Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

Stäng ×

Bli medlem i Vision - 3 månader kostnadsfritt

Fackförbundet för dig inom kommun, region, kyrka och bolag kopplat till välfärden. 

Mer om medlemskapet

Mer om A-kassan Vision

Är du arbetssökande och vill bli medlem?

Sms:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Härmed godkänner du villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att du är medveten om att dina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister. Vi behöver uppgifterna för att erbjuda dig medlemskap i enlighet med våra stadgar. 

Läs om hur vi använder dina personuppgifter

Gå till Visions stadgar

Med hjälp av uppgifterna du lämnar betalas din medlemsavgift genom automatiskt avdrag på din lön varje månad. Om det inte går att dra avgiften får du ett inbetalningskort hemskickat med posten, eller till Kivra om du har en digital brevlåda. Du kan också välja att betala via autogiro eller e-faktura.

Medlemsavgiften baseras på din inkomst och du har själv ett ansvar för att Vision har aktuella uppgifter om dig. Du har möjlighet att själv uppdatera dina uppgifter på Mina sidor.

Dina uppgifter skickas till de försäkringsbolag som Vision har avtal med. För att teckna hemförsäkring till medlemspris behöver du själv kontakta det bolag som Vision hänvisar dig till.

Du ansluts automatiskt till personförsäkringar hos det försäkringsbolag som Vision samarbetar med. Tänk dock på att försäkringarna kan omfattas av exempelvis hälsokrav. Därför bör du noggrant läsa informationen som du får hemskickad till dig när du har blivit medlem. Kontakta försäkringsbolaget om du inte uppfyller kraven för försäkringen.

Om du betalar medlemsavgiften till Vision via löneavdrag kommer även försäkringspremien för dina personförsäkringar att dras på samma sätt.

Inkomstförsäkringen ingår i ditt medlemskap. Men du måste vara med i en a-kassa för att ha rätt till ersättning från inkomstförsäkringen om du blir arbetslös. Glöm inte att söka medlemskap i a-kassan separat från ditt medlemskap i Vision.

Gå till A-kassan Visions webbplats

  • Kvinna pratar i telefon.

Samtalsstöd som gör vardagen enklare

Med samtalsstödet Tusen frågor – Ett nummer får du kostnadsfri och professionell vägledning under full sekretess. Det kan gälla relationer, mobbning, missbruk eller ekonomi och juridik, både i jobbet och i privatlivet.

Vem kan använda tjänsten?

Samtalsstödet Tusen frågor – Ett nummer är en medlemsförmån för dig som har någon av Visions personförsäkringar hos Skandia och är under 67 år.

Medlemsförsäkringar

Det här kan du få hjälp med

  • Privata frågeställningar. Du får hjälp att reda ut frågor relaterade till livsstress. Det kan till exempel handla om parrelationsproblem, samarbetsproblem, stress, föräldraskap, beroende och sorg.
  • Juridik och ekonomi. Du kan ställa frågor som handlar om dina juridiska rättigheter, till exempel i samband med skilsmässa eller dödsfall. Du kan även få hjälp med ekonomiska frågor om exempelvis skulder och boende.
  • Hälsa, kost och motion. Du får proaktivt hälsostöd, till exempel kring fysisk aktivitet och kostrådgivning. Du kan även ringa om frågor som rör sjukdom och rehabilitering.
  • Vardagsprioritering. Du får hjälp att skapa en bättre balans i vardagen, planera och prioritera dina olika aktiviteter. Du får möjlighet att påbörja en hållbar och långsiktig förändring för att öka ditt välmående. När du ringer får du prata med en arbetsterapeut som gör en individuell kartläggning och ger dig handledning online upp till tre tillfällen. Tjänsten är utvecklad tillsammans med Sophiahemmet Rehab Center och är baserad på arbetsterapeutisk forskning.

Så fungerar Tusen frågor – Ett nummer 

Ring samtalsstödet på 0771-65 50 50, helgfria vardagar 8.15–16.

Inom kort blir du kontaktad av en expert ur nätverket av jurister, ekonomer, psykologer, hälsopedagoger och kostrådgivare för ett första samtal. Samtalet sker under tystnadsplikt. Du betalar inte heller något för samtalet, utöver eventuell samtalstaxa.

Om experten bedömer att du behöver fler samtal kan du få upp till två kostnadsfria uppföljningssamtal.

Samtalen är rådgivande och lösningsfokuserade. Skulle du behöva ytterligare hjälp, till exempel med att upprätta juridiska dokument eller påbörja en behandling, kan experten vägleda dig vidare.

Det här ingår inte i samtalsstödet

  • Arbetsrättslig rådgivning eller hur du ska agera gentemot din arbetsgivare. Då ska du kontakta Vision Direkt i stället.
  • Handledning i chefsfrågor eller personalärenden. Då ska du kontakta Chef Direkt i stället.

Kontakta Vision

Arbetsgivaren ansvarar för din arbetsmiljö

Din arbetsgivare har ansvar för att arbetsmiljön är bra och att det ska kännas bra att gå till jobbet. Tjänsten Tusen frågor – Ett nummer ersätter inte detta ansvar eller arbetsgivarens arbete med rehabilitering vid sjukdom. Samtalsstödet är i stället ett anonymt, frivilligt komplement som Vision erbjuder i samarbete med Skandia.

Din arbetsmiljö

Månadens erbjudande

Vision erbjuder dig som är medlem och har Vision-appen unika erbjudanden varje månad.

Månadens erbjudande

Lokala rabatter

Fråga din avdelning eller klubb om de har förhandlat fram lokala förmåner för dig som medlem, till exempel rabatter på bio, teater eller i vissa affärer.

Personuppgifter

När du tar del av en förmån via en samarbetspartner till Vision ansvarar vår partner för att hantera dina personuppgifter. De ansvarar också för rabatten du får som medlem i Vision.

Så hanteras personuppgifter