Samtalsstöd som gör vardagen enklare
När du är yrkesverksam medlem och har en personförsäkring får du tillgång till ett nätverk av experter. Med samtalsstödet Tusen frågor får du kostnadsfri och professionell vägledning under full sekretess. Du kan få samtalsstöd kring problem i vardagen som på sikt kan påverka din hälsa och arbetsförmåga – allt från privata frågor som rör stress, relationsproblem och missbruk till juridik och ekonomi.
Vem kan använda tjänsten?
Samtalsstödet Tusen frågor är en medlemsförmån för dig som har någon av Visions personförsäkringar hos Skandia och är yrkesverksam medlem under 67 år.
Medlemsförsäkringar
Det här kan du få hjälp med
- Privata frågeställningar. Du får hjälp att reda ut frågor relaterade till livsstress. Det kan till exempel handla om parrelationsproblem, samarbetsproblem, stress, föräldraskap, beroende och sorg.
- Juridik och ekonomi. Du kan ställa frågor som handlar om dina juridiska rättigheter, till exempel i samband med skilsmässa eller dödsfall. Du kan även få hjälp med ekonomiska frågor om exempelvis skulder, boende, arv och gåvor.
- Hälsa och motion. Du får proaktivt hälsostöd, till exempel kring fysisk aktivitet och motion. Du kan även ringa om frågor som rör sjukdom och rehabilitering.
- Vardagsprioritering. Du får hjälp att skapa en bättre balans i vardagen, planera och prioritera dina olika aktiviteter. Du får möjlighet att påbörja en hållbar och långsiktig förändring för att öka ditt välmående.
Så använder du samtalsstödet Tusen frågor
Att gå en längre tid med något som inte känns bra kan bli både fysiskt och psykiskt påfrestande. Därför är det alltid bra att ta emot den hjälp som finns tidigt.
- Ring 0771-65 50 50 och knappa in ditt personnummer.
- Systemet känner av om du är kopplad till samtalsstödet och skickar ett sms.
- Klicka på länken i sms:et. Logga in med bank-id och välj vad du vill ha hjälp med.
- Beroende på vad du behöver hjälp med blir du därefter kontaktad av en jurist, ekonom, psykolog, fysioterapeut eller arbetsterapeut.
Om den du pratar med bedömer att samtalet inte räcker kan du få ett till två uppföljande samtal. Skulle du därefter behöva ytterligare hjälp får du råd om hur du går vidare.
Det här ingår inte i samtalsstödet
- Arbetsrättslig rådgivning eller hur du ska agera gentemot din arbetsgivare. Då ska du kontakta Vision Direkt i stället.
- Handledning i chefsfrågor eller personalärenden. Då ska du kontakta Chef Direkt i stället.
Kontakta Vision
Arbetsgivaren ansvarar för din arbetsmiljö
Din arbetsgivare har ansvar för att arbetsmiljön är bra och att det ska kännas bra att gå till jobbet. Tjänsten Tusen frågor ersätter inte detta ansvar eller arbetsgivarens arbete med rehabilitering vid sjukdom. Samtalsstödet är i stället ett anonymt, frivilligt komplement som Vision erbjuder i samarbete med Skandia.
Arbetsmiljö