-
”Vi lyckades vända en negativ spiral”
Stressen på socialtjänsten fick personalen att gå på knäna. Men allt förändrades när Dalia Eid engagerade sig som facklig förtroendevald.
Socialsekreteraren Dalia Eid höll på att gå in i väggen. Hon var nyanställd och hade äntligen fått sin drömtjänst, men organisationen var minst sagt ansträngd.
– Jag var väldigt stressad. Jag jobbade som handläggare med fall som rörde våld i nära relationer och det fanns ingen som kunde ta mina ärenden om jag skulle bli sjuk. Det var väldigt tufft och många flydde yrket. Det som gjorde mig mest ledsen var att vi inte fanns där för de som behövde oss allra mest, berättar Dalia.
Situationen blev ohållbar. Något måste göras och för att nå en förändring engagerade hon sig som fackligt ombud i Vision och sammankallade, tillsammans med sina kollegor, till en dag för dialog med alla berörda, chefer och politiker. De pratade om framtidens socialtjänst.
Detta var 2016. I dag arbetar Dalia Eid som ledarskapsspecialist och HR-strateg i Nyköpings Kommun samt är andra vice förbundsordförande i Vision, men hon kommer fortfarande så väl ihåg den där dagen.
– Jag såg då vad fackligt arbete kan åstadkomma. Många kollegor mådde ju jättedåligt, de levde i en ständig stress och kände att de inte klarade av jobbet. Men i Vision såg vi att det var organisationen och strukturerna som gjorde att vi inte mådde bra.
Dagen blev startskottet för ett framgångsrikt förändringsarbete. Innan dess hade alla bara haft enskilda möten på sina egna nivåer och aldrig riktigt lyssnat på varandra.
– Det blev otroligt lyckat. Vi hittade nya lösningar tillsammans och kom bland annat fram till att vi behövde mer stödfunktioner, mer administrativt stöd och större mandat. Vår organisation befann sig i en negativ spiral som vi lyckades vända, säger Dalia.
Vision-medlemmen Jenny Rundgren arbetar i dag som samordnare vid öppenvårdsenheten på socialtjänsten i Nyköping, men jobbade 2016 med Dalia Eid. Jenny är en av dem som fick en bättre arbetsmiljö tack vare Visions kraftsamling för att förändra situationen för socialsekreterarna.
– Ja, vi hade väldigt hög arbetsbelastning. Vi hade för många ärenden och jag var orolig att jag inte jobbade rättssäkert och att stressen skulle orsaka slarv och fel.
Skillnaden före och efter initiativet 2016 är tydlig för Jenny Rundgren.
– Politikerna och cheferna lyssnade på oss. Det ledde till exempel till att man fick en kontakt med en första socialsekreterare, det blev en ökad tillgänglighet och mer strukturerat. Även om man hade mycket att göra på jobbet även efteråt så kände man ett ökat stöd. I det här fallet gjorde Vision verkligen skillnad för mig som medlem.