Vision Direkt

Mer om medlemskapet

Gå med i a-kassan

Mer om A-kassan Vision

SMS:a "Vision" till 71501 så hjälper vi dig.

Jag godkänner villkoren för medlemskapet i Vision. Det innebär att jag är medveten om att mina personuppgifter registreras i Visions medlemsregister för att kunna erbjuda mig medlemskap i enlighet med föreningens stadgar.

Visions stadgar

Jag kan läsa mer om hur Vision hanterar mina personuppgifter på vision.se/personuppgifter.

Medlemskap i A-kassan

Kom ihåg att ansöka om medlemskap i A-kassan.

A-kassan Vision

Vision först ut med klimatombud på arbetsplatserna

Publicerad 2022-06-02

Med målet att minska arbetsplatsernas klimatavtryck inför Vision nu som första fackförbund en ny roll för förtroendevalda. Steget tas för att medlemmarna påverkas av omställningen och att arbetslivet är en viktig arena för förändring.

– Fackföreningsrörelsen har en viktig roll att spela i klimatomställningen. Facket har varit den positiva kraften i många stora förändringar som är kopplade till arbetslivet. Vi tar det här steget för att bli relevanta för både dagens och morgondagens medlemmar, säger Veronica Magnusson, ordförande i Vision.

Genom att inrätta särskilda ombud blir klimatfrågorna nu en tydligare del i Visions fackliga arbete. Ombuden ska bland annat bidra till att öka kunskapen om klimatfrågor, identifiera åtgärder som behöver vidtas på arbetsplatsen och påverka arbetsgivaren att genomföra insatser som minskar klimatavtrycket.

– Vi inför klimatombud för att ge våra medlemmar verktyg att påverka omställningen till ett förnybart samhälle, och för att de ska för få inflytande över förändringar på sina arbetsplatser. Arbetslivet har en avgörande roll i att minska vår påverkan på klimatet, säger Veronica Magnusson.

Vision organiserar tjänstemän inom kommun, region, kyrkan och bolag kopplade till välfärden. Många av dessa har till uppgift att omsätta Sveriges klimatpolitik i praktiken. Förbundet motiverar steget med att medlemmarnas villkor redan påverkas eller kommer att påverkas av klimatomställningen. Att många medlemmar arbetar inom kommuner och regioner, med ett stort ansvar för att minska klimatpåverkan, menar Vision gör frågan särskilt angelägen för förbundet.

– Arbetslivet har en nyckelroll i omställningen till ett hållbart samhälle. Inte minst regioner och kommuner, där många av våra medlemmar finns, har ett stort ansvar för att minska utsläppen. Vi vill påverka och bidra i det förändringsarbete som måste ske, säger Veronica Magnusson.

Läs mer: vision.se/klimatombud

För ytterligare kommentarer, kontakta:

Veronica Magnusson, förbundsordförande, tfn 070- 746 21 24 eller Victoria Hellström, projektledare för klimatombud, tfn 073- 807 22 03.

Vision Direkt

Frågor & svar