsköterskor får mer tid till annat, säger Linda Westin.

Linda har varit tandsköterska i fyra och ett halvt år och har tidigare arbetat på två andra kliniker i Umeå. Hon sökte sig till Idun för att få vara med och skapa någonting nytt.

– Det som lockade mig var att få testa nya arbetssätt och att lära mig mer om teknik. Man behöver dock inte vara proffs på teknik för att kunna söka sig hit, bara man har intresset och viljan.

Folktandvården Idun öppnade i slutet av augusti i fjol. Det är både en allmän tandvårdsklinik och en innovationsklinik. Här ska personalen, som en del av sitt vanliga arbete, tänka nytt. Målet är att utvecklas till en permanent testklinik inom två år. Tanken är att resultatet ska komma hela regionen till del. 

– Det är spännande och lärorikt. Vi diskuterar utveckling och nya idéer dagligen, säger Linda Westin.

Hon visar runt på Idun. Längs ­korridoren ligger ett antal behandlingsrum. Ut från rummen kommer olika typer av ljus, av varmare eller kallare slag.

– Färgtemperaturen kan regleras. Det är bra när man till exempel testar olika nyanser för en krona.

Inne i ett rum lägger sig tandsköterskan Carina Larsson i en så kallad smart behandlingsstol, för att Linda Westin ska kunna demonstrera den digitala skannern. Linda Westin skannar Carina Larssons mun och bilderna kommer upp på en gång på en skärm, som Carina Larsson kan se från sitt liggande läge. Hade hon varit en patient hade avtrycken kunnat skickas direkt till labbet.

– Digitala skanners börjar komma i hela folktandvården. Här på Idun tar vi dock nästan aldrig vanliga avtryck, utan skannar allt som är möjligt, säger Linda Westin.

Att tandsköterskorna kan använda skannern på egen hand spar också tid.

– Vi tandsköterskor kan boka in patienter för att själva skanna inför till exempel en bettskena.

Linda Westin beskriver vad som händer på skärmen.  

– Det är viktigt att förklara för patienten vad man gör när man testar nya saker. Den mänskliga kontakten är viktig, vi kan inte bara vara insnöade på utveckling.

Varje vecka har personalen tre timmars innovationstid, under ledning av Eva Mårell-Olsson. Hon är forskare i tillämpad utbildningsvetenskap vid Umeå universitet och anställd som konsult för att leda utvecklingsarbetet på Idun. Under innovationstiden testas bland annat ny teknik.

– Vi utgår från vilka behov som finns, och det vet personalen bäst. Man kan ha hur mycket tankar som helst, men har man inte personalen med sig går
det inte att förändra, säger Eva Mårell-Olsson.

Det är inte bara innovationstiden som är avsatt för att tänka nytt. Enligt Eva Mårell-Olsson är tiden med varje patient något längre på Idun, just för att man ska få tid att reflektera kring arbetssättet.

Enligt Linda Westin genomsyrar utvecklingstänket också det dagliga arbetet.

– Nästan varje dag frågar vi oss hur någon ny rutin fungerar och kanske förkastar något annat. Alla kan uttrycka sin åsikt, ingen är bromskloss, säger hon.

I korridoren utanför behandlingsrummet finns ett avlångt skåp med genomskinliga glasdörrar. Där förvaras olika former av förbrukningsmaterial. På Idun har man nämligen inget stängt förråd. Dörrarna är genomskinliga för att man lätt ska kunna se vad som finns och inte.

– Hittar jag inte det jag behöver skriver jag in det i de digitala anteckningarna, säger Linda Westin.

Hon tar fram sin smartphone, ett arbetsredskap som alla anställda har, och visar hur det går till. 

– Här skriver jag vad som saknas, och sätter en prick när jag beställt det. Då ser alla andra på en gång.

En annan funktion som finns i telefonen är appen ”Smarta”. Den är unikt framtagen för Idun och har precis kommit igång. Namnet syftar på regionens målsättning om att Idun ska bli ”världens smartaste klinik”. Om Linda Westin har tid över kan hon gå in i appen, bocka i att hon är tandsköterska och se vilka arbetsuppgifter hon kan ta sig an.

– Jag kan också skapa en uppgift till någon annan, säger hon.

Om roboten Aida får en fråga i ­receptionen som hon inte kan svara på, kommer det upp ett meddelande i ”Smarta”. Då går personalen ut och hjälper till.

En bit bort, intill väntrummet, håller man på att bygga ett tandtekniskt labb. Det ska förhoppningsvis vara färdigt att använda inom ett par månader.   

– Det underlättar mycket att ha det i direkt anslutning till kliniken. Tandläkarna kommer kunna utveckla ett nära samarbete med tandteknikerna, säger Linda Westin.

så funkar det på Idun

  •  En allmän tandvårdsklinik och en innovationsklinik där personalen testar ny teknik och nya arbetssätt.
  • Målet är att utvecklas till en permanent innovationsklinik inom två år.
  • På Idun finns fem tandläkare, sex tandsköterskor och två tandhygienister. Fler kommer troligen att anställas.
  • I klinikens upptagningsområde finns cirka 84 000 patienter.
  • Bakgrunden till att Idun startats är en ökad personalbrist som kräver effektivare arbetssätt.

Relaterade artiklar