Tillitsbaserat ledarskap – så funkar det
22 oktober 2024
Det har snackats mycket om tillitsbaserat ledarskap i några år nu. Men vad innebär det egentligen? Och hur gör man? Louise Bringselius, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm som specialiserat sig på ämnet, reder ut.
Vad är tillitsbaserat ledarskap?
– Tillitsbaserat ledarskap utgår från att medarbetare kan och vill göra ett gott jobb, om de bara får förutsättningar. Konkret kan det vara att du som chef frågar dina medarbetare: ”Vad behöver du för att lyckas?” i stället för ”Så här ska du göra”, och att du anpassar dig till individens behov i stället för att tvinga på alla samma lösning. Genom att ge människor utrymme kan både organisationen och människor utvecklas.
→ Mia Törnbloms 6 tips för ett lyckat ledarskap
Hur påverkar tillitsbaserat ledarskap chefen?
– Som chef får du en trevligare arbetssituation, bland annat för att medarbetare som känner chefens tillit lättare förlåter en chef för misstag. Du får också en rimligare arbetsbörda, eftersom en del av det tillitsbaserade ledarskapet är att förenkla och verksamhetsanpassa processer och system. Och så kommer du få mer hjälp av medarbetarna, eftersom tilliten gör att de tenderar att ta mer ansvar.
– Jag vill också betona att tillitsbaserat ledarskap inte betyder att chefen så småningom ska lämna verksamheten. Tvärtom behöver man vara mer närvarande för att stötta, undersöka behov och så vidare.
→ Uppmuntra medarbetarna till självledarskap
Vilka fallgropar finns vid tillitsbaserat ledarskap?
– En är det jag kallar för handgranat – att du ger tillit i form av ett mandat, men utan att ge förutsättningar att lyckas. En annan fallgrop är att säga att man litar på medarbetare och ber om deras synpunkter, men sedan nonchalerar dem. Ytterligare en är om man inte sätter mål eller gränser, utan avstår från att styra och leda arbetet. Tillit är alltid frihet inom vissa ramar och dessa ramar och förväntningar måste vara tydliga.
Så leder du tillitsbaserat
- Var tydlig med förväntningar och ramar.
- Ge medarbetare handlingsutrymme, även om du spontant inte känner tillit.
- Avdramatisera fel och misstag så att ni kan tala öppet om dem.
- Välkomna idéer och synpunkter, även om de är kritiska.
- Anpassa lösningar till medarbetaren och situationen.
- Odla den professionella kunskapen genom möjlighet till lärande.
- Sätt fokus på det gemensamma uppdraget.
Källa: Louise Bringselius