Samtalsstöd som gör vardagen enklare
Med samtalsstödet Tusen frågor – Ett nummer får du kostnadsfri och professionell vägledning under full sekretess. Det kan gälla relationer, mobbning, missbruk eller ekonomi och juridik, både i jobbet och i privatlivet.
Vem kan använda tjänsten?
Samtalsstödet Tusen frågor – Ett nummer är en medlemsförmån för dig som har någon av Visions personförsäkringar hos Skandia och är under 67 år.
Medlemsförsäkringar
Det här kan du få hjälp med
- Privata frågeställningar. Du får hjälp att reda ut frågor relaterade till livsstress. Det kan till exempel handla om parrelationsproblem, samarbetsproblem, stress, föräldraskap, beroende och sorg.
- Juridik och ekonomi. Du kan ställa frågor som handlar om dina juridiska rättigheter, till exempel i samband med skilsmässa eller dödsfall. Du kan även få hjälp med ekonomiska frågor om exempelvis skulder och boende.
- Hälsa, kost och motion. Du får proaktivt hälsostöd, till exempel kring fysisk aktivitet och kostrådgivning. Du kan även ringa om frågor som rör sjukdom och rehabilitering.
- Vardagsprioritering. Du får hjälp att skapa en bättre balans i vardagen, planera och prioritera dina olika aktiviteter. Du får möjlighet att påbörja en hållbar och långsiktig förändring för att öka ditt välmående. När du ringer får du prata med en arbetsterapeut som gör en individuell kartläggning och ger dig handledning online upp till tre tillfällen. Tjänsten är utvecklad tillsammans med Sophiahemmet Rehab Center och är baserad på arbetsterapeutisk forskning.
Så fungerar Tusen frågor – Ett nummer
Ring samtalsstödet på 0771-65 50 50, helgfria vardagar 8.15–16.
Inom kort blir du kontaktad av en expert ur nätverket av jurister, ekonomer, psykologer, hälsopedagoger och kostrådgivare för ett första samtal. Samtalet sker under tystnadsplikt. Du betalar inte heller något för samtalet, utöver eventuell samtalstaxa.
Om experten bedömer att du behöver fler samtal kan du få upp till två kostnadsfria uppföljningssamtal.
Samtalen är rådgivande och lösningsfokuserade. Skulle du behöva ytterligare hjälp, till exempel med att upprätta juridiska dokument eller påbörja en behandling, kan experten vägleda dig vidare.
Det här ingår inte i samtalsstödet
- Arbetsrättslig rådgivning eller hur du ska agera gentemot din arbetsgivare. Då ska du kontakta Vision Direkt i stället.
- Handledning i chefsfrågor eller personalärenden. Då ska du kontakta Chef Direkt i stället.
Kontakta Vision
Arbetsgivaren ansvarar för din arbetsmiljö
Din arbetsgivare har ansvar för att arbetsmiljön är bra och att det ska kännas bra att gå till jobbet. Tjänsten Tusen frågor – Ett nummer ersätter inte detta ansvar eller arbetsgivarens arbete med rehabilitering vid sjukdom. Samtalsstödet är i stället ett anonymt, frivilligt komplement som Vision erbjuder i samarbete med Skandia.
Din arbetsmiljö