• Lovisa Dahlström tycker att lokalvårdaryrket bör uppvärderas.

Ledarskap

Blev chef – efter 25 år med städning

6 februari 2024

Lokalvårdaryrket är ett tufft jobb som behöver uppvärderas. Det är driftchef Lovisa Dahlström, med 25 års erfarenhet av städ, övertygad om. Nu driver hon på för förändring.

Det är fortfarande kolmörkt ute när driftchef Lovisa Dahlström sätter nyckeln i låset till områdeskontoret i källarplanet på Länsmansgatan 23. Klockan är några minuter över sex på morgonen och arbetsdagen börjar som vanligt med att hon träffar sina medarbetare på det kommunala fastighetsbolaget Bärkehus för lite kaffe och prat.

Snart ska de ge sig ut för att städa skolor, äldreboenden, förskolor och trapphus i Smedjebackens kommun. Totalt städar 28 fast anställda och några timanställda 47 000 kvadratmeter inklusive 500 toaletter.

– Hej Pernilla! Hej Emelie och Josse!, hälsar Lovisa Dahlström när medarbetarna droppar in och stampar snöslasket av skorna.

Alt-textVarje morgon träffar Lovisa Dahlström sina medarbetare för lite fika och prat.

Efter en stund slår de sig ner runt bordet i lokalen. Det här är den plats de flesta lokalvårdarna utgår ifrån. Här hämtar de nitrilhandskar och rena moppar, fikar, äter lunch och hämtar upp sina bilar. I dag är det första arbetsdagen efter jul- och nyårshelgerna och det är ett tag sedan alla var på plats samtidigt. Alla verkar glada att ses igen.

Viktigt vara närvarande

– Jag har lyssnat på en massa mordpoddar när jag har varit ledig. Det har varit jätteskönt att få koppla av. Vad har ni gjort? frågar Lovisa Dahlström och tar en klunk ur kaffekoppen.

Att vara närvarande och på plats är en viktig del i Lovisa Dahlströms syn på ett gott ledarskap. Därför ser hon till att träffa de allra flesta av sina medarbetare varje morgon innan de börjar jobba och varje eftermiddag när de slutar.

– Det räcker inte med att bara säga ”Ring om ni behöver något!”. Man måste ses fysiskt för att fånga upp saker, säger Lovisa Dahlström lite senare i det lilla kontoret invid fikarummet.

Så lyckas du med mötet

Det som kan behöva fångas upp kan vara alltifrån att det tagit extra lång tid att städa en skola eftersom barnen sprutat tvål över hela duschrummet, att utrustningen gått sönder eller att en medarbetare mår dåligt på grund av att det hänt något trist hemma.

– Jag brukar fråga: ”Hur är läget?”. Får jag då höra ”Det är en skitdag i dag” frågar jag om de vill prata om det här i lokalen eller boka in ett möte med mig lite senare. Det vill de oftast.

Alt-textPå med nitrilhandskar!

På det sättet får Lovisa Dahlström ta del av många livshistorier och det gillar hon. När något är i gungning vill hon gärna veta om det för att kunna stötta och vid behov anpassa arbetet. Till exempel kan en person behöva arbeta andra tider än vanligt. Det är mycket bättre än att hen blir helt sjukskriven, vilket annars kanske skulle vara alternativet, resonerar hon.

Planering är A och O

Nu är det dags för planeringsmöte med de två lokalvårdare som ska gå in och vikariera för arbetsledaren Anna Olsson Öbrell. Hon berättade i går att hon ska bli mamma senare i vår. Emelie Borg och Josefin Wejlander ska då dela på tjänsten som arbetsledare. Det är mycket att sätta sig in i. Till exempel att lägga schema och styra upp vem som ska städa var vid vab och sjukdom. Emelie Borg och Josefin ”Josse” Wejlander lägger pannorna i veck och skärskådar schemat.

Plötsligt sticker lokalvårdaren Pernilla Nord in huvudet genom dörren och säger:

– Får jag ställa en kort fråga? Kan jag ta semester i september i stället för i sommar?

Lovisa Dahlströms tre bästa ledarskapstips:

  • Informera. Se till att alla får samma information inom en kort tidsrymd. Det är viktigt för att undvika ryktesspridning.
  • Uppmuntra. Motivera medarbetarna att utföra de arbetsuppgifter som ska göras hellre än att peka med hela handen.
  • Prata om problem med den det gäller. Förbered dig för olika scenarion kring hur du ska agera utifrån hur din medarbetare reagerar. Följ upp och stäm av. Var tålmodig och inställd på att ta upp samma sak vid flera tillfällen.

Nästa punkt för dagen är ett samverkansmöte som ska resultera i en plan för hur risker kring hot och våld ska hanteras. Det ska hållas på Bärkehus huvudkontor några minuters bilfärd bort. Här har Lovisa Dahlström sitt fasta kontor, där hon tillbringar en stor del av sin tid. När hon susar in genom glasdörrarna hälsar hon på HR-strategen Veronica Lundberg. De två har ett nära samarbete. Tidigare har det funnits problem med olika grupperingar bland lokalvårdarna som hon, HR, och medarbetarna jobbat hårt med att få bort.

