Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

Stäng ×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig som är tjänsteman inom kommun, region, kyrkan och bolag kopplat till välfärden.

Medlemskapet i Vision

Är Vision rätt för dig?

A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?

Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Härmed godkänner du villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att du är medveten om att dina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister. Vi behöver uppgifterna för att erbjuda dig medlemskap i enlighet med våra stadgar. 

Läs om hur vi använder dina personuppgifter

Gå till Visions stadgar

Du får en faktura på medlemsavgiften varje månad. Om du är ansluten till Kivra kommer fakturan dit. Från den dagen ditt medlemskap börjar gälla kan du anmäla autogiro eller e-faktura via Mina sidor. Har du ett framtida medlemskap behöver du göra det via din internetbank i stället.

Medlemsavgiften baseras på din inkomst och du har själv ett ansvar för att Vision har aktuella uppgifter om dig. Du har möjlighet att själv uppdatera dina uppgifter på Mina sidor.

Dina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver du själv kontakta det bolag som Vision hänvisar dig till.

Du ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med. Detta förutsatt att du är bosatt och folkbokförd i Sverige. Tänk dock på att försäkringarna kan omfattas av exempelvis hälsokrav. Därför bör du noggrant läsa informationen som du får hemskickad till dig när du har blivit medlem. Kontakta försäkringsbolaget om du inte uppfyller kraven för försäkringen.

Inkomstförsäkringen ingår i ditt medlemskap. Men du måste vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning från inkomstförsäkringen om du blir arbetslös. Glöm inte att söka medlemskap i a-kassan separat från ditt medlemskap i Vision.

Gå till A-kassan Visions webbplats

Vision ingriper inte i händelser eller tvister som inträffade innan du lämnade in din ansökan om medlemskap. 

  • Kvinna pratar i telefon.

Samtalsstöd som gör vardagen enklare

Med samtalsstödet Tusen frågor får du kostnadsfri och professionell vägledning under full sekretess. Det kan gälla relationer, mobbning, missbruk eller ekonomi och juridik, både i jobbet och i privatlivet.

Vem kan använda tjänsten?

Samtalsstödet Tusen frågor är en medlemsförmån för dig som har någon av Visions personförsäkringar hos Skandia och är under 67 år.

Medlemsförsäkringar

Det här kan du få hjälp med

  • Privata frågeställningar. Du får hjälp att reda ut frågor relaterade till livsstress. Det kan till exempel handla om parrelationsproblem, samarbetsproblem, stress, föräldraskap, beroende och sorg.
  • Juridik och ekonomi. Du kan ställa frågor som handlar om dina juridiska rättigheter, till exempel i samband med skilsmässa eller dödsfall. Du kan även få hjälp med ekonomiska frågor om exempelvis skulder och boende.
  • Hälsa, kost och motion. Du får proaktivt hälsostöd, till exempel kring fysisk aktivitet och kostrådgivning. Du kan även ringa om frågor som rör sjukdom och rehabilitering.
  • Vardagsprioritering. Du får hjälp att skapa en bättre balans i vardagen, planera och prioritera dina olika aktiviteter. Du får möjlighet att påbörja en hållbar och långsiktig förändring för att öka ditt välmående. När du ringer får du prata med en arbetsterapeut som gör en individuell kartläggning och ger dig handledning online upp till tre tillfällen. Tjänsten är utvecklad tillsammans med Sophiahemmet Rehab Center och är baserad på arbetsterapeutisk forskning.

Så fungerar Tusen frågor  

Ring samtalsstödet på 0771-65 50 50, helgfria vardagar 8.15–16.

Inom kort blir du kontaktad av en expert ur nätverket av jurister, ekonomer, psykologer, hälsopedagoger och kostrådgivare för ett första samtal. Samtalet sker under tystnadsplikt. Du betalar inte heller något för samtalet, utöver eventuell samtalstaxa.

Om experten bedömer att du behöver fler samtal kan du få upp till två kostnadsfria uppföljningssamtal.

Samtalen är rådgivande och lösningsfokuserade. Skulle du behöva ytterligare hjälp, till exempel med att upprätta juridiska dokument eller påbörja en behandling, kan experten vägleda dig vidare.

Det här ingår inte i samtalsstödet

  • Arbetsrättslig rådgivning eller hur du ska agera gentemot din arbetsgivare. Då ska du kontakta Vision Direkt i stället.
  • Handledning i chefsfrågor eller personalärenden. Då ska du kontakta Chef Direkt i stället.

Kontakta Vision

Arbetsgivaren ansvarar för din arbetsmiljö

Din arbetsgivare har ansvar för att arbetsmiljön är bra och att det ska kännas bra att gå till jobbet. Tjänsten Tusen frågor ersätter inte detta ansvar eller arbetsgivarens arbete med rehabilitering vid sjukdom. Samtalsstödet är i stället ett anonymt, frivilligt komplement som Vision erbjuder i samarbete med Skandia.

Din arbetsmiljö

Lokala rabatter

Fråga din avdelning eller klubb om de har förhandlat fram lokala förmåner för dig som medlem, till exempel rabatter på bio, teater eller i vissa affärer.

Personuppgifter

När du tar del av en förmån via en samarbetspartner till Vision ansvarar vår partner för att hantera dina personuppgifter. De ansvarar också för rabatten du får som medlem i Vision.

Så hanteras personuppgifter

Vem kan bli medlem?

Du kan bli medlem i Vision om du arbetar som tjänsteman inom kommun, region, kyrkan eller bolag med koppling till välfärden.

Vilka kan vara med?

Chatta med oss i Vision-appen!

Som medlem i Vision kan du chatta med en rådgivare – direkt i Vision-appen! Du hittar appen där appar finns.

Hur kan vi hjälpa dig?

Hitta svaret på din fråga

Frågor och svar

Ställ en fråga om ditt medlemskap

Starta chattbot

Kontakta oss istället

Kontakta oss