Kom i kontakt med Vision

Vision Direkt

0771 44 00 00

  • Kvinna pratar i telefon.

Samtalsstöd som gör vardagen enklare

När du är yrkesverksam medlem och har någon personförsäkring via Skandia får du tillgång till ett nätverk av experter. Med samtalsstödet Tusen frågor får du kostnadsfri och professionell vägledning under full sekretess. Du kan få samtalsstöd kring problem i vardagen som på sikt kan påverka din hälsa och arbetsförmåga – allt från privata frågor som rör stress, relationsproblem och missbruk till juridik och ekonomi.

Vem kan använda tjänsten?

Samtalsstödet Tusen frågor är en medlemsförmån för dig som har någon av Visions personförsäkringar hos Skandia och är yrkesverksam medlem under 67 år.

Medlemsförsäkringar

Det här kan du få hjälp med

  • Privata frågeställningar. Du får hjälp att reda ut frågor relaterade till livsstress. Det kan till exempel handla om parrelationsproblem, samarbetsproblem, stress, föräldraskap, beroende och sorg.
  • Juridik och ekonomi. Du kan ställa frågor som handlar om dina juridiska rättigheter, till exempel i samband med skilsmässa eller dödsfall. Du kan även få hjälp med ekonomiska frågor om exempelvis skulder, boende, arv och gåvor.
  • Hälsa och motion. Du får proaktivt hälsostöd, till exempel kring fysisk aktivitet och motion. Du kan även ringa om frågor som rör sjukdom och rehabilitering.
  • Vardagsprioritering. Du får hjälp att skapa en bättre balans i vardagen, planera och prioritera dina olika aktiviteter. Du får möjlighet att påbörja en hållbar och långsiktig förändring för att öka ditt välmående. 

Så använder du samtalsstödet Tusen frågor  

Att gå en längre tid med något som inte känns bra kan bli både fysiskt och psykiskt påfrestande. Därför är det alltid bra att ta emot den hjälp som finns tidigt.

  1. Ring 0771-65 50 50 och knappa in ditt personnummer.
  2. Systemet känner av om du är kopplad till samtalsstödet och skickar ett sms.
  3. Klicka på länken i sms:et. Logga in med bank-id och välj vad du vill ha hjälp med.
  4. Beroende på vad du behöver hjälp med blir du därefter kontaktad av en jurist, ekonom, psykolog, fysioterapeut eller arbetsterapeut.

Om den du pratar med bedömer att samtalet inte räcker kan du få ett till två uppföljande samtal. Skulle du därefter behöva ytterligare hjälp får du råd om hur du går vidare.

Det här ingår inte i samtalsstödet

  • Arbetsrättslig rådgivning eller hur du ska agera gentemot din arbetsgivare. Då ska du kontakta Vision Direkt i stället.
  • Handledning i chefsfrågor eller personalärenden. Då ska du kontakta Chef Direkt i stället.

Kontakta Vision

Arbetsgivaren ansvarar för din arbetsmiljö

Din arbetsgivare har ansvar för att arbetsmiljön är bra och att det ska kännas bra att gå till jobbet. Tjänsten Tusen frågor ersätter inte detta ansvar eller arbetsgivarens arbete med rehabilitering vid sjukdom. Samtalsstödet är i stället ett anonymt, frivilligt komplement som Vision erbjuder i samarbete med Skandia.

Arbetsmiljö

Har du frågor?

Inte medlem än och undrar något kring våra förmåner? Fyll i dina uppgifter så ringer våra rådgivare upp när det passar dig och svarar på alla dina frågor!

Bli uppringd

Lokala rabatter

Fråga din avdelning eller klubb om de har förhandlat fram lokala förmåner för dig som medlem, till exempel rabatter på bio, teater eller i vissa affärer.

Personuppgifter

När du tar del av en förmån via en samarbetspartner till Vision ansvarar vår partner för att hantera dina personuppgifter. De ansvarar också för rabatten du får som medlem i Vision.

Så hanteras personuppgifter

Vem kan bli medlem?

Du kan bli medlem i Vision om du arbetar som tjänsteman inom kommun, region, kyrkan eller bolag med koppling till välfärden.

Vilka kan vara med?

Hur kan vi hjälpa dig?

Hitta svaret på din fråga

Frågor och svar

Ställ en fråga om ditt medlemskap

Starta chattbot

Kontakta oss istället

Kontakta oss