Vision Direkt

Ny podcast lyfter inkludering i arbetslivet

Publicerad 2022-03-30

I dag släpps första avsnittet av Ett steg framåt, en dialog i podcastformat om hur arbetslivet kan bli mer inkluderande i praktiken. Utgångspunkten är vad som sker i vardagen på jobbet. Gästerna består av experter från olika delar av världen och fackligt förtroendevalda som är aktiva på sina arbetsplatser. Podden görs av Visionmedlemmarna Ariant Plava och Filipe Martínez i Laholm.

– Vi vill bidra till en dialog om det praktiska arbete för att göra arbetslivet mer inkluderande som bedrivs varje dag på arbetsplatser runt om i landet. I praktiken är det långt kvar till de högt satta mål som ofta finns i olika styrdokument. Vi vill vi inspirera till åtgärder som kan göra skillnad, säger Filipe Martínez.

Podcasten tar upp frågeställningar som rör inkludering ur ett praktiskt perspektiv. Bland gästerna syns experter och opinionsbildare, men också människor i Sverige och i andra länder som dagligen arbetar för att skapa en arbetsplats där alla kan få lika möjligheter.

Det första avsnittet läggs ut i dag, och därefter kommer ett nytt avsnitt släppas varannan vecka. Totalt har sex avsnitt spelats in. Podcasten görs med stöd av Vision, som under många år och på olika sätt arbetat för ett mer inkluderande arbetsliv.

– Vi vänder oss till alla som på något sätt är engagerade i att skapa ett mer öppet och ett mer inkluderande arbetsliv. För oss är det viktigt att bjuda in många olika röster i diskussionen. Därför har vi valt att blanda namnkunniga experter med människor som gör skillnad i sin jobbvardag, säger Ariant Plava.

Det första avsnittet handlar om jämställdhet och har både svenska och utländska gäster. Ariant Plava och Filipe Martínez arbetar på Laholms kommun.

Här kan du läsa mer om Visions arbete för ett inkluderande arbetsliv www.vision.se/foralla

Vision Direkt

Frågor & svar