– Vi pratar mycket om hur vi kommunicerar med varandra, säger Lovisa Dahlström och slår sig ner vid sitt skrivbord.

Alt-textGolvvård är en viktig del i jobbet för lokalvårdare.

På väggen sitter lappar där det står förhållningsregler som gruppen kommit överens om. Till exempel att fråga om man inte förstår och att prata med och inte om varandra.

Något som Lovisa Dahlström brinner för är att höja lokalvårdaryrkets status. Fortfarande ses det som ett lågstatusyrke av en del. Ett synsätt som hon inte ger mycket för.

– Utan lokalvård skulle de kommunala verksamheterna inte fungera. Smittor skulle spridas och folk bli sjuka. Ingen skulle kunna gå till sin arbetsplats. Det skulle inte gå att vara där. När jag träffat folk som tyckt så tänker jag att de nog inte förstår så mycket, säger hon med eftertryck.

Egen erfarenhet ger tyngd

Under pandemin kom lokalvårdaryrket mer i fokus. Fler förstod vikten av professionell städning.

– Vi fick till exempel mer kunskap om smittstädning. Nu har pendeln tyvärr svängt tillbaka lite, säger hon.

Själv har hon jobbat med städ mellan 1993 och 2020, därefter började hon som driftschef. Att veta hur det är att vara på golvet och kunna yrket utan och innan ger trovärdighet inför medarbetarna, tror hon.

– Det var inte länge sedan jag städade hela dagarna. Och numera går jag in ibland under somrarna.

Ett sätt att stärka lokalvårdaryrkets status är att alla medarbetare har arbetskläder med Bärkehus logga (jacka, byxa, tröja) och skor (två par) och inte behöver använda sina privata kläder. Dessutom har alla numera jobbmobiler.

→ Egenskaper en chef bör ha

– När jag började som chef infördes det. Tidigare använde alla sina privata mobiler. Men jag tycker att samma regler ska gälla som för fastighetsskötarna. De har länge haft jobbmobiler. Det innebar också att vi började kommunicera med varandra via teams och mejl.

Utbildning höjer status

En annan del i att uppgradera yrket är utbildning. Så ofta det går skickar Lovisa Dahlström sina medarbetare på utbildningar. Som lokalvårdare är det ganska vanligt att bli ifrågasatt. Personer i andra yrken kommer fram och berättar hur man ska städa på ”rätt” sätt.

– Många tror tyvärr att lokalvårdare är ett mycket enklare jobb än vad det är. Då gäller det att kunna ge svar på tal. Då är det viktigt att ha en utbildning att luta sig mot, säger hon och fortsätter:

– Det är skillnad på städning och lokalvård. Städning är något man gör hemma. Lokalvård är en strukturerad arbetsuppgift där man utför de moment som överenskommits. Det handlar också om långsiktiga åtgärder, som till exempel att sköta ytskikten på olika material.

Alt-textNär medarbetarna blir ifrågasatta i sin yrkesroll är Lovisa Dahlström inte sen att åka ut och förklara hur de jobbar.

När hennes medarbetare blir kritiserade tar hon det på allvar.

– Jag vill inte att de ska känna sig utsatta. Därför tar jag alltid kontakt med chefen på arbetsplatsen där det hänt och ber hen lyfta frågan. I nästa vecka ska jag till exempel vara med på ett APT på en arbetsplats och berätta om hur vi jobbar.

Lägsta lön 27 000 kronor

Ytterligare en del i att uppvärdera lokalvårdaryrket är lönen. Den har ökat på senare år och på Bärkehus ligger lägsta lönen på 27 000 kronor i månaden från och med maj 2024. Kraven för att bli anställd är att ha körkort och kunna förstå och läsa instruktioner på svenska. Gymnasieutbildning finns det inga krav på.

Lovisa Dahlström

Titel: Driftchef, Bärkehus lokalvård.
Ålder: 51 år.
Familj: Man, fyra barn och ett barnbarn.
En schäfer.
Fritid: Gillar att äta på gourmetrestauranger och att promenera med hunden.

– Själv har jag inte gått klart gymnasiet. Jag blev gravid när jag var 16 år och började jobba när min son började på förskola. Jag städade och stod i butik på Säfsen Alpin. Det var då jag insåg att städ är världens bästa yrke.

Efter samverkansmötet bär det av tillbaka till områdeskontoret på Länsmansgatan. Medan Lovisa Dahlström rör sig i lokalen ringer det ideligen i mobiltelefonen, som är kopplad till en öronsnäcka för att inget samtal ska missas. Tillgänglighet är prioriterat.

”Hur har det gått i dag? ”Har det varit stressigt?” frågar Lovisa Dahlström när medarbetarna kommer in i lokalen och ställer ifrån sig smutsiga moppar och andra arbetsredskap.

När hon stämt av med alla är det dags att gå hem. Skymningen sänker sig och klockan 15:45 slår hon igen dörren. Arbetsdagen är slut.